طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | چاپ لیبل | طراحی لوگو  RSS

 تهران، تلفن :  33848096 - 33840280 - 021

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


آموزش چاپ

آموزش چاپ (3)

آموزش چاپ

گوتنبرگ و تاریخچه ی چاپ کهن


تاریخچه ی چاپ کهن 

 

اختراع فن چاپ درحقیقت به قرن ها پیش از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده است، برمی گردد. آشوریان چند هزار سال قبل از میلاد بر خشت هایی از گل‌رس مهر می‌زدند. استعمال حروف قابل انتقال نیز میان سال‌ های 1051 و 1058 در چین آغاز شد. مخترع این حروف فردی به نام پی‌شنگ بود و حروف هم از گل ‌رس ساخته می‌شد. حروف دستی و حروف قلعی كه پس از آنها به كارآمد، هیچ یك رواجی نیافت، بر عكس حروف چوبی متداول شد. تا این‌كه در سال 1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از كار چینی‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع كرد و برای هر یك از حروف الفبا یك حرف جداگانه به كار برد. حروف متحرك را چینی‌ها اختراع كردند، ولی گوتنبرگ كه حرفه اش زرگری بود، آلیاژ مناسب برای ریخته گری حروف را از سرب و آنتی موآن به دست آورد و سپس نسبت هر یك از این دو فلز را به گونه ای انتخاب كرد كه حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند. وی برای مركب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشكلات عمل چاپ را میسر و اجرایی كرد.
تقریبا 20 سال پس از نخستین تلاش ها ی گوتنبرگ در امر چاپ ،این صنعت با استفاده از سطوح برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون در حدی مختصر و محدود رواج یافت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه ها ی بسیار زیاد فقط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین دلیل تا مدت ها ی طولانی استقبال چندانی از آن نشد. 300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه نویسی آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ سنگی یا لیتو گرافی را درسال 1796 میلادی اختراع كرد.
هر سنگی كه متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می بست ، برای چاپ حدود 750 نسخه عملكرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود.
اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی كرد. میرزا صالح كه از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یك دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد كه آن را در سال 1250 قمری راه انداخت.
چاپ خانه سنگی طی مدت كوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، كنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آن رایج گردید.
طریقه چاپ سربی روش نسبتا ساده ای بود: كاغذ روی صفحه ای متشكل از حروف برجسته سربی و آغشته به مركب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه كاغذ نقش می بست. حروفچینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می گرفت، ولی بعدها این كار با دستگاه ها یی كه معمول ترین آن ها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروفچینی خودكاری لاینوتایپ در سال 1886 میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت. پیشرفت فناوری كم كم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الكترونیكی بدهد.منبع persiangfx
[...]

ادامه مطلب 0

لیتوگراف یا چاپ سنگی (Lithograph)

لیتوگرافی یک تکنیک قدیمی‌ از چاپ است که در سال ۱۷۹۶ ابداع شد. در این روش یک تصویر آینه‌ای از یک سنگ، چوب یا فلز حکاکی شده روی بوم چاپ می‌شود.

برای لیتوگرافی نیاز به سنگ، کاغذ و یک اصل علمی‌ ساده است.
سنگ حکاکی شده در برخی نقاط با ماده ضد آب و در برخی دیگر از نقاط با ماده آب دوست چفت می‌شود. بنابراین زمانی که سنگ در تماس با ترکیب آب و جوهر قرار می‌گیرد تنها قسمت‌هایی رنگ می‌گیرند که حاوی ماده آب دوستند. حالا سنگ آماده عملیات چاپ است. تنها کاری که باید انجام شود این است که بوم یا کاغذ با فشار زیاد روی سنگ فشرده شود تا تصویری آینه‌ای از تصویر روی سنگ بدست آید.lمنبع: هزارویکبوم[...]

ادامه مطلب 0

10 راه تبدیل طرح های چاپی به طرح های دیجیتال


10 راه تبدیل طرح های چاپی به طرح های دیجیتال 

 

کار چاپ همچنان ادامه دارد اما اگر در این میان ما تمام فرصت های دیجیتالی را نادیده بگیریم کار اشتباهی است. در اینجا 10 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا این تغییرات را ایجاد کنید.


 

  1. یک کنترل کننده وسواسی نباشید
    قانون شماره یک: کار طراحی دیجیتال شما درباره ارائه اطلاعات است، اما طریقی که این اطلاعات به نظر می رسد و طریقه عمل کردن آن ها دو رشته جداگانه است. CSS به وجود آمده تا از نگاه و قالب بندی اطلاعات محافظت کند. از مشاهده آن به عنوان یک دشمن طراح دست برداشته و آن را مانند یک ابزار مثل فتوشاپ یا ایندیزاین بپذیرید. 

    2. پیکا ها به پیکسل ها
    پیکا ها یک اندازه گیری فیزیکی هستند و اندازه نقاط یک بخش فرعی استاندارد آن ها است. اما می دانید که پیکا ها حدود دو دهه پیش در دانشگاه ها تدریس می شدند. خوب حالا آن را فراموش کنید. در دیجیتال، تمام ابعاد به هم مربوط هستند، پس برای آموختن اینکه چرا از فضای بوم تان به پیکسل ها رجوع کرده اید و چرا تایپ با پیکسل ها و درصد ها اندازه گیری می شود، کمی وقت بگذارید. 

 

  1. RGB و hex
    قبلاً شما با چهار رنگ، مخصوص و پنجم کار می کردید. آن ها را فراموش کنید. رنگ ها بزرگترین مانع در برابر طراح ها هستند که از چاپ به دیجیتال آمده اند، پس به اندازه های RGB و hex توجه کنید. به سادگی اندازه های hex که کد شش رقمی هستند و نشانه گذاری رنگ های RGB را نشان می دهند را قرار دهید، در جایی که سیاه #000000 است با اندازه های R, G و B که همه صفر درصد هستند و سفید که #ffffff است با صد درصد R, G و B برای هر کدام. ساده نیست؟ 

    4. خوانایی هنوز هم یک اولویت است
    مگر اینکه شما واقعاً سعی کنید که مخاطبانتان را بیگانه فرض کرده، و مطمئن شوید که اولین اولویت خوانایی است. این به این معناست که متن را به اندازه کافی بزرگ گرفته تا خوانا باشد، از جاسازی ها و سیستم فونت های مناسب برای خواندن در یک مانیتور با پس زمینه سفید و یا تبلت استفاده کرده و به تصاویر فضای کافی برای تنفس بدهید. یک حساب سر انگشتی مطمئن برای تبدیل پیکا ها به اندازه نقاط برای دو برابر کردن آن و اضافه کردن دو است. این کار برای کپی بدنه که از چاپ به یک تبلت توزیع می شود مناسب است. 

 

  1. با کادر افقی شروع کنید
    بعضی از اوقات لازم است که یک صفحه آرایی دیجیتال را دوبار طراحی کنید: یک بار برای استفاده عمودی و یکبار برای استفاده افقی، با تغییر ابعاد صفحه که در بین این دو حالت تغییر می کند. همیشه با افقی شروع کنید زیرا بیشتر از عمودی هماهنگ می شود و همچنین طراحی را دیکته کرده و با محتویاتی که بر روی آن کار می کنید هماهنگ می کند. زمانی که بر روی حالت افقی کار می کنید، عناصر اصلی را منتقل کرده و صفحه آماده تغییر به حالت عمودی است. 

    6. با تصاویر بزرگ کار کنید
    تصاویر همیشه در صفحه های با پس زمینه سفید عالی به نظر می رسند، خصوصاً در تبلت های pixel-packed مانند iPad و Kindle Fire. از تصاویر تا جایی که می توانند بزرگ شوند استفاده کنید. اگر بر روی انتشارات دیجیتالی کار می کنید، از تصاویر full-screen برای ایجاد وقفه های دراماتیک در داخل مقاله ها استفاده کنید. یک ترفند واقعی در مجله های دیجیتالی این است که لحظه های "توقف و خیره شدن" را ایجاد می کنند که در چاپ بسیار موثر است. 

 

  1. آزمایش های طرح حروف
    ممکن است که شما یک مجموعه طرح حروف با زواید حروف باریک و فونت های نمایشگر سفارشی داشته باشید، اما بدن شک آن ها در موبایل ها و بک گراند های مانیتورها استفاده می شوند. شما باید از استفاده آن ها در عنوان ها و فونت های ضربه ای دوری کرده اما کپی بدنه متن بهترین مکان برای استفاده از این سیستم فونت های زمخت است، به خصوص اگر نمونه دیجیتال شما به کاربران امکان تغییر اندازه سایز نقاط را بدهد. 

    8. یادگیری دوباره شبکه
    شبکه های طراحی گرافیک و سرمقاله بر پایه ستون ها، مربع ها و فضاهای منفی هستند که برای کمک به نمایش محتویات کار شما با یکدیگر ترکیب می شوند. در گوی دیجیتال، شبکه ها بر پایه سلسله مراتب افقی بوده که چنانکه یک حالت نزولی دارند، به خصوص در تبلت ها در جایی که حرکت ناگهانی از چپ به راست یک روش پیوسته مشترک است. به این فکر کنید که چگونه می توانید محتویات را از بالا به پایین جریان دهید به خوبی زمانی که از چپ به راست حرکت می کنند. 

 

  1. تبلت ها برای لمس کردن هستند
    کاربران خود را دست کم نگیرید و فضای گرانبهای تصویر را با دستورکارها پر کرده و آن ها را به فعالیت که دعوت کنید و از آن ها درخواست کنید تا "در اینجا حجم بیشتری را لمس کنند". کاربران به طور طبیعی صفحه های لمسی را لمس کرده و انگشت می زنند، پس پس آن ها را در ازای فرمان دادن، راهنمایی کنید تا به محتوای جدید دست یابند. شما یک طراح هستید، پس از آیکون های مناسب استفاده کرده - مانند نشانه های مثبت و منفی - تا بتوانید بدون توضیح مسیر دستورکار را شرح دهید. 

    10. زیاده روی نکنید
    تنها به این دلیل شما می توانید برای انجام کاری از دیجیتال استفاده کنید که شما هیچگاه نمی توانید آن را با چاپ انجام دهید در صورتی که لازم است. برای نمونه، صفحه های اسپلش متحرک برای وب سایت ها که بینندگان در اطراف آن معطل می کنند و معادل های دیجیتال در حال لود شدن با آگهی ها منتشر می شوند. در حالی که انتقال های صفحه هوشمند در چاپ یک تبلت ممکن است به نظر شما جالب بیاید، آن ها پروسه خواندن را برای کاربران قطع می کنند. اگر شک دارید آن را امتحان کنید. این چیزی است که ما می گوییم. 

 

منبع : persiangfx.com[...]

ادامه مطلب 0

آدرس :

تهران،(مراجعه حضوری با هماهنگی قبلی)
 
تلفن تماس  :  33840280 - 021
تلفن تماس  :  33848096 - 021
تلفن تماس  :  33647838 - 021
(همراه + تلگرام + ایتا) : 41 30 523 0937
 
کانال تلگرام : hejratd@
ساعت کار : 9 صبح الی 5 بعد از ظهر
جمعه تعطیل