طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | طراحی کارت ویزیت | طراحی لوگو  RSS

تهران،   تلفن :  33577123

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


آموزش عکاسی

آموزش عکاسی (2)

آموزش عکاسی

5 نکته سریع برای عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک (macro photography)


 

5 نکته سریع برای عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک (macro photography)

آیا تا بحال این مثل قدیمی را شنیده اید که "اگر عکس هایتان به اندازه کافی خوب باشد، به اندازه کافی نزدیک نیستید"؟ امروز می خواهیم واقعاً به عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک نزدیک شویم. عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک عکاسی نمای نزدیک است، که معمولاً روی قسمت های کوچک تمرکز می کند. در اینجا پنج نکته درباره عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک ارائه می دهیم.

تجهیزات درست را انتخاب کنید
عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک به کمی تجهیزات نیاز دارد، بخصوص یک لنز نزدیک از موضوعات کوچک و فیلترهای نمای نزدیک. دراین زمینه عکاسی اگر تجهیزات بهتری داشته باشید شانس بیش تری برای گرفتن عکس های بهتر دارید. بنابراین بیایید به تجهیزات اصلی که تجربه عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک را بهتر می کند نگاه سریعی بیندازیم.
دوربین DSLR یا دوربین فشرده با کارآیی نزدیک از موضوعات کوچک.
لنزهای نزدیک از موضوعات کوچک (Macro lens) (در صورت استفاده از DSLR)

سه پایه
فلاش (در صورت امکان خارجی)
رفلکتور
 

نمای زنده (Live View)
طی چند سال گذشته، یک عملیات نمای زنده تقریباً در همه دوربین های دیجیتال وجود دارد که هنگام عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک فوق العاده مفید است. هرگز نمی دانید سوژه تان قرار است کجا باشد. شما باید بتوانید از چیزی خیلی نزدیک به زمین عکس بگیرید و در این حالت ممکن است دسترسی به نمایاب فایده ای نداشته باشد. روشن کردن نمای زنده راحت است و لازم نیست خم شوید و کمرتان اذیت شود.

در بیش تر دوربین های DSLR جدید صفحه نمایش بزرگ تر است و روی صفحه نمایش خیلی راحت تر از نمایاب می توانید بفهمید تصویر چقدر واضح و شفاف است. دوربین هایی مثل Canon 60D و G12 نیز صفحه نمایش های متحرک دارند که می توانید آن ها را برگردانید و به اطراف بچرخانید. این صفحه نمایش ها هنگام عکسبرداری از زاویه های غیر عادی بسیار مفیدند.
 


 
2 حالت عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک (Macro mode)

فشرده:
کاربران دوربین های فشرده باید به سراغ حالت عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک بروند. پیدا کردن حالت عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک آسان است چرا که معمولاً با لوگوی گل کوچکی مشخص شده است.
در حالت عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک می توانید به سوژه تان خیلی نزدیک شوید و همچنین به دوربین بگویید دریچه دیافراگم را بیش تر باز کند، بک گراند را تار کند و سوژه را در کانون قرار دهد.

DSLR:
کاربران DSLR در دوربین های ابتدایی نیز حالت عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک را دارند، اما من توصیه می کنم از حالت های دستی استفاده کنند زیرا آزادی عمل بیش تری برای عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک می دهند.

درشت نمایی یک لنز مایکرو مناسب 1:1 (اندازه واقعی) است. اما درشت نمایی بیش تر لنزهای دیگر فقط 1:2 (نصف اندازه واقعی) است، در این لنزها می توانید لوگوی گل کوچک با جزئیاتی درباره حداقل فاصله کانونی را پیدا کنید. مثلاً لنز کیت من 0/28متر یا 0/9 فوت است. عدد را پیدا کنید و آن را بخاطر بسپارید زیرا اگر جلوتر بروید نمی توانید خیلی خوب فوکوس کنید.
 



3. از سه پایه استفاده کنید
مشکل بدیهی در عکاسی نمای نزدیک لرزش دوربین است، بنابراین بهتر است از سه پایه استفاده کنید چون امکان عکس های مات را کاهش می دهد و به شما اجازه می دهد بدون از دست دادن ترکیب بندی تان تنظیمات مختلف را انجام دهید.

علاوه بر استفاده از سه پایه، استفاده از سرعت شاتر بالا و همچنین cable release نیز به کاهش لرزش دوربین کمک می کند. اگر نمی توانید یک سه پایه بزرگ را این طرف و آن طرف ببرید پس می توانید از یک سه پایه "Manfrotto 709B Digi Table Top Tripod" استفاده کنید. اما اگر از دوربین فشرده استفاده می کنید می توانید از یک سه پایه کوچک استفاده کنید. همچنین سه پایه موردعلاقه من یعنی Gorillapod را فراموش نکنید.
 


4. دریچه دیافراگم
همان طور که قبلاً گفته شد هنگام عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک دریچه دیافراگم خیلی فرق می کند. در بیش تر دوربین های فشرده نمی توانید در حالت عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک دریچه دیافراگم را تغییر دهید. اما در صورت استفاده از دوربین SLR انتخاب یک دریچه دیافراگم بزرگ تر (عدد کوچک) را به شما توصیه می کنم تا عمق زمینه کم مطلوبی بدست آورید. در بیش تر ماکرو لنزها دریچه دیافراگم حدود F2.8 قابل قبول است.

 

5. از فلاش استفاده کنید
سایه ها بدترین کابوس کسانی است که در زمینه عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک کار می کنند، بنابراین فلاش خیلی مهم است. اگر دوربین DSLR دارید و می توانید از پس یک فلاش خارجی برآیید پس شانس زیادی دارید چون می توانید آزادانه سوژه را از هر زاویه ای که دلتان می خواهد روشن کنید. اما اگر ازفلاش توکار استفاده می کنید پس توصیه می کنم حدود ظهر با استفاده از فلاش توکار دوربین عکس بگیرید. همچنین می توانید از یک منتشر کننده نور (diffuser) نیز استفاده کنید تا نور شدید فلاش غیر طبیعی بنظر نرسد. بر خلاف تصورتان، اگر منبع نور بزرگ تر از سوژه باشد (مثلاً سری فلاش در مقایسه با یک حشره کوچک یا softbox بزرگ در مقایسه با صورت یک شخص)، هرچه منبع نور به سوژه نزدیک تر باشد نور ملایم تر می شود. اما در مورد عکاسی نزدیک از موضوعات کوچک، نزدیکی فلاش باعث مشکلات زیادی در رابطه با نوردهی بیش از حد می شود. فلاشی که مستقیماً از یک فوت روی سوژه تنظیم شده حتی با کم ترین قدرت ممکن است در f/22 خیلی روشن باشد. یک منتشر کننده به حل این مشکل کمک می کند. رفلکتور نیز به روشن شدن صحنه کمک می کند.منبع:persiangfx

 

[...]

ادامه مطلب 0

چهار مرحله برای عکاسی انعکاسی (reflection photography) چشمگیر

 
4 مرحله برای عکاسی انعکاسی (reflection photography) چشمگیر 

 

انعکاس های عکاسی می تواند فوق العاده مورد توجه قرار گیرد و نتایج حیرت انگیزی ایجاد کند، اما بعضی وقت ها دستیابی به این عکس های دراماتیک ممکن است سخت تر از چیزی باشد که در ابتدا فکرش را می کردید. در این مقاله من چند نکته در مورد انعکاس ها ذکر می کنم و به شما در گرفتن چند عکس چشمگیر کمک می کنم.



 


مرحله 1. اصول 
انعکاس ها به اشکال مختلف وجود دارند، از عکس مناظر دراماتیک گرفته تا ترکیب بندی های درشت (macro composition) پر جزئیات، اما چند تکنیک اساسی وجود دارد که هنگام سر و کار داشتن با انعکاس ها به شما کمک می کند. 

در خصوص عمق زمینه، سعی کنید یک رقم f بالا مثلاً f/11 یا بیش تر را انتخاب کنید، این کار با افزایش افکت انعکاس کمک می کند سوژه های عکس طوری یکنواخت شوند که با رابطه نزدیک تری به چشم آیند. 

فوکوس خیلی به فاصله بین سوژه و انعکاس بستگی دارد.ابتدا، سعی کنید تمرکزتان روی سوژه و سپس روی انعکاس باشد. این کار نتایج نسبتاً متفاوتی ایجاد می کند و اولویت شما به این بستگی دارد که تا چه حد می خواهید توجه به انعکاس جلب شود. 

در پایان، به فکر زاویه نور و این که چه طور بر انعکاس تأثیر می گذارد باشید. در صحنه آرایی یک استودیو می توانید این کار را طوری ترتیب دهید که تأکید بیش تر بر روی انعکاس باشد، اما در یک صحنه آرایی طبیعی ممکن است بخواهید حالت های مختلف را امتحان کنید تا زاویه ای که در آن انعکاس بیش تربه چشم می آید را پیدا کنید. 

 


مرحله 2. آب و مناظر 
ابهت، رنگ ها و الگوهایی که طبیعت ارائه می دهد ممکن است چشمگیر باشد و برای من، ماهیت این در کوه هایی با قله های پوشیده از برف که در بالای یک دریاچه صاف و آرم در حال انعکاس است تداعی می شود. چنین منظره ای رؤیای یک عکاس است، اماشما چگونه پتانسیل آن را برای گرفتن یک عکس چشمگیر به حداکثر می رسانید؟ 

ابتدا، وقتی نور در بهترین حالت است، چه صبح زود چه عصر هنگام غروب برای عکاسی بروید. حتماً سه پایه تان را با خود ببرید و سعی کنید از یک جفت فیلتر استفاده کنید. یک فیلتر پلاریز کننده به شما کمک می کند میزان درخشندگی آب را کنترل کنید و یک فیلتر تراکم خنثی به اطمینان از این که آسمان بیش از اندازه در معرض نور قرار نگرفته کمک می کند. 

برای ملایم کردن آب سرعت های شاتر نسبتاً طولانی تر را امتحان کنید، و همانطور که قبلاً ذکر کردم، حتماً عمق زمینه و زاویه نور را مد نظر قرار دهید و سعی کنید برای میزان درام بیش تر روی آب تمرکز کنید. 

 


مرحله3. اشیاء درخشان! 
عکاسی مربوط به انعکاس محدود به عکاسی مناظر آبی نمی باشد، سطوح انعکاسی زیادی از قبیل آینه، شیشه، فلز، سرامیک و حتی چوب صیقلی شده نیز وجود دارد. 

به خاطر سپردن این که سطوح درخشان از این قبیل نور را جذب نمی کنند اهمیت دارد، بنابراین در صورت استفاده از نور مصنوعی، با دقت درباره مقدار و زاویه نور مربوط به سطح تان فکر کنید. می توانید نورپردازی از پشت یا بالای سوژه تان را امتحان کنید. 

این امر درباره استفاه از فلاش نیز صادق است. 

سعی کنید مطمئن شوید که سطح تان عاری از خراش و جای انگشت است، بخصوص وقتی تمرکز روی جزئیاتی در انعکاس می باشد. کار با سطوح صاف راحت تر است چرا که انعکاس های کامل تری ارائه می دهند. 

پس از این که سطح را پیدا کردید، سعی کنید از سوژه های مختلف استفاده کنید تا ببینید به چه انعکاس هایی می توانید دست یابید. می توانید از هر چیزی که دلتان می خواهد استفاده کنید، اما هر چه شکل جالب تر باشد، ایجاد انعکاس نیز جالب تر خواهد بود. 

 


مرحله 4. تجربه و لذت 
عکاسی انعکاسی معمولاً بعنوان انتزاعی توصیف می شود، که بنظر من بجاست، اما هنگام استفاده ار انعکاس ها نوع عکس هایی که می گیرید کاملاً به خودتان بستگی دارد. 

ممکن است دلتان بخواهد از یک سطح انعکاسی استفاده کنید تا یک عکس غیر قابل پیش بینی را جالب تر کنید، ممکن است بخواهید عکس های حیرت انگیزی از مناظر واقعی بگیرید، یا ممکن است بخواهید برای ایجاد عکس های انتزاعی هنری چشمگیری زاویه ها و نورپردازی را امتحان کنید. لذت این در تنوع عکس های بالقوه است، حالا به خودتان بستگی دارد بروید و از آن ها عکس بگیرید! 

 

 

منبع : prrsiangfx.com

[...]

ادامه مطلب 0

آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ آخرین مقالات

آدرس :

آدرس : تهران ، شهرک قیامدشت ، خیابان شهید بهشتی، بعد چهار راه رجایی، پلاک 465
تلفن تماس :  33577123 - 021
تلگرام : 09375233041
کانال تلگرام : hejratd@
ایمیل : hejratd[at]gmail.com
ساعت کار : 8/30 صبح الی 5 بعد از ظهر