چاپ کردن این صفحه

مقالات آموزش طراحی | آموزش عکاسی | آموزش فتوشاپ

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت ششم)

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت ششم)

(0 رای‌ها)

قسمت ششم

مراحل اجرای حرفه ای کار طراحی

 

اجرای حرفه ای هر کار طراحی از قبیل کاتالوگ، بروشور، پوستر،ست اداری، تراکت، منو رستوران، پاکت، لیبل و ... جدا از بحث خلاقیت و ایده، شامل مراحل متعددی است که در ادامه و در هر بخش به توضیح آن پراخته می شود. اما حال مرور کلی بر این مراحل خواهیم کرد.

 

اولین مرحله

اولین مرحله انجام هر پروژه طراحی تا چاپ، در بخش فنی آن، استفاده از اورژینال مناسب است. به این معنی که اگر قرار است عکسی از محصول یا شخصی گرفته شود، بهتر است که این عکس به شکل حرفه ای تهیه گردد و ترجیحا اسلاید باشد.

تهیه اسلاید حرفه ای برای این منظور یه سرمایه گذاری بجا و لازم است. با داشتن تصویری مناسب که قابلیت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد، می توان کار را برای پوستر، بروشور، کاتالوگ، تراکت، لیبل و یا هر درخواست دیگری، با ابعاد بزرگ انجام داد. به علاوه فکر آینده را نیز باید کرد.

این که بعد از اتمام طراحی یک کاتالوگ آیا لازم است که پوستری در ابعاد 50*70 یا 100*70 نیز تهیه شود یا نه ؟ اگر قدم اولیه، یعنی تهیه منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) با دقت و به جا صورت گرفته باشد، ادامه کار در ابعاد بزرگ تر نیز امکان پذیر است و لزومی به عکس برداری مجدد نیست.

در بعضی از پروژه ها کار به نحو احسنت صورت می گیرد و به چاپ هم میرسد و پس از چاپ و مشاهده خروجی کار کارفرما می خواهد یکی از صفحات زیبا و یا جلد به صورت پوستر و یا بنر طراحی و چاپ شود. ولی به دلیل نبودن منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) امکانش وجود نخواهد داشت و اگر هم بخواهد این کار صورت بگیرد اول اینکه هزینه زیادی باید پرداخت بکند و یا اینکه به آن شکل و طرح چاپی اختلاف شدیدی خواهد داشت، که این یک تناقض در یک پروژه حرفه ای می شود و بسیار زننده خواهد شد.

در موارد دیگر، چنانچه اسکن تصاویر مد نظر باشد، بهتر است در صورت امکان، اسکن حرفه ای و با دقت بالا صورت گیرد.

استفاده از نرم افزار مناسب، همان طور که قبلا توضیح داده شد، در مرحله بعدی کار قرار دارد. یعنی کار روی تصاویر در نرم افزارهای بیت مپ مانند Photoshop و نوشته ها و خروجی نهایی در نرم افزارهای برداری مانند CorelDRAW یا Illistrator .

به صورتی که نمی توان گفت برای طرح فقط از یک نرم افزار استفاده شود بلکه ترکیب این دو نرم افزارها می باشد که پس از چاپ  به طرح جلوه خاصی می بخشد. و طراح با دقت و حوصله و در زمان های مناسب از این نرم افزار ها استفاده کند تا خروجی کار اید آل و بدون نقص باشد.
بعد از آن نوبت بستن سند، با آگاهی از ابعاد و اندازه های کاغذ و ماشین چاپ و مشخص کردن محل های برش و خط تا می رسد.

و سپس مرحله لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک است، که این مرحله نیز کنترل های مضاعفی را می طلبد. و در آخر، چاپ و مراحل بعدی آن ( برش، خط تا، دایکات، صحافی و خدمات دیگر پس از چاپ) که بایستی در همه موارد کنترل و نظارت بر آن آنها صورت گیرد.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)


 1038,    31  فروردين  1397 ,   آموزش طراحی
hejrat design

وبگاه: https://designh.ir

طراحی تراکت ،طراحی بروشور ، طراحی ست اداری