طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | طراحی کارت ویزیت | طراحی لوگو  RSS

تهران،   تلفن :  33577123

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


20مرحله تا موفقیت عملیات بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری

 20مرحله تا موفقیت عملیات بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری

جي کنراد لوينسون پدر بازاريابي پارتيزاني مي گويد : تنها ثبات و تعهد در اجرا يک برنامه تبليغاتی و بازاریابی مي تواند شما را به موفقيت برساند.

 

يعني تا زماني که تبليغات و بازاریابی را براي مدت زمان محدود در نظر گرفته باشید، موفقت حاصل نخواهد شد، مگر براي بلند مدت، زيرا مشتري از ۲۰ مرحله عبور مي کند تا خريد کند !

 

 این بیست قدم را با هم بررسی خواهیم کرد :



۱ – اولين باري که يک شخص به يک آگهي نگاه مي کند، آن را نمي بيند !

۲ – دفعه دوم، متوجه آن نمي شود !

۳ – دفعه سوم، از وجودش آگاهي پيدا مي کند.

۴ – دفعه چهارم، به زحمت به خاطر مي آورد که آن را ديده است.

۵ – دفعه پنجم، آن را مي خواند.

۶ – دفعه ششم، به آن بي اعتنايي مي کند.

۷ – دفعه هفتم، آن را مي خواند و مي گويد (( ای بابا ))

۸ – دفعه هشتم، مي گويد : (( اين لعنتي هنوز اين جاست ))

۹ – دفعه نهم، فکر مي کند شايد اهميت دارد.

۱۰ – دفعه دهم، از همسايه اش مي پرسد که آيا آن را آزمايش کرده است يا نه ؟

۱۱ – دفعه يازدهم، فکر مي کند که آگهي دهنده چه طور کار مي کند.

۱۲ – دفعه دوازدهم، فکر مي کند که اين بايد چيز خوبي باشد.

۱۳ – دفعه سيزدهم، فکر مي کند که شايد ارزشي داشته باشد.

۱۴ – دفعه چهاردهم، به ياد مي آورد که مدتي است چنين چيزي را مي خواهد.

۱۵ – دفعه پانزدهم، آزرده مي شود، چون پول ندارد آن را بخرد.

۱۶ – دفعه شانزدهم، فکر مي کند روزي آن را خواهد خريد.

۱۷ – دفعه هفدهم، يک يادداشت از آن بر مي دارد.

۱۸ – دفعه هجدهم، به فقر خودش لعنت مي فرستد.

۱۹ – دفعه نوزدهم، با دقت پولش را مي شمارد.

۲۰ – دفعه بيستم، آن را مي خرد به همسرش و دوستانش نيز مي گويد آن را بخرند.

 منبع:fekreabi.net[...]

ادامه مطلب 0

عکاسی سیاه وسفید


عکاسی سیاه وسفید

 

نمونه های زیبا از عکاسی سیاه و سفید

جوان ترها ممکن است از شنیدن اینکه عکاسی همیشه رنگی نبوده تعجب کنند. سیاه وسفید فقط یک گزینه  ویرایش در فتو شاپ نیست، بلکه جایی است که عکاسی ازآنجا شروع شد و وسیله ای برای ابراز وجود برای بسیاری از عکاسان باقی ماند.

مرحله 1-چرا استفاده از سیاه وسفید؟
شنیده ام بعضی سنت گرایان می گویند عکس باید سیاه وسفید باشد مگر اینکه عکاس احساس کند عکس رنگی فایده ای برایش دارد. این عقیده عکسهای رنگی را رد نمی کند، بلکه فقط می گوید حالت پیش فرض عکس باید سیاه وسفید باشد. برای نسلهای قدیمی تر این یک امر اجتناب ناپذیر بود زیرا گزینه رنگی وجود نداشت.
ممکن است شما با این عقیده موافق باشید یا نباشید، اما برداشت من ازآن اینست که در هر یک از عکسهایم بشدت تامل کنم و تصمیم بگیرم آیا این عکس سیاه وسفید بهتر است یا رنگی.



 
مرحله 2-RAW, ISO و تنظیمات عکس
از لحاظ عملی ، قواعد تنظیمات کمی وجود دارند که خواسته شما برای عکسهای سیاه وسفید عالی را برآورده می کنند. با گرفتن عکس بصورت سیاه وسفید مرتکب اشتباه نشوید ، ممکن است احساس کنید اینکار به شما کمک می کند زیرا می توانید نتایج را در LCD مشاهده کنید . اما اگر عکس را بصورت سیاه وسفید بگیرید نمی توانید آنرا به رنگی تبدیل کنید، اما اگر عکس را رنگی بگیرید هم می توانید آن را به سیاه وسفید تبدیل کنید هم می توانید رنگی نگه دارید. با مد نظر قرار دادن این موضوع ، اگر گزینه RAWرا دارید از آن استفاده کنید. زیرا وقتی می خواهید عکسهایتان را به سیاه وسفید تبدیل کنید امکانات ویرایش خیلی بیشتری به شما می دهد. همچنین ، مراقب ISO نیز باشید . زیرا همیشه بهتر است آنرا در کمترین حد نگه دارید تا از نویز اضافی، که بعضی وقتها موقع استفاده از حالت سیاه وسفید چیزی بیش از یک مسئله است ، جلوگیری شود.

 


مرحله 3- مشاهده بصورت سیاه وسفید
حالا وقت این است که به سیاه وسفید فکر کنید. مسلما ما دنیا را به رنگهای با شکوهی مشاهده می کنیم، اما برای دستیابی به عکسهای سیاه وسفید عالی لازم است با در ذهن سپردن سیاه وسفید به عکاسی نزدیک شویم. این بدین معنا نیست که باید عکسهای رنگی را نادیده گرفت. مد نظر قرار دادن تونها (یک شیء چقدر روشن یا تیره است )،اهمیت دارد ، زیرا رنگهای مختلف تونهای متفاوتی ایجاد می کنند. برای مثال، در عکس رنگی یک گل قرمز با چمنهای سبز زیر آن ممکن است بسیار خوب بنظر برسد ، اما در سیاه وسفید، ممکن است تونها خیلی شبیه باشند و عکس ممکن است کاملا یکدست بنظر برسد. بعدا بیشتر درباره کنتراست صحبت خواهیم کرد، اما حتما تونهای عکسهای سیاه و سفیدتان را مد نظر قرار دهید، از یک کنتراست بیشتر از تونها یک عکس جالب توجه تری بدست می آید.

 


مرحله 4-نور (و سایه)
نور مهمترین اصل عکاسی است ، بنابراین ضروری است از آن بطور موثر بهره گیریم . بدون بهم زدن (distraction) رنگ ، نور وسایه نقش مهمی در عکاسی سیاه و سفید ایفا می کنند، و چشم را روی قسمتهای سایه روشن دار(highlighted) عکس درحالیکه سایر قسمتهادر سایه قرار گرفته اند می کشاند. هنگام استفاده از نور طبیعی ، تعیین کیفیت نور مورد نظرتان قبل از بیرون رفتن برای عکاسی اهمیت دارد. اگر یک نور ملایم وسایه دار می خواهید ، بهتر است صبح زود یا اواخر بعد از ظهر وقتی که خورشید پایین است بیرون بروید، اما اگر نور روشن ،سایه های تاریک و یک عکس با کنتراست بیشتر می خواهید ، پس اواسط روز وقتی خورشید بالای آسمان است و نور شدیدی دارد بیرون بروید.

 
مرحله 5-کنتراست
قبلا از کنتراست نام برده ام، اما در غیاب رنگ ، اطمینان از اینکه عکسهای سیاه وسفیدتان دارای تونهای مختلف وکنتراستهای قوی می باشند دارای اهمیت است .بسیار مهم است که سعی کنید از پوشیده شدن سراسر عکستان با خاکستری جلوگیری کنید. در عوض برای اطمینان از اینکه اجزاء سفید روشنتری دارید که به چشم می آیند وچند قسمت از عکس با مناطق سایه دار تیره تری برای اطمینان از کنتراست خوب دارید از نور استفاده کنید. دستیابی به کنتراست قوی در روزهای آفتابی آسان است ، اما مراقب باشید عکسهایتان در معرض نور خیلی شدید قرار نگیرند. می توانید به اندازه یک یا دو وقفه (stop) آن را از کار بیندازید(knock it down) تا مطمئن شوید نور خیلی زیادی وارد دوربین نمی کنید.

 
مرحله 6- جزئیات و بافت
غالبا توجه به تنوع و سایه های رنگ درعکس جلب می شود و توجه از جزئیات واقعی عکس منحرف می شود. هنگام عکس گرفتن از سوژه های دارای جزئیات یا بافت بخصوص جالب استفاده از عکس سیاه وسفید را امتحان کنید. فقدان رنگ سوژه اصلی را پررنگتر می کند وعکس را بهتر جلوه می دهد. سعی کنید فریم را با جزئیات پر کنید ، همانطور که قبلا گفتم ، به فکر عکس سیاه و سفید باشید ،تونها وکنتراست را مدنظر قرار دهید و سعی کنید ظرافت را درفریم افزایش دهید.

 
مرحله 7- پرتره ها
مطمئنم قبلا پرتره های سیاه وسفید زیادی دیده اید. یک تکنیک تصویر نگاری که از پرتره های رنگی ، سیاه وسفید استفاده می کند یک حالت بی انتها را ابقا می کند. این پرتره ها برای بیان حکایت شخص در یک عکس ،که جزئیات صورت و حالت سوژه را ضبط می کند، بکار می روند. آنها از نور ، سایه و کنتراست بدرستی بهره می گیرند. سعی کنید یک سوژه جالب پیدا کنید و روی آن تمرین کنید، یک محل با روشنایی مناسب پیدا کنید و ببینید آیا می توانید پرتره سیاه وسفید ماندنی خودتان را خلق کنید.

 


مرحله 8-مناظر
عکسهای مناظر بر ترکیب (composition) قوی تکیه دارند واین در موقع عکاسی سیاه وسفید هیچ فرقی نمی کند. بدون بهم زدن (distraction) رنگها، خطوط داخل عکس پررنگ می شوند(highlighted). گرادیانها (gradients) و اختلاف تونها مشخصتر می شوند وشکلها(shapes) برجسته تر می شوند. سعی کنید از ابرهای طوفان دار تیره ، که معمولا در عکسهای سیاه وسفید خیلی خوب از آب در می آیند بهره بگیرید. همچنین می توانید عکسهای معماری ومناظر شهری ، که بر شکل(shape) وفرم قوی تاکید دارند ، را امتحان کنید.

 


مرحله 9- شکل(shape) ونیمرخهای سیاه یکدست(silhouettes)
در کلیه زمینه هایی که قبلا ذکر کردم ، پرتره ها،مناظر، عکسهای جزئیات، و غیره ،اصول بسیار مهمی از قبیل تون ، کنتراست ، نور وسایه وجود دارند که باید به خاطر سپرده شوند. همچنین دو گزینه رایج برای سوژه اصلی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد. شکلهای متمایز (shapes distinctive) ، خطوط افقی ،خطوط عمودی وخطوط هادی (leading line) همه منجر به عکسهای ترکیبی جالب می شوند. بخاطر داشته باشید از گزینه ایجاد نیمرخ سیاه یکدست (silhouette) ،بخصوص وقتی نور شدیدوجود دارد ، استفاده کنید. همینطورکه استفاده از عکس سیاه وسفید را تمرین می کنید، بیشتر می فهمید کدام سوژه اصلی خوب عمل می کند و کدام نه.




مرحله 10-تجربه وخلاق شدن
پس حالا وقتش است بیرون بروید وعکس سیاه وسفید بگیرید. همانطور که خواندید ، هیچ محدودیتی برای سوژه اصلی وجود ندارد، بنابراین می توانید بروید بیرون واز همه سوژه های مورد علاقه تان عکس سیاه وسفید بگیرید و تفاوتی که در کارتان ایجاد می کند را مشاهده کنید. ابتدا ویرایش چند عکس رنگی به سیاه وسفید را امتحان کنید تا از فرایند ویرایش شناختی پیدا کنید. این کار به شما اجازه می دهد ببینید چطور یک عکس را تغییر می دهد.ممکن است از مشاهده اینکه چطور چند کلیک ساده می تواند عکسهای شما را تغییر دهد تعجب کنید . منبع:persiangfx


 

[...]

ادامه مطلب 0

چرا برای طراحی علامت ها باید از قوانین ADA پیروی کنیم؟


 

چرا برای طراحی علامت ها باید از قوانین ADA پیروی کنیم؟



احتمالا یکی از مسائلی که طراحان علامت در ایالات متحده با آن مواجه هستند، الزام رعایت قوانین ADA  برای طراحی است، که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده اند. آنها باید از ترکیب رنگ ها و فونت های خاص، و عناصری که متناسب با اندازه، محتوا، و کاربرد علامت هستند، استفاده کنند؛ که عدم رعایت تنها یک یا دو تا از این قوانین می تواند منجر به جریمه و مجازات شود.


البته همه ی نشانه ها و علائم مورد نیاز، به راحتی در دسترس، و با قوانین ADA  منطبق هستند و تنها هنگامی احتمال بروز مشکل و عدم تطابق علامت ها با قوانین وجود دارد، که صاحبان مشاغل می خواهند از علامت های سفارشی جذاب تری استفاده کنند؛ که در این مواقع طراح موظف است تا مشتری را با نشان دادن نمونه های استاندارد، با قوانین ADA آشنا کند.
بطور کلی، طراحی این علامت ها باید به گونه ای باشد که ساده و قابل فهم بوده، به افراد معلول کمک کند، بدون پیچیدگی، دندانه، ویا ترفندهای استادانه  و دارای اندازه ای مناسب برای خواندن در ارتفاع باشد.


البته در همه ی علامت ها، اعمال تمام این قوانین لازم نیست و قواعد حاکم بر هر نوع علامت متفاوت است. بطور مثال، رعایت و اعمال قوانین برای علائمی که دائما مورد استفاده اند(مانند آشپزخانه و حمام)،علائم اطلاعاتی( مانند نشانه ی شماره ی اتاق-طبقه)، ونشانه های جهت دار(جهت نماها) الزامی است؛ اما برای علائم موقت، راهنمای ساختمان، و نشانه ی پارکینگ الزامی نیست.
موارد مذکور، تنها تعداد کمی از مفاد قانونی ADA است و ملاحظات بیشتری در آن وجود دارند که باید برای نشانه ها مدنظر قرار بگیرند.
ADA که مخفف "Americans with Disabilities Act" به معنی "قانون امریکائی های معلول" است، این پیام را میرساند که همه بطور مساوی از آن بهره مند می شوند، از جمله افراد معلول! و این قانون تنها یکی از قواعدی است که در جامعه ی آمریکائی بکار می رود تا همه از فرصت های مساوی برای یک زندگی عادی برخوردار شوند.منبع : persiangfx
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

[...]

ادامه مطلب 0

تایپوگرافی در کارت ویزیت





تایپوگرافی در کارت ویزیت

کاربرد کارت ویزیت در تبلیغ و شناساندن مشاغل برای همه روشن است. کارت ویزیت همچنین یک نشان حرفه ای است که بخش لاینفک کسب و کار به شمار می آید. اگر شما بتوانید یک کارت ویزیت مناسب و معقول به مشتری ارائه کنید، او نیز شرکت و کار شما را به رسمیت می شناسد و همچنین به این ترتیب می توانید اطلاعات مربوط به برقراری تماس با خود را در اختیار او قرار دهید. تاثیر این در صورتی که کارت ویزیت شما از طراحی منحصر به فردی برخوردار باشد دو چندان خواهد شد. گاهی برای طراحی کارت ویزیت خود دچار چالش می شویم، اما شما می توانید طرح های مختلف کارت ویزیت را مشاهده کرده و با ادغام چند طرح یک نشان بسیار جذاب و منحصر به فد خلق کنید.

یکی از عناصر مهم در طراحی کارت ویزیت استفاده از طرح های تایپوگرافیکی است. به این کارت ها، کارت های تایپوگرافیکی می گویند. استفاده از طرح های تایپوگرافیکی تاثیر غیر قابل انکاری در جذابیت کارت ویزیت خواهد داشت چون می تواند نظر بیننده را به اطلاعات مرتبط با کار شما جلب کند. برای اینکه راحت تر بتوانید کارت ویزیت خود را طراحی کنید چند نگته اصولی و ارزشمند را به شما یادآوری می کنیم:

1. مطمئن شوید تایپوگرافی خوانا است


 
یک نکته مهم در طراحی کارت ویزیت های تایپوگرافی این است که فونت های به کار رفته در طرح قابل خواندن باشند. شما باید هنگام کار کردن روی قسمت هنری طرح بیشتر به این نکته توجه داشته باشید. بنابراین باید رنگ، طرح و سبک فونت های مورد استفاده را در نظر داشته باشید. اگر کارت ویزیت شما زیبا به نظر برسد اما خوانا نباشد، ممکن است هیچ سودی نداشته باشد.


2. با شرکت و شخصیت مالک شرکت همخوانی داشته باشد



 
اگر برای یک مشتری طراحی می کنید، ببینید کل طرح با شخصیت او همخوانی دارد. این کار ساده می شود اگر همه اطلاعات لازم در مورد شرکت و خود مشتری را از او کسب کنید. به این ترتیب، قادر خواهید بود طرحی متناسب با شخصیت مشتری و نوع فعالیت شرکت طراحی کنید.


3. بیش از حد لازم تایپوگرافی به کار نبرید



 
در هر پروژه طراحی، نکته ضروری این است که عناصر طراحی را بیش از حد به کار نبرید چون باعث خراب شدن طرح می شود. در طراحی نیز محدودیت هایی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید. به طرح نگاه کنید و ببینید آیا طراحی تایپوگرافی به اندازه کافی برای کسانی که به آن نگاه می کنند واضح است . پیام درست را منتقل می کند. تایپوگرافی باید خوانا و واضح باشد.


4. اجازه دهید تایپوگرافی برای خودش حرف بزند



 
به جای استفاده از تصاویر و گرافیک ها، این تایپوگرافی است که طرح کارت ویزیت شما را می آراید. بنابراین، ببینید فونتی که در طراحی به کار برده اید به تنهای آنقدر برجسته هست و اطلاعاتی که می خواهید را با یک نگاه به بیننده منتقل می کند. متن درون کارت باید بتواند به مخاطب نشان دهد با چه شرکتی سروکار خواهد داشت. اگر این شرکت یک شرکت طراحی است، پس به همین روش روی تایپوگرافی آن کار کنید. ممکن است بخواهید بسته به نوع شرکت از فونت های رسمی تر استفاده کنید.


5. از فرایند سلسه مراتبی استفاده کنید



 
در طراحی کارت ویزیت های تایپوگرافیکی، لازم است که حتما سلسله مراتب را رعایت کنید تا روی قسمت های مهم تر تاکید بیشتر شود. شما می توانید از فونت های موچک تر برای مطالبی که اهمیت کمتری دارند استفاده کنید.


6. از فونت های منحصر به فرد اما خوانا استفاده کنید



 
شما می توانید با استفاده از فونت های منحصر به فرد کارت ویزیت خود را جذاب تر کنید. اما باید مطمئن باشید، فونت به کار رفته در عین منحصر به فرد بودن خوانا هم باشد. همچنین با نوع فعالیت شرکت متناسب است، در این صورت پیام را به درستی منتقل می کند.


7. استفاده از یک فونت قدرتمند



 
بعضی از قسمت های کارت ویزیت نیازمند این است که روی آنها تاکید بیشتری شود. برای عناصر متنی بزرگ تر از فونت های قدرتمند استفاده کنید. این ها فونت هایی هستند که می توانند توجه مخاطب را به خوبی به خود جلب کنند. به این ترتیب، مطمئنا قادر خواهید بود چشم های بیننده را به قسمت های مهم کارت جلب کنید.


8. استفاده از طرح بندی و صفحه آرایی های خلاقانه



 
اگر از یک صفحه آرایی خلاقانه برای متن خود استفاده کنید مطمئن باشید کارت ویزیتی که طراحی خواهید کرد تاثیرگذاری دوچندانی خواهد داشت. برای انجام این کار می توانید آنها را در چاچوب های دایره ای شکل یا مثلثی شکل قرار دهید. همچنین می توانید حروف را با یک روش هنرمندانه مثل مورب یا عمودی مرتب کنید.


9. از ترکیب رنگ مناسب استفاده کنید


 
رنگ می تواند نقش حیاتی در تاثیرگذاری کارت ویزیت ایفا کند. رنگی که انتخاب می کنید باید با نوع کار و صنعت مرتبط باشد. همچنین باید اهمیت عناصر مهم را بنمایاند.


10. ترکیب سبک فونت



 
وقتی از سبک فونت صحبت می کنیم، منظور هم فونت های خانواده serif و هم sans serif است. معمولا، sans-serif برای متن های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که serif برای اطلاعات تماس به کار می رود. اما فونت های sans-serif را می توان برای اطلاعات تماس نیز به کار برد. توجه داشتن به قانون serif/sans-serif، کمک می کند تا یک کارت ویزیت تایپوگرافیکی خوب طراحی کنید.منبع:persiangfx

[...]

ادامه مطلب 0

چند روش موثر و کاربردی برای سنجش میزان اثربخشی تبلیغات

 

چند روش موثر و کاربردی برای سنجش میزان اثربخشی تبلیغات


 
روش‌های سنجش اثربخشی تبلیغات


دو روش برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات وجود دارد: سنجش مستقیم و سنجش غیرمستقیم.


روش‌های سنجش مستقیم اثربخشی تبلیغات


 
در این روش از ارزیابی، رابطه‌ای بین تبلیغات و فروش برقرار می‌شود. در واقع مقایسه‌ای بین دو دوره‌ی زمانی یا دو بازار، انجام می‌شود و تغییرات ایجاد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از روش‌هایی که معمولا برای سنجش مستقیم اثربخشی تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا می‌شویم:


روش سابقه‌ فروش


برخی از آمار مرتبط با اثربخشی تبلیغات گذشته را می‌توان، از طریق سنجش رابطه‌ی میان هزینه‌ی تبلیغات و فروش کلی یک محصول، به دست آورد. همچنین برای ارزیابی دقیق، باید چندین تحلیل رگرسیون (Regression analysis) درباره‌ی هزینه‌های تبلیغات و میزان فروش در بازه‌های زمانی مختلف انجام شود. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که چطور تغییر در هزینه‌های تبلیغات موجب تغییر در میزان فروش شده است.


کنترل تجربی


شیوه‌ی دیگر برای سنجش اثربخشی تبلیغات، روش کنترل تجربی است و زمانی کاربرد دارد که یک ارتباط اتفاقی بین تبلیغات و فروش ایجاد می‌شود. البته این شیوه نسبت به روش‌های دیگر ارزیابی اثربخشی تبلیغات، پُرهزینه‌تر است اما انجام آن ضروری به نظر می‌رسد، چرا که احتمال عدم تأثیرگذاری تبلیغات بر فروش همیشه وجود خواهد داشت. علاوه بر این، این شیوه می‌تواند به عنوان یک پیش‌آزمون برای کمک به انتخاب بین طرح‌های خلاقانه‌ی جایگزین برای تبلیغات انجام شود. یکی از اقدامات تجربی برای ارزیابی تأثیر تبلیغات بر فروش، بازاریابی آزمایشی است.

سنجش تأثیر قبل و بعد از تبلیغات در گروه‌های کنترل


این شیوه یکی روش‌های ارزیابی کلاسیک است که شامل تست‌ها و گروه‌های کنترل مختلف می‌شود. در این شیوه دو گروه کنترل، مثلا دو نوع شهر انتخاب می‌شوند. شهرهایی که کمپین‌های تبلیغاتی در آنها اجرا می‌شود (شهرهای آزمایشی) و دسته‌ی دیگر شهرهای مرکزی. قبل از هر چیز و پیش از اجرای هر گونه کمپین تبلیغاتی، سطح فروش عادی یک محصول در هر دو نوع شهر محاسبه می‌شود. سپس، کمپین‌های تبلیغاتی در شهرهای دسته‌ی اول یعنی شهرهای آزمایشی، ارائه می‌شوند و در شهرهای مرکزی هیچ تبلیغی صورت نمی‌گیرد. سپس با کم کردن میزان فروشِ قبل از تبلیغات، از فروش کلی محصول، می‌توان اثربخشی تبلیغات را در شهرهای دسته‌ی اول با میزان فروش در شهرهای مرکزی مقایسه کرد.


طرح‌های تجربی چندمتغیره


روش‌های کنترل تجربی که در بالا مطرح شد، نتایج خوب و دقیقی درباره‌ی تأثیر تبلیغات بر فروش کلی محصولات به دنبال دارد اما در توضیح موفقیت یا شکست تک تک کمپین‌های تبلیغاتی، موفق نیست. با کمک طرح‌های چندمتغیره می‌توان اثربخشی هر تبلیغ و علت شکست و موفقیت هر کمپین را توضیح داد. در این روش برای هر ابزار تبلیغاتی به طور جداگانه یک منطقه‌ی جغرافیایی در نظر گرفته می‌شود تا تأثیرات آن بر فروش کلی مشخص شود. این طرح تجربی به صاحبان کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا تأثیر هر ابزار تبلیغاتی را، هم به طور جداگانه و هم در ارتباط با سایر ابزارهای تبلیغاتی بسنجند.

روش‌های سنجش غیرمستقیم اثربخشی تبلیغات


 


از آنجایی که سنجش مستقیم اثربخشی تبلیغات بر فروش یک شرکت، کار دشواری است، بیشتر شرکت‌ها به روش‌های سنجش غیرمستقیم تکیه می‌کنند. این روش‌ها، تأثیرات تبلیغات را به طور مستقیم ارزیابی نمی‌کنند بلکه تأثیر آن بر فاکتورهایی چون آگاهی و نگرش مشتری یا دریافت پیام تبلیغات توسط مشتری را مورد بررسی قرار می‌دهند که این فاکتورها به شکل غیرمستقیم بر فروش، افزایش سود و دستیابی به اهداف یک کسب‌و‌کار تأثیر می‌گذارند. با وجود تردید در مورد رابطه‌ی بین تأثیرات میانی تبلیغات و نتیجه‌ی نهایی، جایگزین دیگری برای استفاده از سنجش غیرمستقیم وجود ندارد. در ادامه، به رایج‌ترین روش‌های سنجش غیرمستقیم اشاره شده است:


دیده شدن تبلیغات
 


برای اینکه تبلیغات مؤثر واقع شوند، باید در معرض دید تعداد بیشتری از مخاطبان قرار بگیرند. در واقع تعداد مخاطبانِ هدفی که پیام‌های یک تبلیغ را می‌بینند یا می‌شنوند باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر تبلیغات به‌درستی در معرض دید مخاطبان قرار نگیرد، عملا شکست خواهد خورد. صاحبان کسب‌و‌کار یا تبلیغ‌کنندگان با جمع‌آوری آمار مختلف مثلا میزان فروش و تیراژ مجلات و روزنامه‌ها و ژورنال‌ها یا از طریق بررسی آمار افرادی که از یک بیلبورد دیدن کرده‌اند یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده‌اند، می‌توانند بررسی کنند که هر کدام از این شیوه‌های تبلیغاتی تا چه اندازه مورد بازدید و توجه مردم و مخاطبان قرار گرفته است. در واقع با بررسی آمار مخاطبان رسانه‌های مختلف (مثلا تعداد مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی یا رادیویی که تبلیغ خاصی را پخش کرده‌اند یا تیراژ روزنامه‌ها و مجلاتی که تبلیغی را منتشر کرده‌اند) می‌توان تا حدودی به میزان دیده شدن تبلیغات پی برد.


جلب توجه مخاطب و یادآوری تبلیغ توسط مشتری


 
این معیار یکی از رایج‌ترین معیارهای بررسی نتایج تبلیغات است و یادآوری محتوای تبلیغ در میان یک گروه خاص یا گروهی از مشتریان بالقوه در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار و دیده شدن تبلیغ را بررسی می‌کند. جلب توجه مشتریان، مهم‌ترین ویژگی تبلیغات خوب است. در واقع تبلیغاتی که نتواند توجه مشتریان هدف را جلب کند، اثربخشی چندانی نخواهد داشت. دو روش برای ارزیابی میزان جلب توجه تبلیغات وجود دارد؛ یکی پیش آزمون (pre-test) و دیگری پس آزمون (post-test). در ارزیابی پیش‌آزمون، از مشتریان خواسته می‌شود که مشخص کنند تبلیغی را که قبلا دیده‌اند، چه قدر می‌شناسند و به یاد می‌آورند. این آزمون در یک محیط آزمایشگاهی انجام می‌شود. در این محیط، مشتریانی که تبلیغات مختلف را قبلا خوانده یا شنیده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس محققان از آنها با توجه به تبلیغات پخش شده، سؤالاتی می‌پرسند تا میزان جلب توجه و یادآوری تبلیغ را بسنجند.


در روش پس‌آزمون، بعد از اینکه یک تبلیغ اجرا شد، از مشتریان درباره‌ی یادآوری و میزان جلب توجه تبلیغات سؤال پرسیده می‌شود.
این معیارها نشان می‌دهد که یک تبلیغ چه قدر توانسته است توجه مشتریان را جلب کند به نحوی که بتوانند آن را به یاد بیاورند و محصول معرفی شده را شناسایی کنند. در کشورهای غربی برای اندازه‌گیری شاخص‌های توجه، از ابزارهای مختلفی نظیر دوربین چشمی استفاده می‌شود.

آگاهی از برند


صاحبان‌ کسب‌وکاری که معمولا به تبلیغات توجه ویژه‌ای دارند و به آن تکیه می‌کنند، اغلب با سنجش آگاهی مشتری از یک محصول یا برند، اثربخشی تبلیغات را ارزیابی می‌کنند. پیش‌فرض این نوع از سنجش این است که رابطه‌ی مستقیمی بین تبلیغات و آگاهی مشتری وجود دارد. البته این مدل از سنجش اثربخشی تبلیغات مورد نقد عده‌ی زیادی قرار دارد چرا که آگاهی مشتری، نتیجه‌ی مستقیم تبلیغات نیست و فاکتورهای زیاد دیگری نیز بر آن تأثیرگذار خواهد بود. این نقد را بر سنجش اثربخشی مستقیم از طریق ارزیابی میزان فروش هم می‌توان وارد دانست. چون عوامل متعددی غیر از تبلیغات نیز، می‌تواند بر فروش بیشتر تأثیرگذار باشد. اما برای محصولات جدید، تغییر در آگاهی مشتری، اغلب نتیجه‌ی تأثیر تبلیغات است.


درک مفهوم تبلیغات


 
مشتریان معمولا تبلیغات را وسیله‌ای برای به‌دست آوردن اطلاعات درباره‌ی محصول، برند یا شرکتی خاص می‌دانند. مشتریان تنها در صورتی می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از تبلیغات به‌دست آورند که به‌درستی تبلیغات را فهمیده باشند و پیام و محتوای آن را دریافت کنند. آزمون‌های مختلفی برای سنجش میزان درک مشتریان از یک تبلیغ وجود دارد. یکی از این آزمون‌ها، آزمون یادآوری است. مشتریان، زمانی یک تبلیغ را به یاد می‌آورند که کاملا آن را فهمیده و درک کرده باشند. روش دیگر برای سنجش این متغیر، پرسیدن سؤالاتی درباره‌ی موضوعات مطرح شده در تبلیغات است. به این ترتیب می‌توان از چگونگی درک پیام تبلیغات (درک پیام به صورت ذهنی و درک کامل) توسط مشتری اطلاع یافت. گهگاه با پرسیدن سؤال‌های مختلف از مشتریانِ هدف، می‌توان اثربخشی تبلیغ را ارزیابی کرد؛ سؤالاتی از قبیل «در مورد تبلیغ تلویزیونی جدید ما چه نظری دارید؟» یا «آیا پیام تبلیغ را به‌درستی دریافت کردید؟»
پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند تا بینش کافی درباره‌ی تبلیغات خود به‌دست آورید و با توجه به آنها، تصمیمات جدیدی برای استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی مختلف اتخاذ کنید.


تغییر نگرش


از آنجایی که یکی از اهداف اصلی تبلیغات، تأثیرگذاری بر طرز فکر مخاطبان در مورد یک محصول، خدمت یا شرکت است، این تغییر نگرش در میان گروه‌های مختلفی که یک تبلیغ را دیده‌اند، ارزیابی می‌شود. روش‌های مختلفی برای ارزیابی این فاکتور وجود دارد. از پرسش درباره‌ی تمایل برای خرید یا احتمال خرید گرفته تا سنجش ویژگی‌های خاص مرتبط با محصول که مورد توجه مشتریان قرار گرفته و طرز فکر و نگرش آنها را تغییر داده است.

عملکرد مشتری


یکی از اهداف تبلیغات، تحریک مشتریان به انجام یک عمل خاص یا ایجاد یک رفتار در آنها است. عملکرد مشتریان یا تمایل آنها برای انجام یک عمل با ابزارهای مختلفی قابل سنجش و ارزیابی است. برای ارزیابی این فاکتور باید از مشتریان پرسید که چه عاملی سبب اشتیاق آنها برای خرید یک محصول یا برند شده است. یکی از انواع عملکردهایی که تبلیغ‌کنندگان انتظار دارند از مشتریان ببینند، رفتار خرید است. اگر شرکتی به دنبال کاهش هزینه‌ی تبلیغ، با افزایش فروش مواجه شود، فرض ما بر این خواهد بود که تبلیغات این شرکت اثربخش بوده است. منطقا می‌بایست اندازه‌گیری حجم فروش، بهتر از دیگر معیارها برای سنجش مؤثر بودن تبلیغات به‌کار رود.


جمع‌بندی



روش‌های فوق، برای سنجش مستقیم و غیرمستقیم اثربخشی تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. با بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده از شیوه‌های ارزیابی مطرح شده، می‌توان به میزان تأثیر تبلیغات بر فروش و سود بیشتر پی بُرد و تصمیمات جدیدی برای تغییر یا ادامه‌ی روند تبلیغات، اتخاذ کرد.
برگرفته از: mbaknol.com
محمد رحمانی



[...]

ادامه مطلب 0

نکته هایی برای افزایش مخاطب در شبکه های اجتماعی




 
صرف نظر از اینکه استارتاپ شما در چه مرحله‌ای قرار دارد، بدون شک قصد دارید روند افزایش مخاطب شبکه های اجتماعی خود را شروع کرده یا ادامه دهید. هر چه تعداد افرادی که به طور موثر و از طریق تبلیغات، جذب شبکه‌ی اجتماعی شما می‌شوند بیشتر باشد، راه‌اندازی استارتاپ و فروشِ مستمر و مداوم آن بهتر خواهد بود. در اینجا به ۱۵ نکته برای افزایش مخاطب استارتاپ شما در سه شبکه‌ی اجتماعی برتر می‌پردازیم. در ابتدا استراتژی‌های مشترک در تمام شبکه های اجتماعی را بیان می‌کنیم.


۱. پروفایل‌های اجتماعی و صفحات قدرتمندی ایجاد کنید


 
نقطه‌ی شروع برای افزایش مخاطب در شبکه‌ های اجتماعی، داشتن پروفایل و صفحات قوی برای حساب‌های اجتماعی شماست. این کار نیازمند استفاده از تصاویر نمایه و عکس‌های پروفایلِ دارای برند است. همچنین باید تمام اطلاعات مربوط به خود را وارد کنید. در توییتر این کار به سادگی و فقط با وارد کردن بیوگرافی ۱۶۰ کاراکتری، لینک وب‌سایت، و مکان انجام می‌شود. در فیسبوک باید شرحی کوتاه، لینک وب‌سایت، آدرس و شماره تلفن را وارد کنید. به طور خلاصه، تا جایی که می‌توانید، فیلدهای موجود در پروفایل‌ها و صفحات اجتماعی خود را پر کنید.
پس از پر کردن فیلدها و پیش از شروع جستجو برای جذب مخاطب، چند (پنج تا ده) مطلب را به اشتراک بگذارید. این کار موجب می‌شود تا افرادی که از حساب‌های اجتماعی‌تان بازدید می‌کنند، شما را دنبال کنند. اگر نمی‌دانید چه مطالبی را ارسال کنید، کارهای زیر را انجام دهید:


۲. محتوای باکیفیت به اشتراک بگذارید
 


حتی پیش از آنکه استارتاپ‌تان کاملا شروع به کار کند، با به اشتراک‌گذاری محتوای مورد پسندِ مخاطب هدف‌تان، جذب مخاطب در بیشتر شبکه‌ های اجتماعی را شروع کنید. برای نمونه، اگر استارتاپ شما مربوط به وسیله‌ای برای بازاریابی در فیسبوک است، مطالبی در مورد فیسبوک را به اشتراک بگذارید. این مطالب می‌تواند شامل محتوای وبلاگ، پادکست، ویدئو، پاورپوینت، اینفوگرافیک و غیره باشد که توسط شما یا دیگران ایجاد شده است.

۳. از امکانات دوست‌یابی استفاده کنید


بیشترِ شبکه‌ های اجتماعی، برای اتصال شما با افرادی که می‌شناسید، راهی دارند. توییتر به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل جستجو کنید، فیسبوک نیز به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل خود جستجو کنید و از جستجوی پیشرفته‌ی افراد استفاده کنید. اینستاگرام در اپلیکیشن خود، شما را به سمتِ دوستان فیسبوک‌تان که در اینستاگرام نیز حساب دارند، راهنمایی می‌کند. لینکدین به شما امکان می‌دهد تا در میان مخاطبین ایمیل خود جستجو کنید و بر اساس اطلاعات پروفایل‌تان، همکلاسی‌ها، همکاران فعلی و سابق‌تان را به شما پیشنهاد می‌دهد.


۴. در وب‌سایت‌تان، لینک برترین حساب‌های اجتماعیِ خود را وارد کنید


می‌توانید این کار را با اضافه کردن آیکون‌های کوچکِ مربعی‌شکلِ شبکه های اجتماعی به هدر (header)، پانوشت (فوتر)، و نوار کناری (سایدبار) سایت، انجام دهید. همچنین می‌توانید دکمه‌های رسمی هر یک از شبکه های اجتماعی را در وب‌سایت خود قرار دهید. می‌توانید دارایی‌های برند (brand assets) رسمی، دکمه، نشان (badge) و ابزارک‌ها (widget) را در فیسبوک (دارایی‌های برند و دکمه‌ساز (button generator))، توییتر، اینستاگرام و لینکدین پیدا کنید. می‌توانید آیکون‌های شبکه های اجتماعی را در وب‌سایت‌های دانلود تصاویر استوک (آماده)، مانند DepositPhotos نیز بیابید.


۵. در امضای ایمیل‌تان، به برترین حساب‌های اجتماعی خود لینک بدهید

 


با اضافه کردن لینک حساب‌های اجتماعی برتر خود در امضای ایمیل‌تان، تمام کسانی که از طریق ایمیل با شما در تماس هستند از استارتاپ شما اطلاع می‌یابند. این کار را می‌توانید با استفاده از آیکون‌های کوچکِ مربعی‌شکلِ شبکه های اجتماعی یا لینک‌های متنی استاندارد انجام دهید. می‌توانید از سرویس‌هایی مانند WiseStamp برای ایجاد امضاهای حرفه‌ای و دارای لینک به صفحات خود در شبکه های اجتماعی، استفاده کنید.


۶. حساب‌های‌تان در شبکه های اجتماعی را ترویج متقابل (Cross-promote) کنید

 

آیا در گذشته حسابی ایجاد کرده‌اید که دارای مخاطبان بسیار زیادی است؟ از اعضای آن حساب بخواهید تا در حساب دیگر شما نیز عضو شوند. می‌توانید این کار را به سادگی و مثلا با ارسال یک توییت به دنبال‌کنندگان حساب توییترتان انجام دهید و در آن از آنها بخو

 

اهید که اگر در پینترست (Pinterest) نیز عضو هستند، در آنجا نیز شما را دنبال کنند.
می‌توانید از یک حساب اجتماعی، به حساب اجتماعی دیگر نیز لینک بدهید. برای نمونه، پینترست به شما اجازه می‌دهد تا به توییتر و فیسبوک لینک بدهید. Woobox که اپلیکیشن‌سازِ فیسبوک است، اپلیکیشن‌هایی دارد که به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان، به صفحه‌ی فیسبوک خود تب‌هایی را برای توییتر، اینستاگرام و پینترست، اضافه کنید.


نکته‌های مختصِ توییتر:
۷. مخاطبان هدف خود را در توییتر دنبال کنید و با آنها تعامل داشته باشید

 


 
توییتر به شما اجازه می‌دهد که حداکثر ۵۰۰۰ نفر را دنبال کنید. وقتی دیگران شروع به دنبال کردن شما می‌کنند، می‌توانید افراد بیشتری را دنبال کنید. وقتی دیگران را در توییتر دنبال می‌کنید، به آنها اطلاع داده می‌شود که دنبال شده‌اند. علاوه بر دنبال کردن افراد، چت کردن با آنها را نیز شروع کنید.
برای یافتن افرادی که می‌توانند مخاطبان هدف شما باشند، از بخش جستجوی توییتر استفاده کنید. توییتر واژه‌های کلیدی را در بیوگرافی افراد و توییت‌های آنها جستجو می‌کند. وقتی توییتی از کسی می‌بینید که می‌توانید به آن پاسخ دهید، حتما این کار را انجام دهید. اگر آنها پاسخ شما را دوست داشته باشند، ممکن است که شما را دنبال کنند.

۸. از تبلیغات توییتر استفاده کنید

 

 


 
اگر بودجه‌ای برای تبلیغات دارید، می‌توانید از تبلیغات توییتر استفاده کنید. توییتر، حساب شما را به مخاطبان هدف نشان داده و آنها را ترغیب می‌کند که شما را دنبال کنند.


نکته‌های مختصِ فیسبوک:
 
۹. از صفحه‌ی فیسبوک‌تان برای «لایک کردن» صفحه‌های دیگر استفاده کنید


اگر بر روی پیکان کشوییِ (drop-down arrow) نزدیکِ عکس خود، در سمت راستِ بالایِ داشبوردِ فیسبوک‌تان کلیک کنید، با انتخاب صفحه‌ی فیسبوک‌تان از فهرستِ نمایش داده شده، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این کار می‌توانید سایر صفحه‌های فیس‌بوک را «لایک» کنید و در آنها کامنت بگذارید. صفحاتی که مخاطبان هدف شما در آنها عضو هستند را بیابید و از طریق صفحه‌ی خود با آنها ارتباط برقرار کنید.


۱۰. پروفایل‌تان را برای دنبال‌کنندگان فیسبوک باز بگذارید


تنظیماتی در فیسبوک وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید به دیگران اجازه دهید ت

 

ا پروفایل شخصی شما را دنبال کنند. با این کار، تمام به‌روز‌رسانی‌های عمومی‌ِ به اشتراک گذاشته شده را در فید اخبار (newsfeed) با دنبال‌کنندگان‌تان به اشتراک می‌گذارید، بدون اینکه مجبور باشید آنها را به عنوان دوست بپذیرید. این کار موجب می‌شود که مخاطبان‌تان را افزایش دهید و کسب‌و‌کارتان را به آنها عرضه کنید، و در عین حال، مسائل خصوصی خود را خصوصی نگه دارید.


۱۱. در گروه‌های فیسبوک شرکت کنید


راه دیگرِ استفاده از پروفایل شخصی‌تان در فیسبوک، شرکت کردن در گروه‌های مرتبط با خدمات یا کالای ویژه‌ی شماست. گروه‌هایی را که مخاطبان هدف‌تان به آنها علاقه‌مند هستند، بیابید و به آنها ملحق شده و در بحث‌ها شرکت کنید.
نکته‌های مختص اینستاگرام، که موجود کاملا متفاوتی در اکوسیستم شبکه های اجتماعی است:
اگر بدانید که چگونه باید از پیچیدگی‌های این شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنید، می‌توانید تعداد بسیار زیادی از دنبال‌کننده‌های اینستاگرام را به دست بیاورید.
 
۱۲. دیگران را در اینستاگرام دنبال کنید
مانند توییتر، در اینستاگرام نیز وقتی دیگران را دنبال می‌کنید، به آنها اطلاع داده می‌شود.

می‌توانید با جستجوی هشتگ‌هایی که فکر می‌کنید مخاطبان هدف‌تان در زمان ارسال عکس استفاده می‌کنند، آنها را بیابید. سپس آنها را دنبال کنید و از طریق گذاشتن کامنت زیر عکس‌ها و ویدئوهای‌شان در فید اخبار، با آنها ارتباط برقرا کنید.

۱۳. در اینستاگرام از هشتگ استفاده کنید


 


زمانی که عکس یا ویدئویی را به اشتراک می‌گذارید، حتما در شرح عکس (کپشن) از هشتگ استفاده کنید. کاربران اینستاگرام، برای یافتن عکس‌های مربوط به موضوعات خاص، از هشتگ استفاده می‌کنند. وقتی کاربران با استفاده از هشتگ، عکس یا ویدئوی شما را مشاهده کرده و وارد صفحه‌ی شما می‌شوند، می‌توانند با کلیک بر روی دکمه‌ای نزدیک نام‌تان، شما را دنبال کنند.


نکته‌های مختص لینکدین:
جذب مخاطب در لینکدین دشوار است، زیرا هدف لینکدین این است که هر کس، تنها با افرادی ارتباط برقرار کند که آنها را به خوبی می‌شناسد. ولی لینکدین برای ارتباطات بنگاه به بنگاه (B2B) (ارتباطات میان شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها) بسیار عالی است.


۱۴. در گروه‌های لینکدین شرکت کنید
 
عضویت در گروه‌های لینکدین برای ایجاد ارتباط با سایر اعضای فعال لینکدین، بسیار عالی است. در بحث‌ها شرکت کنید و پاسخ‌های باارزشی به سوال‌ها بدهید و دیگران را علاقه‌مند به ایجاد ارتباط با خود کنید.

 


۱۵. زیرِ پست‌های لینکدین کامنت بگذارید


لینکدین به اعضای خود اجازه می‌دهد تا مطالبی را ارسال کنند و برخی از این اعضا، هزاران دنبال‌کننده دارند. افراد مرتبط با کالا یا خدمات ویژه‌ی خود را که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند، پیدا کنید و آخرین پست‌های آنها را دنبال کنید و در کامنت‌های زیر آن پست‌ها، با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.
 
برگرفته از: entrepreneur.com

فاطمه زنگنه   [...]

ادامه مطلب 0

آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ آخرین مقالات