طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | طراحی کارت ویزیت | طراحی لوگو  RSS

تهران،   تلفن :  33577123

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت دهم)

قسمت دهم

 

مشکلات عکس و حجم فایل

 

اندازه و دقت عکس

گاهی طراحان جوان عکس مورد نظر خود را پس از وارد کردن (import) در نرم افزارهای برداری همچون  CorelDRAW یا Illustrator کوچک یا بزرگ می کنند و چون در ظاهر چیزی تغییر نمیکند و کیفیت تصاویر تقریبا تقریبا شبیهبه تصویر اصلی است تمام کار طراحی را به همین ترتیب ادامه می دهند.

مثلا برای طراحی یک کاتالوگ یا بروشور که دارای عکس های متعدد است تمامی تصاویر را وارد نرم افزار CorelDRAW کرده، در آن جا به سادگی تصویرها را هر اندازه که می خواهند بزرگ یا کوچک می کنند و در انتها سند را پس از آماده شدن به همین صورت برای خروجی فیلم به لیتوگرافی ارسال می نمایند. چند نکته را باید در نظر داشت.

 

دقت کنید که که بزرگ کردن تصاویر به این شکل، باعث کاهش رزولیشن یا دقت عکس می شود چرا که با بزرگ کردن تصاویر، فاصله نقاط از هم دور شده، دقت کاهش می یابد، طبیعی است که کاهش دقت عکس ها بر روی مانیتور قابل تشخیص نیست مگر این که عکس به اندازه بسیار زیادی بزرگ شود.ادامه دارد...

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت نهم)

 

قسمت نهم

 

مشکلاتی که ممکن است در تهیه سند چاپی پیش آید

 

گاهی پیش می آید که در طرح تایید شده ی کارفرما، بعد از چاپ خطا دیده می شود مثلا نوشته با موردی از قلم افتاده است.

در این مرحله پس از هزینه های زیاد، کار به چاپ رسیده و کسی هم زیر بار دادن خسارت نمی رود. بنابراین برای جلوگیری از چنین پیش آمدهایی، تایید کتبی کارفرما ضروری است. برای این کار پرینت نهایی کار را جهت بررسی، کنترل و امضاء نهایی به کارفرما تحویل دهید .

البته با توجه به این که ممکن است کارفرما به دلیل مشغله کاری نتواند به دفتر شما مراجعه و تایید کتبی دهد به او سخت نگیرید و با ایمیل ( تلگرام ) می توانید ارسال نمایید و بخوایید که با ارسال مجدد همون طرح که به دقت مطالعه کردند متن تاییده را ارسال خواهند کرد که با ذخیره کردن آن یک سند تاییدیه خواهد بود.
بارها اتفاق افتاده است که با توجه به تایید نهایی کارفرما چه کتبی و چه الکترونیکی مشکلاتی پس از چاپ به وجود افتاده هست که در برخی موارد طراح و در بعضی موارد دیگر کارفرما مقصر بوده است که با توجه به این سند دیگر مشکلات حل خواهد شد.

اما بهتر آن است که حتی پس از تاییدیه کارفرما یک و یا دوبار با دقت فراوان توسط دو نفر از همکاران خود مورد مطالعه قرار گیرد، شاید بگوییم که دیگر تایید شده است و خسارت به بار آمده به عهده کارفرما خواهد بود ولی حرفه ای تر این است که شما هم دقت را دو چندان بکنید که این خود به ارزش و اعتبار مجموعه و خود شما (طراح) می افزاید.

در ضمن یک نکته که همین الان به ذهنم آمد بحث فایل هایی که کارفرما برای شما ارسال میکنند اعم از طرح های قبلی و یا فایل لوگوی شرکتشان که ایده آل این است که شما این فایل را به طور دقیق واکاوی بفرمایید تا مشکلاتی از قبیل Overprint بودن و یا بهم ریختگی احتمالی فونت ها به وجود نیاید. که راه حل آن این است پرینت طرح را بگیرید برای خودتان و حتما طرح را خروجی بگیرید و تصویر آن را به کارفرما ارسال نمایید تا تایید نمایند و مشکلی از این بابت مشکلی نباشد.

بعد از تایید طرح، سند تایید شده را در کامپیوتر باز کنید و از کار نهایی نسخه ای به نام Final ذخیره نمایید و در پوشه ای جداگانه ای قرار دهید. بهتر است تاریخ و نام سند خود را به کلمه Final اضافه کنید (مثلا Final Poster 951012) تا امکان اشتباه در ارسال فایل از بین برود. اکنون از فایل نهایی خود، یک چاپ با کیفیت بالا تهیه کنید و در تمام مراحل لیتوگرافی و چاپ، همراه خود، داشته باشید.

این کار در کنترل های متعدد در مراحل مختلف چاپ، به کار می آید.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت هشتم)

قسمت هشتم

 

کنترل های طراحی و آماده سازی جهت خروجی

 

تهیه سند برای خروجی

ممعمولا وقتی سفارش را از کارفرما گرفته، شروع به طراحی می کنیم، بعد از اتود های مختلف

، به طرح مورد نظر می رسیم. آن را به صورت چاپ شده بر روی کاغذ، یا به صورت فایل به کارفرما نشان می دهیم.

احتمالا کارفرما، نظراتی دارد و اصلاحاتی را چه چه در طرح و چه در نوشته خاطر نشان می کند. شما بایستی این تغییرات را انجام دهید تا به طرح نهایی برسید.

در پایان، کار طراحی شده را به کارفرما نشان می دهید. نسخه چاپی طرح نهایی را به تایید کتبی کارفرما رسانده، در پرونده خود بایگانی نمایید.ادامه دارد... .

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت هفتم)

قسمت هفتم

 

7 - تراز کردن حروف

 

دقت کنید که راست چین یا چپ چین کردن بعضی حروف به دلیل فاصله خالی هر حرف گاهی درست صورت نمی گیرد. بنابراین بایستی در انتهای کار طراحی یک بار دیگر تنظیمات راست چین، چپ چین را کنترل نمایید. چنانچه تنظیم درست صورت نگرفته است حروف را تبدیل به منحنی کرده (convert to curve)، سپس عمل تنظیم Align را انجام دهید.

برای مثال شما زمانی که از کادر متنی (Paragraph Text) استفاده می کنید برای راست چین و چپ چین کردن این کادر متنی و یک نوشته (Artistic Text) به دلیل فاصله نوشته متنی با کادر فرضی آن و در زمان اجرای تنظیم Align، نوشته با لبه کادر تنظیم شده ولی با متن فاصله خواهد داشت. پس اگر هر دو نوشته را تبدیل به منحنی کنیم (convert to curve)، سپس عمل تنظیم Align را انجام دهیم هر دو نوشته ها به طور دقیق تری با هم راست چین و چپ چین می شوند. و موارد دیگر که به دلیل طولانی بودن از بیان آن صرف نظر می شود .

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت ششم)

قسمت ششم

مراحل اجرای حرفه ای کار طراحی

 

اجرای حرفه ای هر کار طراحی از قبیل کاتالوگ، بروشور، پوستر،ست اداری، تراکت، منو رستوران، پاکت، لیبل و ... جدا از بحث خلاقیت و ایده، شامل مراحل متعددی است که در ادامه و در هر بخش به توضیح آن پراخته می شود. اما حال مرور کلی بر این مراحل خواهیم کرد.

 

اولین مرحله

اولین مرحله انجام هر پروژه طراحی تا چاپ، در بخش فنی آن، استفاده از اورژینال مناسب است. به این معنی که اگر قرار است عکسی از محصول یا شخصی گرفته شود، بهتر است که این عکس به شکل حرفه ای تهیه گردد و ترجیحا اسلاید باشد.

تهیه اسلاید حرفه ای برای این منظور یه سرمایه گذاری بجا و لازم است. با داشتن تصویری مناسب که قابلیت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد، می توان کار را برای پوستر، بروشور، کاتالوگ، تراکت، لیبل و یا هر درخواست دیگری، با ابعاد بزرگ انجام داد. به علاوه فکر آینده را نیز باید کرد.

این که بعد از اتمام طراحی یک کاتالوگ آیا لازم است که پوستری در ابعاد 50*70 یا 100*70 نیز تهیه شود یا نه ؟ اگر قدم اولیه، یعنی تهیه منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) با دقت و به جا صورت گرفته باشد، ادامه کار در ابعاد بزرگ تر نیز امکان پذیر است و لزومی به عکس برداری مجدد نیست.

در بعضی از پروژه ها کار به نحو احسنت صورت می گیرد و به چاپ هم میرسد و پس از چاپ و مشاهده خروجی کار کارفرما می خواهد یکی از صفحات زیبا و یا جلد به صورت پوستر و یا بنر طراحی و چاپ شود. ولی به دلیل نبودن منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) امکانش وجود نخواهد داشت و اگر هم بخواهد این کار صورت بگیرد اول اینکه هزینه زیادی باید پرداخت بکند و یا اینکه به آن شکل و طرح چاپی اختلاف شدیدی خواهد داشت، که این یک تناقض در یک پروژه حرفه ای می شود و بسیار زننده خواهد شد.

در موارد دیگر، چنانچه اسکن تصاویر مد نظر باشد، بهتر است در صورت امکان، اسکن حرفه ای و با دقت بالا صورت گیرد.

استفاده از نرم افزار مناسب، همان طور که قبلا توضیح داده شد، در مرحله بعدی کار قرار دارد. یعنی کار روی تصاویر در نرم افزارهای بیت مپ مانند Photoshop و نوشته ها و خروجی نهایی در نرم افزارهای برداری مانند CorelDRAW یا Illistrator .

به صورتی که نمی توان گفت برای طرح فقط از یک نرم افزار استفاده شود بلکه ترکیب این دو نرم افزارها می باشد که پس از چاپ  به طرح جلوه خاصی می بخشد. و طراح با دقت و حوصله و در زمان های مناسب از این نرم افزار ها استفاده کند تا خروجی کار اید آل و بدون نقص باشد.
بعد از آن نوبت بستن سند، با آگاهی از ابعاد و اندازه های کاغذ و ماشین چاپ و مشخص کردن محل های برش و خط تا می رسد.

و سپس مرحله لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک است، که این مرحله نیز کنترل های مضاعفی را می طلبد. و در آخر، چاپ و مراحل بعدی آن ( برش، خط تا، دایکات، صحافی و خدمات دیگر پس از چاپ) که بایستی در همه موارد کنترل و نظارت بر آن آنها صورت گیرد.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت پنجم)

قسمت پنجم

6 - درباره طرح های برداری و طرح های بیت مپ

اصولا دو دسته نرم افزار های گرافیکی وجود دارد، نرم افزارهای برداری و نرم افزار های بیت مپ.

از جمله نرم افزارهای برداری می توان به معروف ترین آنها یعنی CorelDRAW و Illustrator اشاره کرد و از جمله نرم افزارهای بیت مپ از Photoshop و Corel Photo PAINNT نام برد.

در نرم افزارهای برداری خط و اشکال بر اساس روابط و فرمول های ریاضی رسم می شوند بدین معنی که زمان رسم یک دایره، این دایره کامل و بدون کنگره و رنجه است اما در نرم افزارهای بیت مپ رسم اشکال بر اساس نقاط تاریک و روشن (پیکسل) می باشد. به زبان دیگر هنگامی که یک دایره را در Photoshop که یک نرم افزار بیت مپ است، رسم می کنید و با ابزار بزرگنمایی آن را بزرگ می نمایید، آنچه مشاهده می شود نقاط تاریک و روشنی است که کنگره دار دیده میشود. اما در نرم افزارهای برداری با بزرگ کردن دایره، یک خط کاملا قوس دار و بدون کنگره دیده می شود، به همین دلیل بهتر است که خروجی های کار طراحی شده شما از نرم افزارهای برداری باشد به خصوص اگر حروف و نوشته های ریز در آن وجود دارد.

در غیر این صورت اگرچه ممکن است بعد از چاپ از نظر افراد غیر متخصص، اشکالی وجود نداشته باشد، اما چنانچه خروجی همان کار، در دو حالت متفاوت با نرم افزارهای بیت مپ و نرم افزارهای برداری گرفته شود، بعد از چاپ اختلاف را می توانید در حروف و نوشته های ریز به راحتی مشاهده کنید. البته این در حالتی است که نکات فنی دیگر رعایت شده باشد که در قسمت های بعد به آن اشاره می شود.

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ آخرین مقالات

آدرس :

آدرس : تهران ، شهرک قیامدشت ، خیابان شهید بهشتی، بعد چهار راه رجایی، پلاک 465
تلفن تماس :  33577123 - 021
تلگرام : 09375233041
کانال تلگرام : hejratd@
ایمیل : hejratd[at]gmail.com
ساعت کار : 8/30 صبح الی 5 بعد از ظهر