طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | چاپ لیبل | طراحی لوگو  RSS

 تهران، تلفن :  33848096 - 33840280 - 021

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


13 اشتباه و عمل غلط در فتوشاپ به همراه روش رفع آن ها

فتوشاپ برای یک طراح و گرافیست مانند وردنه است برای یک نانوا. فتوشاپ به عنوان یک ابزار طراحیگرافیک می تواند با خاکی که در دستان مجسمه ساز یا چاقویی که در دستان جراح است مقایسه شود. با این وجود، فتوشاپ می تواند پیامدهای منفی هم داشته باشد. یک طراح برای به وجود آوردن تصویری باورنکردنی از یک مدل لاغر اندام، ممکن است مرتکب اشتباهات زیادی شود. این کار منجر به اتهاماتی درمورد تصاویر غیرواقعی از اندام بدن مدل خواهد شد. بعضی از افراد ممکن است این مورد را یک اشتباه در طراحیگرافیک بدانند؛ در حالی که بقیه می گویند این فقط انجام یک کار اشتباه در فتوشاپ است. پیامدهای بد فتوشاپ نه تنها در صنعت مد، بلکه در صنایع بازاریابی تکنولوژی نیز می توانند مصیبت آمیز باشند. این کار منجر به نمایش بد کیفیت و وحشتناک تصویر بر روی صفحات لپ تاپ و موبایل خواهد شد و می تواند طراحان را به دردسر بیندازد.

 

 

فتوشاپ برنامه ای برای ویرایش تصاویر است که می تواند بر روی ویندوز یا مکینتاش استفاده شود. فتوشاپ شامل ابزار متعددی از ساده تا پیچیده می باشد. این ابزار می توانند بر روی بازه وسیعی از پروژه ها إعمال شوند. گاهی اوقات، تمام چیزی که نیاز دارید فقط یک عملیات ساده است. برای نمونه اگر بخواهید یک اثر هنری مختلط خلق کنید، باید تصاویری را از یک عکس اصلی استخراج نموده و سپس آن ها را در تصویر جدید قرار دهید. برای به دست آوردن یک نتیجه تأثیرگذار، نیاز است که از ابزار صحیح و مناسب استفاده کنید.

 

اشتباهات رایج در فتوشاپ

از کجا متوجه انجام اشتباهات و استفاده غلط از برنامه می شوید؟ فتوشاپ ابزار قدرتمندی را برای ویرایش و خلق آثار گرافیکی به شما پیشنهاد می دهد. این برنامه دارای واسط کاربری قابل درکی است. مبتدیان و حرفه ای ها باید در مورد جنبه های گوناگون بریدن و تغییر دادن اندازه تصویر اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند در استفاده از ابزار فتوشاپ ماهر شوند. این مقاله به شما کمک می کند تا مهارت هایتان را در ویرایش تصویر بازنگری نموده و آثار گرافیکی چشمگیری را خلق کنید. ما درمورد چگونگی استفاده از ابزار رتوش و بهبود تصویر، ابزار pen، ابزار نقاشی و رسم، ابزار جابجایی رنگ، درک مفهوم ماسک ها و ابزار ماسک گذاری تصویر با شما بحث خواهیم نمود.

 

  1. روش های رایج استخراج تصویر

ابزار متعددی برای استخراج اجزاء بصری موجود در یک فایل وجود دارد. تمام آن ها سطح یکسانی از دقت و ظرافت را ارائه نمی دهند. این ابزار برای حذف قسمت های غیرضروری تصویر یا برای پاک کردن یک شئ استفاده می شوند. برای نمونه : گزینه Quick Select می تواند برای تعیین اندازه ناحیه ای که می خواهید استخراج کنید استفاده شود.

 

 

ابزار Pen به کاربر اجازه می دهد اجزاء را دنبال کند تا شئ دقیقی از آن چه در تصورش دارد را ایجاد نماید. تمرین می تواند منجر به ایجاد نواحی انتخاب پیشرفته از تصاویر و دقت و ظرافت بیشتر شود. روش های انتخاب شده باید برای عملیات مورد نظر مناسب باشند.

 

  1. لبه های ملایم شده

در زمان انتخاب شئ برای تغییر یا انتقال، پیشنهاد می شود که لبه را ملایم تر کنید. این کار می تواند با رزولوشن 2 به 3 پیکسل انجام شود، البته به رزولوشن تصویر بستگی دارد.

 

 

Feather کردن، لبه های ناهمواری را که در اغلب عکس ها یافت می شود از بین می برد. این کار منجر به ایجاد یک لبه نرم خواهد شد که می تواند با ناحیه انتخاب شده بهتر ترکیب شود. محو کردن یک ناحیه انتخاب با استفاده از یک مقدار زیاد نیز تأثیرگذارتر می باشد.

 

  1. گرادیانت های رنگارنگ

می توانید با استفاده از گرادیانت های رنگارنگ از پیش آماده شده، افکت رنگین کمانی به تصویر بدهید. جهت خلق یک افکت واقع گرایانه، ترتیب رنگ ها را تغییر دهید. این کار باید با ملایمت انجام شود.

 

 

گرادیانت های رنگارنگ می توانند با هم متضاد باشند. وب سایت ها و طرح های بسیاری از گرادیانت های رنگارنگ استفاده می کنند. آن ها را با ترکیب گرادیانت هایی از تن روشن تر به تیره تر یک رنگ (و نه ترکیب دو رنگ مختلف) محتاطانه به کار ببرید. رنگ پریدگی بیش از حد باعث از بین رفتن ارزش تصویر خواهد شد. همه افراد رنگ های درخشان را دوست دارند و مایلند تصویر رنگ روشن داشته باشد.

 

  1. عمق زمینه

گاهی اوقات در یک تصویر، یک شئ ممکن است تحت تمرکز باشد و شئ دیگر مورد نظر طراح نباشد. این امر باعث به وجود آمدن ظاهری بسیار غیرواقعی شده و منجر به تصویری عجیب و غریب خواهد شد. عمق زمینه باید صحیح و درست باشد. زمانی که تصاویر مختلفی را با عمق های متفاوت با هم ترکیب می کنید، ممکن است نیاز باشد فوکوس را تنظیم نموده و عمق را نیز اصلاح کنید. این یکی از رایج ترین اشتباهات در خلق تصاویر در فتوشاپ است.

 

  1. استفاده بیش از حد از فیلترها

مبتدیان فتوشاپ معمولاً شیفته فیلترها هستند و تمایل به استفاده بیش از حد از آن ها دارند. فیلترها می توانند جالب باشند و استفاده از آن ها آسان است. ولی آن ها برای خلق یک افکت حرفه ای کافی نیستند. استفاده بیش از حد از فیلترها می تواند افکت متضادی به وجود آورد. تصویر شما ممکن است آماتورگونه به نظر برسد. ویرایش بیش از اندازه می تواند تبدیل به یک مشکل مزمن و شدید شود.

 

 

زمانی که مبتدیان در مورد فتوشاپ مطالبی یاد می گیرند، از ویژگی ها و توانایی های ابزار کاملاً شگفت زده می شوند و مهارت های صحیحی برای استفاده از آن ها ندارند. آن ها شروع به دستکاری و امتحان کردن فیلترها و پلاگین ها می کنند. این باعث به وجود آمدن تصویری پر از اشتباه خواهد شد. گاهی اوقات به کار بردن افکت های کمتر، ظاهر بهتری به وجود می آورد.

 

  1. جهت تابش نور

در زمان کار بر روی آثار مونتاژ شده، تصاویر باید با شرایط یکسان نورپردازی باهم ترکیب شوند. زمانی که نور بر روی یک شئ می تابد، مجموعه ای از سایه ها را ایجاد می کند که در یک جهت مشخص در حرکتند. این جهت اساساً به نحوه قرار گرفتن منبع نور نسبت به آن شئ خاص بستگی دارد.

 

 

زمانی که در مورد مونتاژ دو تصویر تصمیم می گیرید، منبع نور برای هر دو باید یکی باشد. در صورتی که جهت نور برای دو تصویر متفاوت باشد، افکت به وجود آمده غیر واقعی و غیر قابل قبول است.

 

  1. پراکندگی رنگ ها

میزان رنگ سفید یا تن رنگ نواحی سفید اصطلاحاً به عنوان درجه رنگ تصویر نام برده می شود. این ویژگی باید به خوبی تنظیم شود. تمام نواحی سفید رنگ باید مثل هم به نظر برسند. در غیر این صورت، نتیجه نهایی غیر واقعی به نظر خواهد رسید. چشم انسان قادر به درک چنین ناهنجاری هایی می باشد. در تصاویر مونتاژ شده از چنین اشتباهاتی اجتناب کنید.

 

 

  1. تنظیمات منحنی ها

Curves ویژگی مهمی در فتوشاپ است. این ابزار می تواند مبتدیان را کمی بترساند. افراد آماتور تمایل به استفاده بیش از حد یا اجتناب از این ابزار دارند. هیچ کدام از این رفتارها پیشنهاد نمی شود.

 

 

تنظیمات Curves می تواند بر سایه ها و رنگ ها تأثیر منفی بگذارد. این ویژگی نباید بر تنالیتی و رنگ پوست تأثیر بگذارد.

 

  1. لایه ها و فولدرها - کاربرد یا عدم کاربرد

کاربران جدید فتوشاپ عموماً از لایه ها استفاده نمی کنند. لایه ها ویژگی مرکزی در فتوشاپ هستند و استفاده از آن ها، کپی گرفتن، انتقال، ویرایش و حذف را آسان تر می کند.

 

 

صرف نظر از استفاده محض از لایه ها و فولدرها، نیاز دارید لایه ها را داخل فولدرها مرتب کنید. این ویژگی بسیار مهم است؛ به ویژه اگر بر روی فایل های PSD حجیم کار می کنید یا در حال طراحی وب هستید. این ابزار می تواند صرفه جویی زیادی در زمان نموده و سردرگمی شما را کاهش دهد. با استفاده از این ابزار، حرکت در بین لایه های پروژه آسان تر خواهد شد.

 

  1. استفاده از ویژگی Desaturate

زمانی که می خواهید تصویر را به سیاه و سفید تبدیل کنید، پیشنهاد می شود از Image> Adjustments>Desaturate استفاده نکنید.

 

 

استفاده از این ویژگی فقط منجر به خلق تصویری مرده و بی روح خواهد شد. در عوض می توانید با رفتن به مسیر Image> Adjustment> Channel Mixer این کار را انجام دهید. با تیک زدن گزینه monochrome و سپس تنظیم لغزنده های مربوط به رنگ های قرمز، سبز و آبی، می توانید تصویر روشن تر و زنده تری به دست بیاورید. عکس های سیاه و سفید می توانند مفهوم تصاویر قدیمی را انتقال دهند که فقط با رنگ مقدور نیست. در تصاویر چهره و منظره، می توانید افکت دیدنی و اعجاب انگیزی بیافرینید. بی رنگ کردن تصاویر، گزینه خوبیست. مشکل این است که: این ابزار نمی تواند به طور تأثیرگذاری میان تن رنگ های مختلف یک تصویر سیاه و سفید تفاوت قائل شود. استفاده از Channel Mixer منطقی تر است. این ویژگی می تواند کمی پیچیده باشد، ولی همان افکت حاصل از فیلترهای معمولی را برای تصاویر سیاه و سفید شبیه سازی نموده و به شما اجازه می دهد کانال های قرمز، سبز و آبی را تنظیم کنید. برای نمونه : اگر کانال قرمز را بالا ببرید، رنگ های قرمز روشن تر می شوند. همه چیز را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 

  1. خطوط و جداول راهنما

مرتکب اشتباه "فقط دیدن" نشوید. از راهنماهای موجود در فتوشاپ استفاده کنید. Grid ابزاری است که برای مرتب کردن صحیح و بی عیب و نقص در طراحی گرافیک به کار می رود.

 

 

استفاده از آن تقریباً آسان است. می توانید برای همتراز کردن و مرتب چیدن اشیاء از Snap به همراه Grid استفاده کنید. این ابزار کمک می کند اشیاء را با استفاده از خطوط راهنما و در امتداد زیربخش ها مرتب کنید. بسته به شرایط کاری خودتان، می توانید واحد اندازه گیری را روی اینچ، پیکسل یا هر واحد استاندارد دیگری تنظیم کنید.

 

  1. خصوصیاتی مثل چشم ها، دندان ها و پوست

چه کسی درخشش داخل چشم ها را دوست ندارد؟ بهترین راه رسیدن به این افکت، نور انداختن در چشم ها در حین فوکوس کردن دوربین است. از Eye Doctor در فتوشاپ بیش از اندازه استفاده نکنید، زیرا منجر به مصنوعی شدن عکس می شود. برای دندان ها نیز می توانید کمی از رنگ زرد را حذف کرده و آن ها را تا حدودی درخشان تر کنید. ولی از این ویژگی هم نباید بیش از حد استفاده کنید. ویژگی های مربوط به نرم کردن پوست واقعاً محبوب و پرکاربرد هستند. همه ما می خواهیم پوستمان بی عیب و نقص به نظر برسد، بدون چین و چروک و سوراخ های ریز. ولی دوست نداریم مصنوعی و مانند یک عروسک به نظر بیاییم.

 

 

مطمئن شوید که ابزارهای نرم کردن و رتوش پوست را صحیح و خردمندانه به کار می برید. اعتدال، رمز پیروزی است. با استفاده از لایه های کپی شده و کاهش Opacity و ماسک گذاری، ظاهر عکس را طبیعی نگه دارید. سایه زیر چشم ها نیز می تواند حذف شود؛ ولی آن ها را کاملاً حذف نکنید. در این جا هم از Opacity استفاده نمایید.

 

  1. استفاده صحیح و بجا

فتوشاپ در موارد بسیاری می تواند به طور تأثیرگذاری به کار برده شود. با این وجود، گاهی اوقات استفاده از یک برنامه دیگر مانند ایندیزاین یا دریم ویور منطقی تر است. آن ها برای برخی از پروژه های ویرایش تصویر مناسب ترند. فتوشاپ را فقط زمانی به کار ببرید که برای عملیات مورد نظرتان مناسب است. فتوشاپ اساساً یک برنامه ویرایش تصویر است و برای ایجاد مضمون بصری که قبلاً ایجاد شده است بسیار مناسب می باشد. بسیاری از طراحان از فتوشاپ برای خلق آثار گرافیکی و نیز لوگوها استفاده می کنند. نتیجه همیشه ایده آل نخواهد بود. ابزار فتوشاپ برای ویرایش و اصلاح اسناد و ارتقاء تصاویر به وجود آمده اند. آن ها برای این اهداف مناسب ترند تا برای ایجاد آثار اصلی و اولیه.

 

بقیه بایدها و نبایدها در فتوشاپ

- ظاهر تصویر را بیش از اندازه تیره و مات نکنید، زیرا مصنوعی به نظر می رسد.

- در زمان ویرایش، زیاده روی نکنید.

- کنتراست بیش از حد اضافه نکنید. ممکن است در قسمت سایه ها اطلاعاتی را از دست بدهید. زمانی که عدد داخل پالت به صفر نزدیک می شود، بدین معنیست که در قسمت سایه ها اطلاعات زیادی وجود ندارد.

- از تنظیم شدید تن رنگ در تصاویر تک رنگ بپرهیزید. یک رنگ روشن، انتخاب بهتری است. گاهی اوقات، تن رنگ قرمز قهوه ای (sepia) یا دیگر تن های شدید، انتخاب خوب و صحیحی نخواهند بود.

- بدون شناخت و کورکورانه از عملیات فتوشاپ استفاده نکنید. قبل از انجام هر عملی ابتدا آثار آن را درک کنید.

- برش دادن تصویر گاهی مفید است؛ ولی منجر به از بین بردن پیکسل ها و اطلاعات دیگر می شود. همیشه قبل از برش دادن تصویر، اصل آن را ذخیره کنید. تصویر را بیش از حد برش ندهید چون ممکن است در آینده نزدیک به اندازه متفاوتی از آن نیاز پیدا کنید. سوژه را در نقاطی مانند آرنج، زانو یا گردن برش ندهید.

- بعضی از افراد، وجود نور ملایمی را پیرامون سوژه دوست دارند تا ظاهر محو و رویایی به آن بدهند. اگر این ظاهر را دوست دارید، می توانید از این ویژگی استفاده کنید. البته در استفاده از این ابزار زیاده روی نکنید و فقط زمانی آن را به کار ببرید که نیاز است.

- لبه ها را بیش از حد محو نکنید و فقط در صورت نیاز این کار را انجام دهید. از لبه های تیره در هر تصویری استفاده نکنید. به جای آن از Opacity استفاده نمایید.

- تیز و برجسته کردن (sharpen) بیش از حد تصویر نیز موجب آسیب رساندن به آن می شود. تصاویر دیجیتال قطعاً به این کار نیاز دارند تا ظاهر زنده تری به خود بگیرند. در هر حال، اگر تصویر محو و خارج از ناحیه فوکوس است، استفاده از این ویژگی فقط به تصویر آسیب می زند. اندازه خاصی از تصویر وجود ندارد که با همه قوانین sharpen کردن متناسب باشد. شما باید تصاویر مختلف را امتحان کنید. از ویژگی Noise ware (شناسایی کننده نویز) برای حذف دانه های برفکی تصویر استفاده کنید. با این حال، این ویژگی می تواند بافت را حذف کرده و چیزهایی مانند مو و لباس ها را بیش از حد نرم و لطیف نشان دهد. Opacity را تنظیم نموده و از ماسک برای برگرداندن جزئیات استفاده کنید.

 

دردسرهای فتوشاپ

فتوشاپ می تواند افراد را به دردسر بیندازد؛ به ویژه در مورد اشتباهات. یک عکس از چهره مردی بر روی جلد دو مجله Time و Newsweek چاپ شد. هنرمندان مجله Time از فتوشاپ برای تیره تر کردن پوست صورت استفاده کرده بودند تا ظاهر تهدیدآمیزتری به چهره مرد ببخشند.

 

 

 

ممکن است Newsweek تصویر چهره را روشن تر نموده یا آن را ارتقاء داده باشد. تصاویر نمی توانند همیشه مورد اعتماد باشند. بسیاری از اشخاص مشهور و سوپراستارها عکس های خود را قبل از چاپ با فتوشاپ رتوش می کنند. آن ها عکس های خود را برای پاک کردن، ویرایش و ملایم و نرم کردن به فتوشاپ می سپارند تا عیب و نقص های آن ها به چشم بیننده نیاید. چنین تصاویری به نتایجی غیرواقعی ختم می شوند.

 

 

افراد عادی و متوسط نمی توانند مانند ستاره های سینما به نظر برسند. تأسف بار ترین جنبه چنین اشتباهاتی در فتوشاپ این است که بیننده ها با چنین دستکاری هایی آشنا نیستند. آن ها خودشان را با تصاویر موجود در مجلاتی مقایسه می نمایند که سعی می کنند به صورت بیهوده ای ازآن ها تقلید کنند. بسیاری از مردم تصور می کنند فتوشاپ باید مردود و ممنوع شود. یک کار بهتر، پایبندی به اخلاق یا حتی افشای این است که تصویر به صورت دیجیتالی تغییر کرده و به این جا رسیده است.

 

نتیجه

تعداد زیادی ابزار در فتوشاپ قابل دسترس است. در زمان ویرایش تصاویر، باید ابزار درست را به کار ببریم. جزئیات ریز و کوچک می توانند طرح های هنری تأثیرگذاری خلق کنند. از جزئیاتی مانند بافت های ظریف و سایه پردازی محتاطانه استفاده کنید. اگرچه فتوشاپ می تواند ابزار بسیار مفیدی برای طراحی باشد، اگر اشتباه به کار گرفته شود، نتایج سؤال برانگیز و مشکوکی در پی خواهد داشت. این برنامه می تواند برای دستکاری واقعیت نیز استفاده شود. بعضی از مشاغل زمان و بودجه کافی برای خلق تصاویر جدید ندارند. آن ها از تصاویر ارزان قیمت استفاده می کنند. هیچ کسی زمان یا حوصله عکس گرفتن ندارد. به علاوه، تصاویر رایگان و زیبایی وجود دارد که برای تاجران در دسترس است. تاجران بودجه خود را حفظ کرده و دوره آموزش فتوشاپ را می گذرانند. به سلامت رد شدن از چنین تمرین هایی و درست انجام دادن ویرایش تصاویر، بسیار مهم است.منبع:persiangfx

 [...]

ادامه مطلب 0

وارد کردن تصاویر مورد نیاز در طراحی (مثل کاتالوگ، تراکت، بروشور، پوستر) با دقت 300dpi - (قسمت یازدهم)

قسمت یازدهم

 

وارد کردن تصاویر مورد نیاز در طراحی مثل: کاتالوگ، تراکت، بروشور، پوستر با دقت 300dpi

 

می دانیم که برای چاپ افست در شیوه افست به طور معمول تصاویر با دقت 300dpi کفایت می کند. زمانی که تصویر را در نرم افزار به شکل گفته شده بزرگ می کنیم دقت عکس از 300dpi بسته به میزان بزرگ کردن ما پایین می آید و این مشکل در چاپ به شکل ناواضح شدن عکس ها خود را نشان می دهد. میزان نامطلوبی و ناواضحی بسته به حد بزرگ کردن عکس در CorelDRAW یا Illustrator متغیر است.

 

از طرف دیگر با کوچک کردن عکس به شکل گفته شده رزولیشن بالا می رود هر چند که در چاپ دقت پایین نمی آید و عکس به همان شکل مطلوب چاپ می شود اما این کار نیز مشکلاتی دارد بدین ترتیب که شما برای قرار دادن عکس کوچک، فایل تصویر بزرگ تری را وارد نرم افزار برداری کرده اید در حالی که می توانستید عکس خود را در اندازه مورد استفاده با همان دقت 300dpi وارد کنید. چنانچه کوچک کردن عکس در یک کار پر تصویر، مثل کاتالوگ، تراکت، بروشور، پوستر زیاد صورت گیرد علاوه بر افزایش بی رویه حجم فایل و مشکلات مربوط به سرعت باز شدن فایل، احتمال بروز مشکلات نرم افزاری در هنگام خروجی نیز وجود خواهد داشت.

 

بنابراین توصیه می شود عکس های خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop ابتدا ویرایش کرده، سپس در اندازه مورد نظر و با دقت مورد استفاده مثلا 300dpi وارد نرم افزارهای برداری کنید تا تصویری مطلوب همراه با حجم فایل متعارف داشته باشید.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

5 تکنیک دیگر غیر مخرّب و به طور باور نکردنی مفید در فوتوشاپ (قسمت دوم)

قسمت دوم

اگر مانند یک حرفه ای به فوتوشاپ اشتیاق داشته باشید، استفاده از جریان کار غیر مخرّب ضروری است. شما با کار کردن به صورت غیر مخرّب، انعطاف بیشتری در کار خود خواهید داشت. و چون تغییرات ثابت نیستند، شما توانایی ویرایش ترکیبات هنری خود را در هر زمان خواهید داشت. این مخصوصاً برای کار مشتری مفید است. اگر درخواست مشتری شما در هر زمان تغییر کرد، شما بدون نیاز به انجام دادن دوباره چیزی می توانید سریع و به آسانی کار خود را ویرایش کنید. ممکن است به یاد بیاورید که ما قبلاً منتشر کردیم :

 

اگر این مقاله را مطالعه نکرده اید، من آن را توصیه می کنم؛ چون که تمام انواع تکنیک های غیر مخرّب مفید را پوشش می دهد مانند dodge/burn, adjustment layers, masking, lens flare و دیگر موارد! امروز می خواهم 5 تکنیک غیر مخرّب دیگر فوتوشاپ را با شما در میان بگذارم. هر کدام از این تکنیک ها واقعاً به روند کار من کمک کرده است، بنابراین امیدوارم شما آن ها را تست کنید!

 

  1. به کار بردن Layer Style برای چند لایه

 

کاربرد یک Layer Style یکسان برای چند لایه همیشه یک دردسر واقعی بوده است. مجبور بودم بر روی لایه ها رایت کلیک نموده، بر روی copy layer style کلیک کرده و سپس استایل را یک به یک در تمام لایه های مربوطه پیست کنم. یک روش سریع تر برای انجام این کار، تبدیل لایه ها به اسمارت آبجکت است. اجازه دهید به یک مثال کاربردی در این زمینه نگاهی بیندازیم: بگذارید بگویم شما مایل به إعمال آسان drop shadow بر روی چند لایه متنی هستید. یک لایه بک گراند ایجاد کنید و سپس لایه های متنی مختلفی داشته باشید. سازماندهی لایه های شما باید چیزی شبیه به تصویر زیر به نظر برسد:

 

 

 

تمام لایه هایی که می خواهید استایل را روی آن ها إعمال کنید، انتخاب نمایید. سپس بر روی یکی از این لایه های انتخاب شده رایت کلیک نموده و convert to smart object را انتخاب نمایید.

 

 

 

در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید لایه ها زمانی که به اسمارت آبجکت تبدیل شدند، چگونه به نظر می رسند:

 

 

 

اکنون در پنل لایه ها بر روی این اسمارت آبجکت رایت کلیک کرده و blending options را انتخاب کنید. هرکدام از استایل ها را که دوست دارید إعمال کنید و ببینید که آن ها چگونه تمام لایه های متنی شما را تحت تأثیر قرار می دهند! من برای این مثال، استایل drop shadow را بر روی لایه های متنی إعمال کرده ام:

 

 

 

 

 

  1. کپی سازی غیر مخرّب

 

اینکه نمی توانستم تصاویرم را به صورت غیر مخرّب کپی سازی کنم همیشه برای من آزار دهنده بوده است. زمانی که روی پروژه های رتوش عکس کار می کردم، معمولاً برای حفظ لایه عکس اصلی درصورت بروز اشتباهات، فقط از آن کپی می گرفتم. با این حال، یک روش مؤثرتر و غیر مخرّب برای استفاده از براش clone stamp وجود دارد! با نگاه به تصویر زیر، می توانیم چهره ای را ببینیم که فرصتی برای استفاده از ابزار clone stamp برای رهایی از خال صورت در آن وجود دارد:

 

 

 

یک لایه جدید ایجاد کرده و آن را clone stamp tool بنامید. ابزار clone stamp را انتخاب کرده و سپس در منوی تنظیمات بالای صفحه، چک باکس aligned sample را جستجو کنید. جلوی آن باید یک منو تاشو ببینید. گزینه پیشفرض current layer خواهد بود. آن را به all layers تغییر دهید. با انجام این کار، ابزار clone stamp اطلاعات لایه های پایینی را کپی سازی می کند، ولی اطلاعات کپی سازی شده در لایه جدید clone stamp tool نمایش داده خواهند شد.

 

 

 

شما در تصویر زیر می توانید اطلاعات ابزار clone stamp را جداگانه به همراه لایه مخفی شده چهره اصلی ببینید. این نشان می دهد که اطلاعات کپی سازی شده شما چگونه در یک لایه مجزا هستند. این به شما اجازه می دهد آن را هرگونه دوست دارید ویرایش، حذف یا دستکاری کنید و در حین رتوش عکس هایتان به شما آزادی عمل بیشتری می دهد. هم چنین شما می توانید از ‘نمونه برداری همه لایه ها’ برای ابزار دیگر مانند healing brush استفاده کنید.

 

 

 

  1. ابزار Refine Edge

 

ابزار Refine Edge یک محصول جدید از فوتوشاپ CS5 بود. این یک روش مهم برای بهبود لبه های تصاویر استخراج شده شماست. هم چنین بسیار غیر مخرّب است، به طوری که شما می توانید لبه تصحیح شده خود را به همراه ماسک به یک لایه جدید کپی کنید. با باز کردن عکس خود در یک سند جدید آغاز کنید. پیرامون قسمتی که می خواهید استخراج کنید یک ناحیه انتخاب ایجاد نمایید.

 

 

 

درحالی که ابزار انتخاب شما فعال است، روی refine edge در منوی تنظیمات بالای صفحه کلیک کنید.

 

 

 

این کار دیالوگ باکس تنظیمات refine edge را نمایش می دهد. دقت کنید که ناحیه انتخاب شده که شما استخراج کردید، در مقابل یک بک گراند سفید رنگ نمایش داده می شود. تنظیماتی را که جهت زیبا شدن انتخاب دوست دارید وارد کنید. مهم است که در زیر تنظیمات output to، گزینه new layer with layer mask را انتخاب کنید.

 

 

 

وقتی OK را بزنید می بینید که تصویر استخراج شده شما به همراه بک گراند ماسک شده در یک لایه جدید کپی شده است. مهم است این را در جریان کار غیر مخرّب خود بگنجانید که اکنون می توانید قسمت هایی از لبه ها را هر وقت نیاز داشتید با استفاده از ماسک تصحیح کنید.

 

 

 

  1. ماسک کردن فیلترهای هوشمند

 

اغلب کاربران فوتوشاپ فیلترهای هوشمند را به بازی می گیرند. اگر این طور نیستید، یک تکنیک غیر مخرّب مهم برای إعمال فیلتر بر روی تصاویر شما وجود دارد. چیزی که ممکن است درک نکنید این است که شما می توانید نواحی خاصی از فیلتر هوشمندتان را ماسک کنید. به عنوان مثال، اگر دوست داشتید لبه های یک چهره را محو کنید، نمونه ای از روند کار غیرمخرّب ممکن است چیزی مانند این به نظر برسد:

1- تصویر چهره را باز کنید

2- از لایه چهره کپی بگیرید

3- یک فیلتر gaussian blur بر روی لایه کپی شده إعمال کنید

4- مرکز لایه کپی شده را حذف کنید، چهره محو نشده اصلی در زیر آشکار می شود

5- شما یک لبه محو شده برای چهره خود خواهید داشت، ولی با یک مرکز زمخت به هر حال، تمام این ها می تواند با استفاده از فیلترهای هوشمند و مقداری اطلاعات در مورد ماسک کردن به صورت غیر مخرّب انجام شود. بهتر از همه اینکه شما فقط به یک لایه نیاز دارید، لایه چهره. کارتان را با باز کردن تصویر چهره شروع کنید:

 

 

 

به مسیر filter>convert for smart filters بروید. OK را بزنید. این کار، تصویر شما را به یک اسمارت آبجکت تبدیل می کند، که به شما اجازه می دهد فیلترها را به صورت غیرمخرّب به کار ببرید. حال به مسیر filter>blur>gaussian blur بروید. یک gaussian blur با قدرت 10px إعمال کنید.

 

 

 

حال تصویر ماسکی که همراه فیلتر هوشمند است را انتخاب نمایید. برای ماسک کردن مرکز تصویرتان از یک براش مشکی نرم استفاده کنید؛ درست همان کار که با ماسک معمولی انجام می دادید. این کار، با نمایش تصویر منظم مورد نظر در این ناحیه، مرکز فیلتر blur را ماسک می کند. این تکنیک می تواند برای هر فیلتری استفاده شود و به شما آزادی عمل فوق العاده زیادی می دهد. شما به این سبک می توانید با الگوها، رنگ ها، نور، افکت ها و فیلترهای مورد استفاده بیشتری بازی کنید و فقط به کار با یک لایه نیاز دارید.

 

 

 

  1. قیچی کردن غیر مخرّب تصویر

 

قیچی کردن یکی دیگر از ابزار فوتوشاپ است که ما آن را مربوط به غیر مخرّب بودن نمی دانیم، ولی می تواند باشد! ابزار crop را از نوار ابزار انتخاب کنید. سپس در نوار تنظیمات بالای صفحه برای گزینه cropped area، به جای انتخاب پیشفرض delete، مربع کنار hide را تیک بزنید. این کار لفظاً فقط ناحیه ای که قیچی می کنید را به جای آن که حذف کند، مخفی می کند. پس این غیرمخرّب است! در زیر می توانید گزینه های صحیح انتخاب شده و ناحیه بریده شده اولیه را ببینید:

 

 

 

این کار منجر به یک تصویر با ظرافت بریده شده مانند زیر می شود:

 

 

 

حال اگر مایلید اطلاعاتی که قیچی شده است را در هر نقطه ای که هستند بازیابی کنید، دو راه وجود دارد. هم می توانید به مسیر image>reveal all بروید:

 

 

 

و هم می توانید مجدداً ابزار crop را انتخاب نموده و سپس به سادگی کناره ها را به سمت بیرون درگ کنید. زمانی که شما crop جدید را وسیع تر به کار می برید، نواحی بریده شده قبلی را آشکار خواهد کرد.منبع : persiangfx

[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت دهم)

قسمت دهم

 

مشکلات عکس و حجم فایل

 

اندازه و دقت عکس

گاهی طراحان جوان عکس مورد نظر خود را پس از وارد کردن (import) در نرم افزارهای برداری همچون  CorelDRAW یا Illustrator کوچک یا بزرگ می کنند و چون در ظاهر چیزی تغییر نمیکند و کیفیت تصاویر تقریبا تقریبا شبیهبه تصویر اصلی است تمام کار طراحی را به همین ترتیب ادامه می دهند.

مثلا برای طراحی یک کاتالوگ یا بروشور که دارای عکس های متعدد است تمامی تصاویر را وارد نرم افزار CorelDRAW کرده، در آن جا به سادگی تصویرها را هر اندازه که می خواهند بزرگ یا کوچک می کنند و در انتها سند را پس از آماده شدن به همین صورت برای خروجی فیلم به لیتوگرافی ارسال می نمایند. چند نکته را باید در نظر داشت.

 

دقت کنید که که بزرگ کردن تصاویر به این شکل، باعث کاهش رزولیشن یا دقت عکس می شود چرا که با بزرگ کردن تصاویر، فاصله نقاط از هم دور شده، دقت کاهش می یابد، طبیعی است که کاهش دقت عکس ها بر روی مانیتور قابل تشخیص نیست مگر این که عکس به اندازه بسیار زیادی بزرگ شود.ادامه دارد...

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت نهم)

 

قسمت نهم

 

مشکلاتی که ممکن است در تهیه سند چاپی پیش آید

 

گاهی پیش می آید که در طرح تایید شده ی کارفرما، بعد از چاپ خطا دیده می شود مثلا نوشته با موردی از قلم افتاده است.

در این مرحله پس از هزینه های زیاد، کار به چاپ رسیده و کسی هم زیر بار دادن خسارت نمی رود. بنابراین برای جلوگیری از چنین پیش آمدهایی، تایید کتبی کارفرما ضروری است. برای این کار پرینت نهایی کار را جهت بررسی، کنترل و امضاء نهایی به کارفرما تحویل دهید .

البته با توجه به این که ممکن است کارفرما به دلیل مشغله کاری نتواند به دفتر شما مراجعه و تایید کتبی دهد به او سخت نگیرید و با ایمیل ( تلگرام ) می توانید ارسال نمایید و بخوایید که با ارسال مجدد همون طرح که به دقت مطالعه کردند متن تاییده را ارسال خواهند کرد که با ذخیره کردن آن یک سند تاییدیه خواهد بود.
بارها اتفاق افتاده است که با توجه به تایید نهایی کارفرما چه کتبی و چه الکترونیکی مشکلاتی پس از چاپ به وجود افتاده هست که در برخی موارد طراح و در بعضی موارد دیگر کارفرما مقصر بوده است که با توجه به این سند دیگر مشکلات حل خواهد شد.

اما بهتر آن است که حتی پس از تاییدیه کارفرما یک و یا دوبار با دقت فراوان توسط دو نفر از همکاران خود مورد مطالعه قرار گیرد، شاید بگوییم که دیگر تایید شده است و خسارت به بار آمده به عهده کارفرما خواهد بود ولی حرفه ای تر این است که شما هم دقت را دو چندان بکنید که این خود به ارزش و اعتبار مجموعه و خود شما (طراح) می افزاید.

در ضمن یک نکته که همین الان به ذهنم آمد بحث فایل هایی که کارفرما برای شما ارسال میکنند اعم از طرح های قبلی و یا فایل لوگوی شرکتشان که ایده آل این است که شما این فایل را به طور دقیق واکاوی بفرمایید تا مشکلاتی از قبیل Overprint بودن و یا بهم ریختگی احتمالی فونت ها به وجود نیاید. که راه حل آن این است پرینت طرح را بگیرید برای خودتان و حتما طرح را خروجی بگیرید و تصویر آن را به کارفرما ارسال نمایید تا تایید نمایند و مشکلی از این بابت مشکلی نباشد.

بعد از تایید طرح، سند تایید شده را در کامپیوتر باز کنید و از کار نهایی نسخه ای به نام Final ذخیره نمایید و در پوشه ای جداگانه ای قرار دهید. بهتر است تاریخ و نام سند خود را به کلمه Final اضافه کنید (مثلا Final Poster 951012) تا امکان اشتباه در ارسال فایل از بین برود. اکنون از فایل نهایی خود، یک چاپ با کیفیت بالا تهیه کنید و در تمام مراحل لیتوگرافی و چاپ، همراه خود، داشته باشید.

این کار در کنترل های متعدد در مراحل مختلف چاپ، به کار می آید.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت هشتم)

قسمت هشتم

 

کنترل های طراحی و آماده سازی جهت خروجی

 

تهیه سند برای خروجی

ممعمولا وقتی سفارش را از کارفرما گرفته، شروع به طراحی می کنیم، بعد از اتود های مختلف

، به طرح مورد نظر می رسیم. آن را به صورت چاپ شده بر روی کاغذ، یا به صورت فایل به کارفرما نشان می دهیم.

احتمالا کارفرما، نظراتی دارد و اصلاحاتی را چه چه در طرح و چه در نوشته خاطر نشان می کند. شما بایستی این تغییرات را انجام دهید تا به طرح نهایی برسید.

در پایان، کار طراحی شده را به کارفرما نشان می دهید. نسخه چاپی طرح نهایی را به تایید کتبی کارفرما رسانده، در پرونده خود بایگانی نمایید.ادامه دارد... .

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت هفتم)

قسمت هفتم

 

7 - تراز کردن حروف

 

دقت کنید که راست چین یا چپ چین کردن بعضی حروف به دلیل فاصله خالی هر حرف گاهی درست صورت نمی گیرد. بنابراین بایستی در انتهای کار طراحی یک بار دیگر تنظیمات راست چین، چپ چین را کنترل نمایید. چنانچه تنظیم درست صورت نگرفته است حروف را تبدیل به منحنی کرده (convert to curve)، سپس عمل تنظیم Align را انجام دهید.

برای مثال شما زمانی که از کادر متنی (Paragraph Text) استفاده می کنید برای راست چین و چپ چین کردن این کادر متنی و یک نوشته (Artistic Text) به دلیل فاصله نوشته متنی با کادر فرضی آن و در زمان اجرای تنظیم Align، نوشته با لبه کادر تنظیم شده ولی با متن فاصله خواهد داشت. پس اگر هر دو نوشته را تبدیل به منحنی کنیم (convert to curve)، سپس عمل تنظیم Align را انجام دهیم هر دو نوشته ها به طور دقیق تری با هم راست چین و چپ چین می شوند. و موارد دیگر که به دلیل طولانی بودن از بیان آن صرف نظر می شود .

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت ششم)

قسمت ششم

مراحل اجرای حرفه ای کار طراحی

 

اجرای حرفه ای هر کار طراحی از قبیل کاتالوگ، بروشور، پوستر،ست اداری، تراکت، منو رستوران، پاکت، لیبل و ... جدا از بحث خلاقیت و ایده، شامل مراحل متعددی است که در ادامه و در هر بخش به توضیح آن پراخته می شود. اما حال مرور کلی بر این مراحل خواهیم کرد.

 

اولین مرحله

اولین مرحله انجام هر پروژه طراحی تا چاپ، در بخش فنی آن، استفاده از اورژینال مناسب است. به این معنی که اگر قرار است عکسی از محصول یا شخصی گرفته شود، بهتر است که این عکس به شکل حرفه ای تهیه گردد و ترجیحا اسلاید باشد.

تهیه اسلاید حرفه ای برای این منظور یه سرمایه گذاری بجا و لازم است. با داشتن تصویری مناسب که قابلیت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد، می توان کار را برای پوستر، بروشور، کاتالوگ، تراکت، لیبل و یا هر درخواست دیگری، با ابعاد بزرگ انجام داد. به علاوه فکر آینده را نیز باید کرد.

این که بعد از اتمام طراحی یک کاتالوگ آیا لازم است که پوستری در ابعاد 50*70 یا 100*70 نیز تهیه شود یا نه ؟ اگر قدم اولیه، یعنی تهیه منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) با دقت و به جا صورت گرفته باشد، ادامه کار در ابعاد بزرگ تر نیز امکان پذیر است و لزومی به عکس برداری مجدد نیست.

در بعضی از پروژه ها کار به نحو احسنت صورت می گیرد و به چاپ هم میرسد و پس از چاپ و مشاهده خروجی کار کارفرما می خواهد یکی از صفحات زیبا و یا جلد به صورت پوستر و یا بنر طراحی و چاپ شود. ولی به دلیل نبودن منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) امکانش وجود نخواهد داشت و اگر هم بخواهد این کار صورت بگیرد اول اینکه هزینه زیادی باید پرداخت بکند و یا اینکه به آن شکل و طرح چاپی اختلاف شدیدی خواهد داشت، که این یک تناقض در یک پروژه حرفه ای می شود و بسیار زننده خواهد شد.

در موارد دیگر، چنانچه اسکن تصاویر مد نظر باشد، بهتر است در صورت امکان، اسکن حرفه ای و با دقت بالا صورت گیرد.

استفاده از نرم افزار مناسب، همان طور که قبلا توضیح داده شد، در مرحله بعدی کار قرار دارد. یعنی کار روی تصاویر در نرم افزارهای بیت مپ مانند Photoshop و نوشته ها و خروجی نهایی در نرم افزارهای برداری مانند CorelDRAW یا Illistrator .

به صورتی که نمی توان گفت برای طرح فقط از یک نرم افزار استفاده شود بلکه ترکیب این دو نرم افزارها می باشد که پس از چاپ  به طرح جلوه خاصی می بخشد. و طراح با دقت و حوصله و در زمان های مناسب از این نرم افزار ها استفاده کند تا خروجی کار اید آل و بدون نقص باشد.
بعد از آن نوبت بستن سند، با آگاهی از ابعاد و اندازه های کاغذ و ماشین چاپ و مشخص کردن محل های برش و خط تا می رسد.

و سپس مرحله لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک است، که این مرحله نیز کنترل های مضاعفی را می طلبد. و در آخر، چاپ و مراحل بعدی آن ( برش، خط تا، دایکات، صحافی و خدمات دیگر پس از چاپ) که بایستی در همه موارد کنترل و نظارت بر آن آنها صورت گیرد.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت پنجم)

قسمت پنجم

6 - درباره طرح های برداری و طرح های بیت مپ

اصولا دو دسته نرم افزار های گرافیکی وجود دارد، نرم افزارهای برداری و نرم افزار های بیت مپ.

از جمله نرم افزارهای برداری می توان به معروف ترین آنها یعنی CorelDRAW و Illustrator اشاره کرد و از جمله نرم افزارهای بیت مپ از Photoshop و Corel Photo PAINNT نام برد.

در نرم افزارهای برداری خط و اشکال بر اساس روابط و فرمول های ریاضی رسم می شوند بدین معنی که زمان رسم یک دایره، این دایره کامل و بدون کنگره و رنجه است اما در نرم افزارهای بیت مپ رسم اشکال بر اساس نقاط تاریک و روشن (پیکسل) می باشد. به زبان دیگر هنگامی که یک دایره را در Photoshop که یک نرم افزار بیت مپ است، رسم می کنید و با ابزار بزرگنمایی آن را بزرگ می نمایید، آنچه مشاهده می شود نقاط تاریک و روشنی است که کنگره دار دیده میشود. اما در نرم افزارهای برداری با بزرگ کردن دایره، یک خط کاملا قوس دار و بدون کنگره دیده می شود، به همین دلیل بهتر است که خروجی های کار طراحی شده شما از نرم افزارهای برداری باشد به خصوص اگر حروف و نوشته های ریز در آن وجود دارد.

در غیر این صورت اگرچه ممکن است بعد از چاپ از نظر افراد غیر متخصص، اشکالی وجود نداشته باشد، اما چنانچه خروجی همان کار، در دو حالت متفاوت با نرم افزارهای بیت مپ و نرم افزارهای برداری گرفته شود، بعد از چاپ اختلاف را می توانید در حروف و نوشته های ریز به راحتی مشاهده کنید. البته این در حالتی است که نکات فنی دیگر رعایت شده باشد که در قسمت های بعد به آن اشاره می شود.

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت چهارم)

قسمت چهارم

 

4 - مشکل تبدیل به منحنی (convert to curve)

در هنگام کار با نرم افزارهای طراحی چون CorelDRAW و FreeHand دگمه نمایش Overprint را فعال کنید. این مسئله باعث جلوگیری از خطاهای ناشی از Overprint کردن جاهای ناخواسته می شود.

گاهی پیش می آید که متنی را با رنگ مشکی نوشته اید و رنگ مشکی به طور پیش گزیده Overprint شده است. در چنین حالتی اگر رنگ نوشته را تغییر دهید متن فوق از حالت Overprint خارج می شود.

اکنون نوشته مشکی را تبدیل به منحنی کنید. در این حالت نوشته شما که مشکی است، همچنان Overprint می باشد، اما چنانچه در این وضعیت رنگ نوشته را تغییر دهید نوشته با رنگ جدید نیز کماکان Overprint خواهد بود و مشکلات متعددی را پیش خواهد آورد. بنابراین توصیه های زیر توجه کنید:

1 – دکمه نمایش Overprint را فعال کنید.

2 – تبدیل منحنی کردن حروف و نوشته ها را در آخرین مرحله و زمانی که فایل برای خروجی فیلم یا پلیت آماده می شود انجام دهید.

3 – در برنامه CorelDRAW برای تبدیل به منحنی کردن حروف فارسی، بهتر است از دستور Weld استفاده شود تا بین حروف نیز از بین برود.

5 - نزدیکی حروف به برش

در طراحی دقت کنید که نوشته های خود را زیاد به لبه های کار نزدیک نگیرید. فاصله لازم تا لبه کار در موارد مختلف چون کارت ویزیت، سربرگ، لیبل، و ... متفاوت است. دقت در این موارد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است، یکی اینکه هنگام برش با گیوتین یا دایکات، نوشته ها برش نخورند و دیگر اینکه بعد از برش، نوشته از نظر زیبایی خدشه دار نشود. رعایت این نکته به حس زیبایی شناسی طراح بستگی دارد.

البته گاهی اوقات یک طراح کارآزموده به عمد حروف را در کادر برش قرار می دهد که این کار، گاهی به زیبایی بیش تر طرح می انجامد.

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

آدرس :

تهران،(مراجعه حضوری با هماهنگی قبلی)
 
تلفن تماس  :  33840280 - 021
تلفن تماس  :  33848096 - 021
تلفن تماس  :  33647838 - 021
(همراه + تلگرام + ایتا) : 41 30 523 0937
 
کانال تلگرام : hejratd@
ساعت کار : 9 صبح الی 5 بعد از ظهر
جمعه تعطیل