چاپ کردن این صفحه

مقالات آموزش طراحی | آموزش عکاسی | آموزش فتوشاپ

10 روش موثر برای طراحی بیلبورد تبلیغاتی

10 روش موثر برای طراحی بیلبورد تبلیغاتی


10 روش موثر برای طراحی بیلبورد تبلیغاتی


بیلبوردها ابزارهای تبلیغاتی بزرگی هستند که در محیط ها و اماکن پر تردد و شلوغ قرار داده می شوند تا توجه رانندگان و عابرین پیاده را به خود جلب کنند. در برخی از کشورها به بیل بورد تابلوی موقتی گفته می شود. این بیل بوردها نه تنها به دلیل بزرگ بودن، بلکه به دلیل طراحی های متنوع و زیبایی که روی آنها انجام می شود می توانند نظر و توجه عابرین پیاده را جلب کنند. بیل بورد فضای زیادی در اختیار طراح قرار می دهد تا مطالب، ملزومات و طرح های مورد نیاز را به راحتی روی آن قرار دهد. بدون شک، بیل بورد بهترین راه برای جذب و جلب تعدادی زیادی از افراد می باشد.

طراحی یک بیل بورد کار بسیار چالش بر انگیز و دشواری است، نه به دلیل اندازه بزرگی که دارد، بلکه به خاطر این که هنگام طراحی ان باید نکات زیادی را به خاطر سپرد و آنها را رعایت کرد. بر خلاف کارت ویزیت و لوگو طراحی بیل بورد به خلاقیت و ایده های بکر و جالب تری نیاز دارد چون باید به گونه ای طراحی شود تا با نگاه اول بلافاصله نظر افراد را به خود جلب کند. در این مقاله اصولی که باید هنگام طراحی بیل بورد در نظر داشت را برای شما عنوان خواهیم کرد.



1. محصول خود را بشناسید


 
قبل از اینکه کار طراحی را شروع کنید، باید آگاهی و اطلاعات لازم و کافی در مورد محصول خود داشته باشید. مخاطب هدف و این که آنها می خواهند چه نوع پیامی را دریافت کنند را بشناسید. شناخت مخاطب این ایده را به شما می دهد که چه نوع طراحی انجام دهید. گاهی، این شما هستید که محل قرارگیری یک بیل بورد را مشخص می کنید، اما در مواقعی مشتری قبلا محل آن را انتخاب کرده است. پس باید از محل قرار گیری آن نیز اطلاع داشته باشید.


2. نمایش محصول


 
کالا یا محصولی که برای آن تبلیغ می کنید باید بزرگترین تصویر و متن را روی بیلبورد تبلیغاتی داشته باشد. به یاد داشته باشید که یک بیلبورد تنها برای چند ثانیه دیده می شود بنابراین پیام تبلیغغ باید در طول چند ثانیه منتقل شود. شما نمی توانید مثل آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی با بیننده رفتار کنید، پس باید بیلبورد خود را به گونه ای طراحی کنید که بلافصله پس از دیده شدن در ذهن و خاطر بیننده باقی بماند.


3. متن بیلبورد


 
از آنجا که بیلبوردها تنها برای چند ثانیه از دید بیننده می گذرد، باید پیام خود را سریع منتقل کند. شما می توانید از 8 تا 10 کلمه استفاده کنید تا رانندگانی که با سرعت معمولی رانندگی می کنند بتوانند متن را به راحتی بخوانند. شما می توانید نام کمپانی، اطلاعات تماس، اطلاعات پایه در مورد محصول و یک شعار روی بیلبورد قرار دهید. شما همچنین می توانید مزایا و محاسن محصول را نیز در بیل بورد بگنجانید. اما همیشه باید به یاد این نکته را به خاطر داشته باشید که متن باید به آسانی خوانده شود، ساده باشد و به سرعت و به راحتی توسط بیننده به یاد سپرده شود. حتی الامکان از تعداد کمی کلمه استفاده کنید.


4. سبک و حالت متن


 
از فونتی استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن باشد. هرگز از فونت های تزیینی و تجملی استفاده نکنید چون واضح و خوانا نیستند. استفاده از فونت هایی که دارای ضخامت زیاد هستند نیز تاثیرگذاری زیادی دارد. سایز فونت نیز اهمیت زیادی دارد. اندازه فونت ها باید بزرگ و واضح باشد. طول نام محصول باید حداقل 4 فوت و سایر متن ها حداقل 2 فوت باشد. به این ترتیب عابرین می توانند آن را به راحتی بخوانند. اما شما باید در به کار بردن فونت های بیلبورد خلاقانه عمل کنید تا جذابیت مطالب روی بیلبورد چند برابر شود.


5. طرح های گرافیکی بیلبورد
 


استفاده از تصویر در طراحی بیلبورد متداول و عادی است. از تصویری استفاده کنید که خیره کنندگی آن باعث شود عابرین برای دیدن آن مجددا باز گردند. معمولا برای بیلبورد از عکس استفاده می کنند. پس از انتخاب تصویر مناسب، مطمئن شوید تصویر به اندازه کافی بزرگ هست تا بیننده به راحتی و به طور و اضح قادر به دیدن آن باشد. در خیابان ها و جاده هایی که محدودیت سرعت وجود ندارد، باید از تصاویر خیلی بزرگتری برای روی بیلبورد استفاده کنید در نتیجه رانندگان به وجود سرعت بالا باز هم می توانند تصویر را ببینند. تصاویری که جزییات زیادی دارند می بایست بزرگ تر باشند اما تصاویری که به راحتی قابل تشخصی هستند و جزییات زیادی روی آنها نیست لزوما نباید سایز بزرگی داشته باشند.


6. رنگ ها


 
در طراحی بیلبورد، باید کنتراست رنگ مناسب را انتخاب کنید. رنگ های زرد و قرمز توجه بیننده را جلب می کنند اما رنگ سیاه و زرد عملکرد وتاثیر بهتری دارند. سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که بتوانند توجه عابرین را جلب کنند. کلید این کار استفاده از رنگ مناسب برای پس زمینه و متن است به طوری با هم کنتراست خوبی ایجاد کنند. از رنگ ها مشابه، مثل قرمز و نارنجی و یا آبی و سبز در کنار یکدیگر استفاده نکنید. این کار باعث می شود متن واضح و خوانا نباشد. شما می توایند از به طور یک درمیان از رنگ استفاده کنید، مثلا سطر اول متن به رنگ آبی و سطر دوم سفید باشد و به همین ترتیب. شما می توانید از کادر و یا سایه هم استفاده کنید، تنها نکته ای مهمی که وجود دارد خونا بودن متن است. در انتخاب رنگ خلاقانه عمل کنید. سعی کنید بفهمید کمپانی برای طراحی بیلبورد رنگی را پیشنهاد می کند. در نهایت این بستگی به شما دارد که چگونه از آن در طرح استفاده کنید.


7. سادگی و خلاقیت


 
 
تا حد امکان ساده و خلاقانه طراحی کنید تا بتوانید توجه بیننده را به طرح جلب کنید. وقتی طرح ساده باشد شما می توانید انتخاب کنید چه چیزی در چه اولویتی قرار گیرد. مهمترین آیتم هایی را انتخاب کنید که وجود آنها در بیلبورد لازم و ضروری است. طرح هاس ساده تر، راحت تر در ذهن و خاطر بیننده باقی می مانند. اما در عین سادگی، طرح باید خلاقانه باشد. راه های زیادی وجود دارد که بتوانید یک طرح ساده و در عین حال منحصر به فرد و ابتکاری خلق کنید.


8. برجسته بودن


مطمئنا شما دوست دارید بیلبوردی که طراحی می کنید مورد توجه قرار گیرد. پس اجازه ندهید با محیط پیرامون خود ترکیب و با آن خنثی شود. اجازه دهید بیلبورد برجسته باشد. مطمئن شوید به طور واضح و آشکار قابل رویت باشد و توه بیننده را بلافاصله جلب کند. ایده های گوناگونی برای اینکه بتوانید یک بیلبورد برجسته طراحی کنید وجود دارد. اگر می خواهید تبلیغ شما مورد توجه قرار بگیرد باید به گونه ای باشد که با محیط پیرامونش ترکیب نشود. از رنگ های روشن با کنتراست بالا استفاده کنید تا قابلیت دید آن بالاتر رود.

 

9. اشتباهات و خطاها را برطرف کنید


 
قبل از آماده سازی نهایی بیلبورد، اشتباهات و خطاهای موجود مخصوصا غلط های املایی و دستوری را برطرف کنید. بعضی از مردم حساسیت زیادی نسبت به این موضوع دارند. برای اطمینان بیشتر از افراد دیگر بخواهید تبلیغ را مرور و بررسی کنند تا از صحت اطلاعات و نبود اشتباه در مطالب مطمئن شوید. از آنها بخواهید به شما بگویند با دیدن تبلیغ چه پیامی دریافت می کنند. نظرات آنها را یادداشت کنید و در صورت لزوم اصلاحات لازم را روی آن انجام دهید. به یاد داشته باشید بیلبورد باید تاثیر اولیه مطلوبی روی بیننده داشته باشد.


10. انتقال پیام


 
در کنار همه مطالب و نکات بالا، باید مطمئن شوید که پیام درست به مخاطب منتقل می شود. برخی از طراحان در طرح های خود از آیتم های خنده دار استفاده می کنند که تاثیر بسیار خوبی در جلب تجه افراد دارد. بعضی از بیلبوردها بسیار جذاب هستند. مثل بیلبوردهای سه بعدی Heineken. دستی در پشت بیلبورد قرار دارد که گویی می خواهد بطری نوشیدنی Heineken را بگیرد. همه اینها بستگی به سلیقه شما دارد. فقط سعی کنید پیام اصلی به درستی به مخاطب رسانده شود.منبع:persiangfx

 


 1931,    31  فروردين  1397 ,   آموزش طراحی
hejrat design

وبگاه: https://designh.ir

طراحی تراکت ،طراحی بروشور ، طراحی ست اداری