چاپ کردن این صفحه

مقالات آموزش طراحی | آموزش عکاسی | آموزش فتوشاپ

ترکیب رنگ ترکیب رنگ

5 ترکیب رنگ که طراحان وب باید به کار ببرند


5 ترکیب رنگ که طراحان وب باید به کار ببرند 

 

مطمئنم که شما، به عنوان یک طراح وب، با مسئله انتخاب ترکیب رنگ ها برای وب سایت خود مواجه شده اید، تا از این طریق بیننده و مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید. انجام این یک کار کاملا تکنیکی و دارای ترفندهای خاص خود است، که می تواند شما را دچار مشکل کند، اما اگر اطلاعات کافی در این باره کسب کنید و همچنین مقاله زیر را مطالعه نمایید، مطمئنم که این مشکل حل خواهد شد. 

در این مقاله، می خواهیم بیشتر روی ترکیب رنگ ها متمرکز شویم، به این ترتیب شما قادر خواهید بود طرح های ابداعی، جذاب و جالبی طراحی کنید. این یعنی، شما یاد می گیرید کدام رنگ ها برای تم های گوناگون مناسب است، معنی و مفهوم یک رنگ خاص چیست و ... . 

اهمیت ترکیب رنگ ها 
اولین چیزی که مردم در یک وب سایت می ببنند رنگ ها است. همین طور که می دانید، هر رنگ دارای یک معنی خاص است. زیبایی ترکیب رنگ ها به این اصل استوار است که این فرایند در را به روی دنیایی مملو از زندگی، معانی جدید و جذاب باز می کند. بنابراین شما باید هر زمان که شروع به کار طراحی می کنید قوه تخیل خود را بیش از پیش به کار ببندازید و شروع به بازی با رنگ ها کنید. 

ابزارهایی که می توانید به کار ببرید 
پیدا کردن ترکیب رنگ مناسب و درست آنطور که به نظر می رسد ساده نیست. رنگ های زیادی وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کرده و ترکیب رنگ مناسب را انتخاب کنید، که این یک فرایند پیچیده و تکنیکی است. اما، خوشبختانه، شما در این موقعیت بدون کمک نیستید؛ امروزه کار شما با پالت های رنگ و تولیدکنندگان ترکیب بندی رنگ آسان شده است. هنگامی که از پالت های رنگ استفاده می کنید مجبورید رنگ ها را به صورت دستی با هم ترکیب کنید، در حالی که با سازنده های رنگ بندی یک کمک بزرگ تر دریافت می کنید، چون ترکیب رنگ صحیح و مناسب را برای رنگ های که شما انتخاب کرده اید می سازد. 

برخی از ابزارهای فوق العاده که مفید بودن آنها اثبات شده است عبارتند از color blender, color Jack, color combos, color mixers و .... فقط کافی است در مورد آنها در گوگل جستجو کنید، مطمئنا آنچه لازم دارید را پیدا خواهید کرد. به هر حال، ابزار مورد علاقه من Degraeve Color Palette Generator است، که به یک طراح وب کمک می کند زیادی می کند. شما فقط به URL تصویر خود نیاز دارید، که باید در برنامه خود وارد کرده و سپس به یک پالت رنگ هماهنگ با تصویر خود دست پیدا خواهید کرد. 

رنگ بندی و انواع آن 
1. رنگ بندی منوکرومیک یا تک رنگ




در زمینه پیدا کردن ترکیب رنگ مناسب، بهتر است ابتدا در مورد رنگ بندی ها و انواع آن صحبت کنیم. گزینه اول، رنگ بندی منوکرومیک یا تک رنگ می باشد، که درجات مختلف یک رنگ را نشان می دهد. همچنین باید بدانید که اگر در حال طراحی یک وب سایت که در مورد ازدواج و یا چیزی که الهام بخش پاکی، هماهنگی و یا عشق است هستید، اگر از این رنگ بندی استفاده کنید هرگز شکست نخواهید خورد. چرا؟ بیشتر به این دلیل که رنگ بندی های هارمونیک همیشه احساساتی مثل ظرافت، پاکی و آرامش را به همراه دارند. توجه: توصیه می شود این رنگ ها همیشه با رنگ سیاه یا سفید خالص ترکیب شوند تا حس خسته کنندگی و کسالت به بیننده وب سایت غلبه نکند. 

2. رنگ مجاور




این رنگ ها که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند (مثل سبز و زرد و سرخابی) نیز به عنوان رنگ های مجاور شناخته می شوند. ویژگی این رنگ بندی این است که یکی از رنگ ها مقداری از رنگ دیگر را در خود دارد. این رنگ ها را می توان به عنوان رنگ های هماهنگ و همه کاره نیز تعریف کرد. همچنین چون این رنگ ها در طبیعت یافت می شوند و احساس لذت به چشم ها می دهند، برای وب سایت هایی که با طبیعت و وب سایت هایی که نیاز به رنگی بودن دارند مناسب است، البته نباید در به کار بردن این رنگ ها نیز زیاده روی کرد. 

3. رنگ بندی مکمل




در چرخه رنگ به رنگ هایی روبروی هم قرار دارند رنگ های مکمل گفته می شود. در این باره باید بگوییم اگر می خواهیم وب سایت شما حالت دراماتیک تر، چشم نواز تر و جذاب تری پیدا کند از این رنگ ها استفاده کنید. موکدا توصیه می شود از این رنگ ها برای متن استفاده نشود چون قطعا چشم را اذیت می کند. 

یک رنگ بندی که بیشتر هنرمندان از آن استفاده می کنند رنگ بندی تریادیک است. رنگ بندی تریادیک به سه رنگی که در چرخه رنگ در فاصله مساوی نسبت هم قرار دارند گفته می شود. اگر می خواهید از این ترکیب رنگ برای وب سایت خود استفاده کنید، باید به یاد داشته باشید که یک رنگ غالب انتخاب کنید و همچنین رنگ هایی که خیلی روشن هستند را با مقداری رنگ خاکستری مخلوط کنید. 

4. رنگ بندی تترادیک




اگر 4 رنگ از رنگ های چرخه رنگ که جفت جفت با هم مکمل باشند را انتخاب کنید شما یک رنگ بندی تترادیک به دست خواهید آورد. این برای وب سایت هایی که الهام بخش و القاکننده انرژی و تحرک و شادابی هستند بسیار مناسب است، چون دارای تنوع رنگ است. اما، حقیقت این است که برقراری تعادل در قسمت پایین چرخه رنگ مشکل است. به هر حال، برای این کار هم ترفندهایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید: ممکن است سعی کنید رنگ ها را به زانو درآورید و یا از به کار بردن رنگ هاس خالص اجتناب کنید. 

5. رنگ بندی مکمل های متساوی الساقین




اگر در زمینه طراحی وب تازه کار هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از رنگ بندی مکمل متساوی الساقین است. این رنگ بندی از رنگ های مشابه و رنگ بندی مکمل ساخته شده است بنابراین یک تصویر بسیار زیبا را نمایش می دهد. شدت و پویایی این رنگ ها کمتر است اما به راحتی توجه را به خود جلب می کنند. اگر چه مرتب سایز و سازماندهی آنها مشکل است اما دارای کنتراست بالایی هستند و هماهنگ سازی آنها سخت است. 

در پایان شما باید همیشه به یاد داشته باشید که رنگ ها نقش مهمی در وب سایت شما دارند و باید آنها را به شیوه ای هوشمندانه با هم ترکیب کنید. سعی کنید از به کار بردن بیش از اندازه رنگ ها در طراحی خودداری کنید، چون باعث خسته شدن چشم می شوند، همچنین سعی کنید از رنگ های کسل کننده کمتر استفاده کنید چون باعث کم شدن تعداد بازدیدکنندگان شما می شود.

منبع : persiangfx.com

 


 1510,    31  فروردين  1397 ,   آموزش طراحی
hejrat design

وبگاه: https://designh.ir

طراحی تراکت ،طراحی بروشور ، طراحی ست اداری