چاپ کردن این صفحه

مقالات آموزش طراحی | آموزش عکاسی | آموزش فتوشاپ

۵ مهارت ضروری برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

۵ مهارت ضروری برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

(0 رای‌ها)

 

۵ مهارت ضروری برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین
 


برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ آیا باید در نوشتنِ طرح کسب‌و‌کار استاد باشید؟ یا باید بتوانید تصویرهای جذابی طراحی کنید؟ یا اینکه تبلیغ‌های اثرگذاری درست کنید؟


مهارت‌های گوناگونی وجود دارند که بسته به ماهیت دقیق کارتان، خوب است داشته باشید، اما داشتنِ همه‌ی آنها ضروری نیست. در اینجا به ۵ مهارت که برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین ضروری است، اشاره شده است.
اگر می‌خواهید کسب‌وکاری آنلاین راه بیاندازید، باید در این پنج مهارت استاد شوید:


۱. فنی


 در راه‌اندازی وب‌سایت، جنبه‌های فنی و پیچیده‌ی فراوانی وجود دارند.


کسب و کار آنلاین توانایی‌های فنیِ شما را به بوته‌ی آزمایش می‌گذارد. ثبت دومین (domain) و خرید هاست (host) آسان است. حتی بسیاری از هاست‌ها قابلیتی را عرضه می‌کنند که با یک کلیک بتوانید مثلا وردپرس را نصب کنید. اما بعد از آن است که قضیه پیچیده می‌شود.
شاید شما بخواهید برای وب‌سایت خود از قالب شخصی‌سازی‌شده استفاده کنید. اگر وب‌سایت وردپرسیِ شما هک شود و نیاز به راه‌اندازیِ مجدد داشته باشد چه؟ اگر بخواهید اسکریپتی نصب کنید یا ستونی به دیتابیس اضافه کنید چه می‌کنید؟ اگر بخواهید کد بنویسید و یک برنامه‌ی تحت وبِ اختصاصی توسعه دهید چطور؟
در راه‌اندازیِ وب‌سایت، جنبه‌های فنی و پیچیده‌ی فراوانی وجود دارند. البته می‌توانید برخی از کارها را برون‌سپاری کرده و فریلنسرها را به کار بگیرید، اما وقتی با مسئله‌ای اضطراری برخورد می‌کنید، بهتر است خودتان هم بدانید که کارها چگونه انجام می‌شوند.
در کسب‌وکارهای مرتبط با تجارت الکترونیک و نرم‌افزارهای اجاره‌ای (SaaS) برخورداری از مهارت‌های فنی اهمیت ویژه‌ای دارد. چون در این نوع از کسب‌وکارها، بیش از کارهای تولید لید (lead generation) و رابطه‌ای (affiliate) و تبلیغاتی، به کار می‌آیند.


۲. سئو


 
در بیشتر وب‌سایت‌ها، جستجوی طبیعی بهترین منبع برای جذب ترافیک است. باید واژه‌های کلیدی را بررسی کنید و محتوای بهینه‌سازی‌شده تولید کنید و مدام سئوی وب‌سایتتان را بهتر کنید تا کسب‌و‌کارتان در فضای آنلاین دوام بیاورد.
در واقع بررسی کلمه‌های کلیدی، تنها یک نقطه‌ی شروع است. بعد از آن باید با پیج اتوریتی (Page Authority) و دومین اتوریتی (Domain Authority) و طراحی واکنشگرا و ساخت بک‌لینک و کد تمیز (clean code) و زمان بارگذاری و خیلی مفاهیم دیگر هم آشنا شوید.
تمرکزتان باید روی رتبه‌بندیِ محتوای وب‌سایت در جستجوگرها باشد؛ زیرا جنبه‌های فنیِ بسیاری در دنیای سئو وجود دارند، دنیایی که مدام در حال تغییر و تحول است و به‌روز بودن در این زمینه، به خودیِ خود یک کار تمام‌وقت محسوب می‌شود. وقتی با کسب‌وکارتان درگیر هستید، همیشه امکانِ ایستادن بر بامِ سئو وجود ندارد.
به‌کارگیریِ فریلنسرها و وب‌سایت‌های خدمات سئو از نظر استراتژیک در درازمدت راه بهتری برای نگهداریِ بهینه از وب‌سایت است، با این حال، دانشی که به دست می‌آورید، به هدر نخواهد رفت و می‌توانید کیفیتِ کار برون‌سپاری‌شده را زیر نظر داشته باشید.


۳. تولید محتوا


 تولید محتوایی که باکیفیت و دارای ارزش افزوده و بهینه‌سازی‌شده باشد، مهارتی کلیدی است.
در فضای آنلاین کنونی، برای اداره‌ی کسب‌وکار موفق، تواناییِ تولید محتوایی که باکیفیت و دارای ارزش افزوده و برای جستجوگرها بهینه‌سازی‌شده باشد، مهارتی کلیدی است. محتوا با خود ترافیک می‌آورد، اعتماد ایجاد می‌کند، مشتری‌های جدید را به سمتِ شما هدایت می‌کند.
تولید محتوا اغلب به معنی نوشتنِ مقاله‌ها و پست‌های وبلاگ است که البته فرآیند وقت‌گیری است. پادکست‌های صوتی و ویدئوها هم بسیار موثر هستند، اما زمان و پول و انرژی‌ای که باید صرف آنها کرد، بسیار بیشتر است.
این مهم را در ذهن داشته باشید و ارزشِ محتوا را نادیده نگیرید. محتوا محرک اصلیِ ترافیک به سمت وب‌سایت است. باید یک تقویم نگارشی (editorial calendar) برای خود درست کنید، به برنامه‌ی زمانیِ انتشار وفادار بمانید، محتوای باارزشی تولید کنید که به پرسش‌های جامعه‌ی هدفِ شما پاسخ دهد.
محتوای ارزشمند، برای شما اعتبار ایجاد می‌کند. مصرف‌کننده‌ها به کسب‌وکارهایی که محتوای ارزشمند فراهم می‌کند، بیشتر اعتماد می‌کنند. یکی از استراتژی‌های مهمی که باید در نظر داشته باشید، جذب بازدیدکننده به سمت خبرنامه و فهرست ایمیلی است.


۴. تخصص در حوزه‌ی موردنظر


 برای ایجاد اعتماد در مخاطب، باید نشان دهید که در حوزه‌ی کاری خود دارای آگاهی و تجربه هستید.
آیا در زمینه‌ای که می‌خواهید کسب‌وکار راه بیاندازید، دانش و آگاهی دارید؟ اگر ندارید، در انتخاب‌تان تجدید نظر کنید.
برای ایجاد اعتماد در مخاطب، باید نشان دهید که در حوزه‌ی کاریِ خود دارای آگاهی و تجربه هستید.
این بدین معنی نیست که باید همه‌ی ریزه‌کاری‌های حوزه‌ی موردنظر را بدانید، چرا که بسیاری از کارآفرین‌ها هم کار خود را با درکی اندک اما کافی از موضوع آغاز کرده‌اند. اما اگر در آن حوزه رشد سریعی داشته‌اند، به این خاطر بوده که روی رشدشان سرمایه‌گذاری کرده و در آن زمینه به یادگیری با ولع روی آورده‌اند.
علاوه بر این، اگر برای یک پروژه اشتیاق فراوان داشته باشید، احتمال بیشتری دارد که در درازمدت آن را دنبال کنید. کسب‌و‌کار نیاز به پشتکار دارد و اگر پروژه‌ای باشد که برایتان اهمیتی ندارد، احتمال کمتری دارد که به انجامِ آن متعهد بمانید. تخصص در حوزه‌ی موردنظر به شما کمک خواهد کرد که در حیطه‌ی خودتان قدرتمند شوید.


۵. تبلیغات پولی


 محتوا می‌تواند ترافیک فراوانی به سمت وب‌سایت هدایت کند، اما تبلیغات هم بسیار ارزشمند است.
اگر چه محتوا می‌تواند ترافیک طبیعیِ فراوانی را به سمت وب‌سایت هدایت کند، اما ترافیک پولی هم بسیار ارزشمند است.
بیشتر پلت‌فرم‌های تبلیغاتی، امکان هدف‌گذاری و فیلترینگ گسترده‌ای را عرضه می‌کنند که با استفاده از آنها می‌توانید بهتر به مشتری هدف خود دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این قابلیت‌ها، می‌توانید تاثیر صفحه‌های فرود (Landing Page) و همین‌طور پیشنهادهای مربوط به محصول یا سرویس را امتحان کنید.
اما به خاطر داشته باشید تبلیغات راهکاری نیست که انجام دهید و بعد هم فراموشش کنید. ایجاد تبلیغات اثرگذار و پالایش هدف، ممکن است چالش‌برانگیز باشد، مگر آنکه در این زمینه تجربه‌ی قبلی داشته باشید. وقتی برای کِشاندن افراد به سمتِ وب‌سایتتان پول خرج می‌کنید، نرخ بهینه‌سازیِ تبدیل (conversion optimization) بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
با آزمون و خطای تبلیغ، چیزهایی زیادی یاد می‌گیرید، اما در این فرآیند، ناگزیر مقداری پول هم از دست می‌‌دهید. اگر درباره‌ی انجام تبلیغات پولی چندان مطمئن نیستید یا نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید یا بودجه‌ی زیادی ندارید، یا باید صبر کنید تا یاد بگیرید و یا متخصصی را به کار بگیرید که در طراحی کمپین‌های اثرگذار کمک‌تان کند.


سخن پایانی


اگر می‌خواهید کسب‌و‌کاری آنلاین راه بیاندازید، باید چیزهای مختلفی را تجربه کنید. جدا از اینکه چه کاری را شروع می‌کنید، حتی اگر کسب‌وکارتان آنلاین هم نباشد، چندوظیفه‌ای بودن، اجتناب‌ناپذیر است.
کلید اصلی، متمرکز ماندن روی کارهای مهم‌تر است. کارهایی که به کسب‌وکارتان کمک می‌کنند تا رشد کند. همین‌طور که سودتان افزایش پیدا می‌کند، می‌توانید کارها را به دیگران محول کنید و در نهایت به نقطه‌ای برسید که بتوانید برای انجام کارها، افرادی را استخدام کنید. برخی کار‌ها را هم می‌توان برون‌سپاری کرد.
تصویرهایی که در این نوشته می‌بینید، همگی مربوط به سریال سیلیکون ولی هستند. این سریال درباره‌ی چند جوان متخصص است که استارتاپی راه می‌اندازند؛ ولی در مسیر رشد این استارتاپ با مسئله‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند که باید با کمک یکدیگر آنها را حل کنند. تماشای این سریال کمدی و در عین حال آموزنده را به همه‌ی کسانی که به استارتاپ و کارآفرینی و مفاهیمی از این دست علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنم.
 
برگرفته از: Entrepreneur

مهدی فیروزی
 

 2359,    31  فروردين  1397 ,   آموزش طراحی
hejrat design

وبگاه: https://designh.ir

طراحی تراکت ،طراحی بروشور ، طراحی ست اداری