چاپ کردن این صفحه

مقالات آموزش طراحی | آموزش عکاسی | آموزش فتوشاپ

چطور با انتخاب یک نام جذاب، به یادماندنی شویم؟

چطور با انتخاب یک نام جذاب، به یادماندنی شویم؟

(0 رای‌ها)

 چطور با انتخاب یک نام جذاب، به یادماندنی شویم؟
 

وقتی در مورد موفقیت کسب‌‌و‌کارهای کوچک صحبت می‌کنیم، «نام» معنای زیادی دارد. نام صحیح، می‌تواند شرکت شما را بر سر زبان‌ها بیندازد و نام اشتباه باعث فنا و شکست آن شود. به شکل ایده‌آل، نام برند شما باید تخصص، ارزش و منحصر به فرد بودن محصولات یا خدمات‌تان را به دیگران انتقال دهد. بعضی از متخصصان باور دارند که بهترین نام‌ها، خلاصه بوده و مانند تخته سنگی سفید هستند که بر روی آنها تصویری خلق می‌شود. بعضی دیگر فکر می‌کنند که

نام باید آگاهی‌دهنده باشد تا مشتریان بلافاصله بفهمند که تجارت شما چیست. برخی بر این باورند که نام‌های ساختگی بیشتر از واژه‌های رایج و معمول در یاد می‌مانند. دسته‌ای دیگر فکر می‌کنند که چنین نام‌هایی از یاد می‌روند. در واقع هر نامی می‌تواند مؤثر باشد، اگر با راهبرد بازاریابی مناسب انتخاب شود. در این مقاله آنچه که برای انتخاب نام برند نیاز دارید، تا کسب‌وکارتان به یادماندنی شود، توضیح داده خواهد شد.
از متخصصان کمک بگیرید
انتخاب نام برند برای کسب‌و‌کار می‌تواند فرایندی پیچیده باشد. ممکن است مشاوره گرفتن از یک متخصص را در نظر بگیرید، به خصوص اگر در حوزه‌ای باشید که نام شرکت‌تان بر موفقیت کارتان تأثیرگذار باشد. مؤسسات نام‌گذاری دارای سیستم‌های دقیقی برای ایجاد نام‌های جدید هستند و به‌خوبی قوانین علامت تجاری را می‌دانند. آنها می‌توانند به شما در مورد انتخاب‌ اسامی غلط مشاوره دهند و حتی توضیح دهند که چرا نام‌های دیگر مناسب هستند.
نکته‌ی منفی، هزینه است. یک مؤسسه‌ی تخصصی نام‌گذاری ممکن است بیشتر از ۸۰ هزار دلار برای تولید یک نام از شما حق‌الزحمه بخواهد. البته این هزینه معمولا شامل سایر کارهای مرتبط و طراحی گرافیکی به عنوان بخشی از بسته‌ی پیشنهادی می‌شود. با این حال، خدمات نام‌گذاری که فقط ۵۰ دلار از شما بخواهند هم وجود دارند اما صرف میزان منطقی پول برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی، باعث صرفه‌جویی در طولانی مدت می‌شود.


چرا انتخاب نام برند اهمیت دارد؟‌

 


 
ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید با نام‌تان چه چیز را منتقل کنید. تلاش شما برای ایجاد یک بیانیه‌ی مأموریت مناسب، به شما کمک می‌کند تا به دقت به عناصری که می‌خواهید در نام‌تان بر آنها تاکید کنید، اشاره کنید.


هر چه نام برندتان ارتباط بیشتری در مورد کسب و کار شما با مشتریان‌تان برقرار کند، نیاز کمتری به توضیح آن دارید. به گفته‌ی متخصصان انتخاب نام برند، کارآفرینان باید به کلمات واقعی یا ترکیب کلمات، نسبت به کلمات ساختگی اولویت بیشتری بدهند. افراد کلماتی را ترجیح می‌دهند که بتوانند با آنها ارتباط برقرار کرده و درک‌شان کنند. به همین دلیل است که متخصصان نام‌گذاری در سراسر جهان، سلسله‌ای از اعداد یا حروف اختصاری را انتخاب بدی می‌دانند.


از سوی دیگر، ممکن است نامی بیش از حد دارای معنا باشد. تله‌های معمول، اسامی جغرافیایی یا عمومی هستند. یک مثال فرضی «هارد دیسک مشهد» است. اگر این شرکت بخواهد کار خود را به خارج از شهر مشهد، مثلا تهران گسترش دهد، چه باید کند؟ این نام برای مشتریانی در اصفهان یا تبریز چه معنایی خواهد داشت؟ و نیز اگر این شرکت بخواهد تنوع محصولات خود را بیشتر کرده و به حوزه‌ی نرم‌افزار یا دستورالعمل‌های کامپیوتری وارد شود، چه خواهد شد؟
چطور یک نام می‌تواند هم بامعنا و هم گسترده باشد؟ اسامی توصیفی، چیزهایی عینی در مورد یک کسب و کار می‌گویند. مثلا اینکه چه چیزی است، کجا قرار دارد و … . «اسامی یادآور» خلاصه‌تر بوده و بر موضوع کسب و کار متمرکز هستند.
مثلا «شرکت مارکوپولو» را در نظر بگیرید که برای نام‌گذاری شرکتی انتخاب شده که تورهای مسافرتی تبلیغ می‌کند. «مارکوپولو» نام یک شخص واقعی است، دارای معنا بوده و مشتریان سریع می‌فهمند که به چه موضوعی ارتباط دارد. حتی این کلمه اشتیاق و هیجان برای سفر را به فرد القا می‌کند.
در زمان انتخاب یک نام تجاری، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
•    نامی انتخاب کنید که نه فقط برای شما، بلکه برای مشتریانی که می‌خواهید جذب کنید، جذاب و خوشایند باشد.
•    نامی راحت یا آشنا انتخاب کنید که با خاطرات خوش پیوند داشته باشد، بنابراین مشتریان به شکل احساسی به کسب و کار شما واکنش نشان می‌دهند.
•    نامی که طولانی یا گیج‌کننده است انتخاب نکنید.
•    از کلماتی که فقط برای خودتان معنی دارند، پرهیز کنید.
•    از واژه‌ی «Inc» بعد از نام‌تان استفاده نکنید، مگر اینکه شرکت‌تان واقعا به ثبت رسیده باشد.


خلاق باشید
 


امروزه که هر واژه‌ی موجود در زبان به علامت تجاری تبدیل شده، گزینه‌ی «اختراع نام» در انتخاب نام برد بسیار محبوب شده است. «آسیاتک» و «عطاویچ» مثال‌‌هایی هستند که توسط برخی از مؤسسات نام‌گذاری انتخاب شده‌اند.
گاهی نام‌های اختراعی می‌توانند معنای بیشتری از واژگان موجود داشته باشند. مثلا واژه‌ی «آسیاتک» هیچ تعریفی در فرهنگ لغت ندارد، اما به تکنولوژی (مثلا خودِ اینترنت) اشاره دارد و نام مجموعه شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت است. در واقع بخش «تِک یا tech» در این کلمه، در بسیاری از زبان‌ها به معنای «تکنولوژی» است. با استفاده از بخش‌های معنادار کلمات (که زبان‌شناسان به آن تکواژ می‌گویند) مثل «تِک»، یک شرکت می‌تواند کلمات جدیدی بسازد که هم بامعنی و هم منحصر‌به‌فرد هستند.
با این حال، کلمات ساختگی برای همه‌ی موقعیت‌ها بهترین انتخاب نیستند. کلمات جدید پیچیده هستند و ممکن است این حس را ایجاد کنند که محصول، خدمات یا شرکت مورد نظر نیز پیچیده است، در حالی که ممکن است اصلا اینطور نباشد. به علاوه، افرادی که در نام‌گذاری بی‌تجربه هستند احتمالا توانایی ساخت چنین کلماتی را ندارند.
راهکار ساده‌تر استفاده از هجی متفاوت یا شکل‌های جدیدی از کلمات موجود است. مثلا نام «عطاویچ» برای مجموعه‌ رستورانی ایجاد شد که به دنبال جلب مشتری برای ساندویچ‌های خود بود. این واژه از کلمه‌ی «ساندویچ» الهام گرفته شده که با این شکل تازه، هم کمتر عمومی است و هم بیشتر جلب توجه می‌کند.


نام‌تان را امتحان کنید


پس از اینکه انتخاب‌هایتان به ۴ یا ۵ نامی محدود شد که به‌یاد‌ماندنی و بامعنی هستند، آماده‌ هستید تا جستجوی علامت تجاری را شروع کنید. تا زمانی که دولت به شما اجازه‌ی کار دهد و شما نام تجاری فرد دیگری را نقض نکرده باشید، الزاما نیازی به ثبت نام تجاری به عنوان علامت تجاری نیست. اما باید در نظر داشته باشید که یک وکیل حوزه‌ی علامت تجاری یا حداقل یک مؤسسه‌ی جستجوی علامت تجاری را از قبل استخدام کنید تا به شما اطمینان دهند که نام جدیدتان، علامت تجاری دیگری را نقض نمی‌کند.
برای توضیح خطر زمانی که یک علامت تجاری موجود را نقض می‌کنید، این مثال را مد نظر داشته باشید: شما صاحب یک کسب و کار تولیدی جدید هستید که قصد ارسال نخستین سفارشات خود را دارد، در این زمان یک شرکت در شهر یا منطقه‌ای دیگر، نام کسب و کار شما را نقض‌کننده‌ی علامت تجاری خودش می‌داند. شما درگیر یک جنگ حقوقی شده و در نهایت ورشکست می‌شوید. با کمک گرفتن از یک متخصص، می‌توانید از چنین اتفاقی جلوگیری کنید. پول بیشتری که الان برای این متخصص خرج می‌کنید، باعث صرفه‌جویی در جدال‌های بی‌شمار در آینده می‌شود.


تحلیل نهایی
 
اگر خوش‌شانس باشید، ۴ یا ۵ نام برای‌تان باقی می‌ماند که همه‌ی آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. حالا چطور باید تصمیم نهایی را بگیرید؟
به اولین نکته در این مقاله برگردید. چه نامی به خوبی با اهداف‌تان سازگار است؟ کدام نام به درستی شرکتی که در ذهن دارید را توصیف می‌کند؟
بعضی کارآفرینان تصمیم نهایی را بر اساس حس‌ درونی‌شان یا انجام تحقیقات مشتری یا آزمایش با گروه‌های متمرکز انجام می‌دهند تا ببینند که برداشت‌ها از هر نام چطور است. تصور کنید که هر نام بر روی تابلو تبلیغاتی یا لوازم تجاری چطور به چشم می‌آید. هر نام را با صدای بلند بخوانید، به این توجه کنید که اگر این نام در آینده از رادیوی تبلیغاتی یا تبلیغات تلفنی اعلام شود، چه حسی در شما ایجاد می‌کند.
به یاد داشته باشید که مؤسسات نام‌گذاری زمانی بین شش هفته تا شش ماه را برای فرایند نام‌گذاری اختصاص می‌دهند. ممکن است شما چنین زمانی نداشته باشید، اما حداقل چند هفته برای انتخاب نام زمان صرف کنید.
زمانی که تصمیم‌تان را گرفتید، بلافاصله از اشتیاق‌تان برای ساختن نام جدید استفاده کنید، چرا که انتخاب نام برند، اولین گام به سوی ایجاد یک شرکت تجاری موفق است و تا زمانی که در آن تجارت هستید، با شما باقی خواهد ماند.
برگرفته از: entrepreneur

میترا دانشور


 1790,    31  فروردين  1397 ,   آموزش طراحی
hejrat design

وبگاه: https://designh.ir

طراحی تراکت ،طراحی بروشور ، طراحی ست اداری