طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | چاپ لیبل | طراحی لوگو  RSS

 تهران، تلفن :  33848096 - 33840280 - 021

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


آموزش فتوشاپ

آموزش فتوشاپ (10)

آموزش فتوشاپ

سرعت جریان کار فتوشاپ تان را بالا ببرید - بخش اول


سرعت جریان کار فتوشاپ تان را بالا ببرید - بخش اول

 

سرعت جریان کار فتوشاپ تان را بالا ببرید

جزئیات آموزش
برنامه: فتوشاپ
سطح آموزش: مبتدی
مدت آموزش: یک دقیقه برای یادگیری، یک لحظه برای استاد شدن!

اگر در سال جدید اراده کرده اید سرعت جریان کارتان را بالا ببرید،پس امروز روز شانس شماست. می خواهم به شما نشان دهم چه طور می توانید برای پردازش در فتوشاپ با استفاده از ویژگی هایی که ممکن است هرگز قبلاً به آن ها برخورد نکرده باشید در وقت تان صرفه جویی کنید.


میانبرها
بیایید با ساده ترین صرفه جویی کننده ها در وقت یعنی میانبرها شروع کنیم.اگر قبلاً از میانبرهای فتوشاپ استفاده نکرده اید، پس به شما توصیه می کنم چند تا از آن ها را یاد بگیرید.علاوه بر میانبرهایی مثل copy, paste, undo, و redo میانبرهای زیادی در فتوشاپ وجود دارد.

بیایید با چند تا از مفیدترین آن ها شروع کنیم: (کاربران ویندوز CTRL را جایگزین CMD کنند)


New Layer: CMD + SHIFT + N
Hue and Saturation: CMD + U
Fit on Screen: CMD + 0
Default Colours: D
Duplicate Layer: CMD + J
Free Transform: CMD + T

اگر ابزار مورد علاقه شما میانبری ندارد نگران نباشید، خیلی راحت یک میانبر بسازید. از میانبرهای Edit > Keyboard استفاده کنید. بیش تر ابزارهای وابسته به عکاسی را می توان در زیر منوی کشویی یافت.

کادر بعد از Tool Name را انتخاب کنید و سپس میانبر خودتان را تایپ کنید. میانبری را انتخاب کنید که استفاده از آن راحت باشد و انتخابش سخت نباشد. سخت ترین قسمت پیدا کردن میانبری است که قبلاً وجود نداشته است. برای مثال، من دلم می خواهد لایه تنظیم منحنی هایم CMD + C باشد، اما این میانبر قبلاًبه کپی اختصاص داده شده است، که بنظرم مهم تر است.

می توانید یک PDF با همه میانبرها دانلود کنید.

 



 


عملیات ها (actions)


تنظیم عملیات ها برای سرعت بخشیدن به کارهایی که شما بر یک مبنای مشخصی انجام می دهید فوق العاده مفید است. آن ها واقعاً باعث صرفه جویی وقت زیادی در ویرایش می شوند و به شما اجازه می دهند زمان بیش تری را صرف عکس گرفتن کنید.

ایجاد یک عملیات خیلی راحت است. فقط نوار وظیفه actions را با انتخاب Window > Actions باز کنید. سپس می توانید یک action جدید ایجاد کنید و بعد از این هر کاری انجام می دهید ثبت می شود.

پس از اتمام کار می توانید این عملیات را اجرا کنید و مراحلی که ثبت کرده اید را کامل می کند. اگر غالباً یک عملیات را روی تعداد زیادی عکس اجرا می کنید پس تنظیم یک عملیات ممکن است مهم ترین صرفه جویی کننده در وقت باشد.

برای نگاه دقیق تری به عملیات ها سری به پست ما بزنید.

 


اسکن کردن در تصاویر چندگانه


اگر دو یا سه تصویر را هم زمان و در یک صفحه در کامپیوترتان اسکن می کنید و لازم است آن ها را سریعاً جدا کنید، پس چرا از ابزار crop and straighten استفاده نکنید؟

فایل را از اسکنرتان باز کنید، و File > Automate > Crop and Straighten را انتخاب کنید و تصاویر اسکن شده تان crop می شود، آن ها را straighten کنید و در یک پنجره جداگانه باز کنید تا بعداً به آن ها رسیدگی کنید.

این کار خیلی آسان تر از این است که خودتان این کار را انجام دهید، یا عکس ها را جداگانه اسکن کنید. اگر مجبورید تعداد زیادی عکس را اسکن کنید این کار باعث می شود در آینده در وقت شما خیلی صرفه جویی شود.

 


 
crop and straighten عکس های اسکن شده شما را دسته بندی می کند


پردازشگر تصویر


اگر می خواهید اندازه یک سری عکس را طوری تغییر دهید که طول و عرض همه آن ها یکسان باشد می توانید از عملیاتی با یک فرآیند دسته بندی استفاده کنید یا می توانید از پردازشگر تصویر استفاده کنید.

پردازشگر تصویر خیلی شبیه فرمان دسته بندی است اما گزینه های بیشتری دارد. برای شروع به File > Scripts > Image Processor بروید.

می توانید فایل ها را بصورت JPEG, PSD یا TIFF ذخیره کنید، یا اگر دلتان می خواهد می توانید بصورت هر سه ذخیره کنید. همچنین می توانید عملیات هایی بارگذاری کنید (load)، مثلاً در پانل پردازش دسته ای (processing batch).

 


لایه های تنظیم


استفاده از لایه های تنظیم فتوشاپ بهترین روش برای ویرایش عکس بدون دستکاری عکس اصلی است. این کار به شما اجازه می دهد بدون این که عکس خراب شود آن را ویرایش کنید و به راحتی هر تغییری در آن ایجاد کنید.

لایه های تنظیم فتوشاپ را می توانید در Layer > New Adjustment layer پیدا کنید. استفاده از آن ها خیلی سریع و آسان است، اما در هنگام ذخیره PSD تان به فضای بیش تری در هارد دیسک احتیاج دارید.

اگر لازم باشد در آینده دوباره عکس را ویرایش کنید لایه ها به شما امکان می دهند به جای این که دوباره از stratch شروع کنید فقط یک اسلایدر را جابجا کنید. اگر هر یک از آموزش های قبلی مرا خوانده باشید، می دانید که من همیشه با لایه های تنظیم ویرایش می کنم.

 


تغییر رابط و تنظیمات


تغییر رابط برای تنظیم اولویت های شخصی تان کار مهمی است. تنظیم فتوشاپ بطور صحیح بدین معناست که بتوانید سریع تر به ابزارها دست یابید و از سبک برنامه تان راضی باشید.

برای ویرایش تنظیمات در Adobe Photoshop برای ویندوز Edit > Preferences > General را انتخاب کنید. کاربران Mac باید Photoshop > Preferences > General را انتخاب کنند.

در پانل تنظیمات، می توانید گزینه های صفحه نمایش رابط، history states, unit measure default, transparency و 3D و همچنین خط کش ها و راهنماها (guides) را تغییر دهید.

 


از افزایش سرعت لذت ببرید!

از این که این آموزش را خواندید از شما متشکرم، و منتظر آموزش بعدی باشید که نکته های بیش تری به شما ارائه می دهد تا به یک معلم فتوشاپ چابک تبدیل شوید.منبع:persiangfx

[...]

ادامه مطلب 0

آموزش فتوشاپ - حذف سریع بک گراندها با ابزار Background Eraser

آموزش فتوشاپ - حذف سریع بک گراندها با ابزار Background Eraser


آموزش حذف سریع بک گراندها با ابزار Background Eraser

بسیاری از مردم روش های پیچیده ای برای حذف بک گراند به کار می برند، در حالی که می توانند با ابزار Background Eraser این کار را ساده تر انجام دهند. این ابزار با آشکار سازی لبه ها و ملایم کردن ناحیه انتخاب به طور اتوماتیک، نتایج خارق العاده ای ایجاد می کند. در این آموزش، یاد خواهید گرفت چگونه برای حذف آسمان و جایگزین کردن آن با تصویر دیگری از مجموعه گرادیانت های آسمان مانند واقعی، از ابزار Background Eraser استفاده کنید.

نمایش تصاویر نهایی
 
 


گام 1 : انتخاب تصویری که می خواهیم روی آن کار کنیم
تصویری که می خواهید بک گراند آن را جدا کنید در فوتوشاپ باز کنید. من در این آموزش از یک منظره با دو درخت و یک آسمان آبی به عنوان بک گراند استفاده می کنم؛ ولی شما می توانید این تکنیک ها را برای تصاویر مختلف و در شرایط متفاوتی به کار ببرید.
 


گام 2 : این ابزار چگونه کار می کند؟
با وجود داشتن نام "Background eraser"، در واقع این ابزار می تواند برای حذف چیزی بیش از آن استفاده شود و بیشتر به عنوان حذف کننده "رنگ" کار می کند تا حذف کننده "بک گراند". پس برای شروع اجازه دهید ابزار را انتخاب کنیم. می توانید بر روی دکمه آن در پنل ابزار سمت چپ کلیک کنید یا کلیدهای میانبر Shift+E را برای چرخیدن در میان پنل erasers بزنید.
 


پس از انتخاب آن، گزینه های نوار تنظیمات تغییر می کنند و نشانگر موس به شکل یک دایره با علامت مثبت در میان آن در می آید. ناحیه ای که در زیر علامت مثبت قرار می گیرد، جایی است که ما رنگی را انتخاب می کنیم که مایلیم حذف شود، و هرچیزی داخل این دایره آن رنگ را داشته باشد حذف خواهد شد. برای نمایان شدن تنظیمات براش، بر روی تصویر رایت کلیک کنید.
 


فراموش نکنید که همیشه hardness را بالا نگه دارید؛ زیرا لبه های ملایم ممکن است اثرات تصنّعی بک گراند را نادیده بگیرند. اندازه براش را تا حدّی که نیاز است تغییر دهید و spacing را در حدّ پایین نگه دارید (1~50%). بنابراین زمانی که از ابزار استفاده می کنید، یک خط ملایم پیوسته برای حذف کردن ایجاد می کند.
 


در نوار تنظیمات گزینه Sampling:Once را انتخاب کنید. بنابراین ما فقط یک بار از رنگ نمونه گرفته و بخش بزرگی از تصویر را با آن حذف می کنیم. برای این مرحله، Limits را برابر Contiguous و Tolerance را برابر 50% قرار دهید.

گام 3 : آغاز حذف کردن
بر روی یک قسمت تصادفی از آسمان کلیک کنید. دکمه سمت چپ موس را نگه دارید و به اطراف درگ کنید تا حذف شود.
 


همان طور که می توانید در تصویر بالا مشاهده کنید، ما بک گراند بین برگ ها و شاخه ها را حذف نمی کنیم، ولی این ما را به گزینه Limits ابزار Background Eraser هدایت می کند. به نوار تنظیمات بروید و Limits را به Discontiguous تغییر دهید. اکنون همان کار که من قبلاً انجام دادم بکنید و اجازه دهید ببینیم نتیجه چه شده است:
 
 
 


همان طور که می توانید ببینید، گزینه Discontiguous به ما اجازه می دهد بک گراند را حتی در نواحی جداشده حذف کنیم، مانند بین شاخه ها و برگ های درخت.

گام 4 : گزینه های بیشتر
در مثال من، زمانی که با Tolerance برابر 50% (مقدار پیشفرض) نقاشی کشیدم، نتیجه نهایی تقریباً خوب بود؛ ولی چیزی مانند زیر برای شما اتفاق افتاد نگران نباشید:
 


اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، به این معنی است که رنگ بک گراند شما بسیار شبیه به شئ شماست؛ بنابراین شما باید مقدار Tolerance را کاهش دهید. اگر رنگ بک گراند تقریباً با شئ شما متفاوت است (مانند مثال من)، می توانید Tolerance را روی مقادیر بالاتر تنظیم کنید تا نتایج بهتری بگیرید. با داشتن مقدار صحیحی برای Tolerance، شما باید نتایجی مانند این کسب کنید:
 


گام 5 : گزینه های بیشتر!
اگر شما مقدار Tolerance را تغییر دادید ولی هنوز هم با پاک شدن شئ خود توسط ابزار Background Eraser مشکل دارید، گزینه Protect Foreground Color را فعال کنید.
 


این به شما اجازه می دهد از یک رنگ پیش زمینه نمونه بگیرید (برای نمونه برداری رنگ از تصویر خود کلید Alt/Opt را نگه دارید) تا فوتوشاپ در حین استفاده از ابزار Background Eraser، آن را حذف نکند. در این جا نمونه ای از کار این گزینه را می بینید:
 
 
 


گام 6 : رنگ های مختلف بک گراند
بعد از اینکه ابزار Background Eraser را برای یک رنگ در تصویرتان استفاده کردید، باید چیزی مانند این داشته باشید:
 


با اینکه تمام بک گراند من تقریباً آبی است، درجات متفاوتی از آبی را داراست و حتی مقداری رنگ سفید هم دارد. برای رسیدگی به این موضوع، فقط باید از یک رنگ جدید نمونه برداری کرده و تمام فرایند را تکرار کنید. هم چنین می توانید در نوار تنظیمات گزینه Sampling Continous را انتخاب کنید:
 


ولی من این کار را پیشنهاد نمی کنم زیرا اگر به شئ خود خیلی نزدیک شوید (در این مثال، درختان)، ممکن است به طور اتفاقی از رنگ آن ها نمونه بگیرید و در نتیجه بخش هایی از تصویر را حذف کنید که نمی خواستید. بنابراین کافیست هدف موس خود را روی رنگ دیگری قرار دهید و همان فرایند را تکرار کنید تا زمانی که تصویر شما کاملاً پاک شود.
 


گام 7 : مرحله آخر
بعد از حذف بک گراند، شما دو انتخاب دارید: می توانید شئ جدا شده را در تصویر سازی به کار ببرید و یا می توانید بک گراند حذف شده را با چیز جدیدی جایگزین کنید تا تصویر متفاوتی به دست بیاورید (ما این کار را انجام می دهیم). sky gradient pack را از پوشه دانلود در فوتوشاپ باز کنید و بهترین را برای تصویر خود برگزینید. من می خواهم بک گراند قدیمی خودم را با این آسمان آبی عوض کنم:
 


نتایج نهایی
 منبع:persiangfx
 

[...]

ادامه مطلب 0

آموزش فتوشاپ برای مبتدی ها: 6 تکنیک برای خارج کردن هر چیزی از پس زمینه


آموزش فتوشاپ برای مبتدی ها: 6 تکنیک برای خارج کردن هر چیزی از پس زمینه

 

6 تکنیک برای خارج کردن هر چیزی از پس زمینه

این سری از آموزش ها برای مبتدی ها در فتوشاپ است. من این ویژگی ها را به طور کامل توضیح می دهم تا برای مبتدی ها کار سختی نباشد. امروز من به شما 6 تکنیک نشان می دهم که می توانید با آن اشخاص/اشیاء را از پس زمینه هایشان بیرون بکشید. از حالا دیگر بیرون کشیدن چیز ها برای شما سخت نیست!

بیرون کشیدن چیزها یکی ار بدترین دشمن ها برای کسانی است که به تازگی کار با فتوشاپ را شروع کرده اند. در حالی که بیرون کشیدن فیگورهای هندسی کار ساده ای است، بیرون کشیدن چیز هایی مانند درخت و یا مو های بلوند یک مدل کار بسیار سختی است. یک راه فوق العاده برای رسیدن به این موضوع وجود ندارد اما چندین تکنیک برای بیرون کشیدن موضوعات طبیعی که باید استخراج شوند وجود دارد. در اینجا 7 تکنیک بیرون کشیدن را به شما نشان می دهیم که می توان با آن تقریباً هر چیزی را مجزا کرده و خارج کنیم.

چطور می توانیم:
- اشیاء با فرم ساده را بیرون بکشیم
- یک شخص را بیرون بکشیم
- اشیاء تیره را از پس زمینه سفید بیرون بکشیم
- ابرها و شعله ها را بیرون بکشیم
- با استفاده از Channels مو را بیرن بکشیم
- حیوانات پشمالو را بیرون بکشیم
- پلاگین های پر قدرت بیرون کشیدن چیز ها

قبل از شروع: در تمرین های زیر باید ابتدا لایه پس زمینه را از حالت قفل خارج کنید و یک تصویر جدید در فتوشاپ باز کنید. برای خارج کردن لایه پس زمینه از حالت قفل در پنجره layers بر روی آن دوبار کلیک می کنیم (عموماً در پایین سمت راست قرار گرفته است) و OK را در پنجره ای که ظاهر شده است می زنیم.

برای کاربران alt=options. ctrl=cmd :mac

تمرین 1: چطور اشیاء با فرم ساده را بیرون بکشیم

اشیاء با فرم ساده به سادگی بیرون کشیده می شوند. مانند این سر پیچ که می خواهیم آن را از پس زمینه خارج کنیم.


 


تصویر پیچ را در فتوشاپ باز کنید. ابزار Elliptical Marquee را از نوار ابزار در سمت چپ بردارید. تا زمانی که فرم شئ برای خارج کردن دایره است، از انتخاب دایره ای برای بیرون کشیدن آن استفاده می کنیم. اما قبل از شروع با ابزار انتخاب، باید مرکز پیچ را هایلایت کنیم. جدول فتوشاپ می تواند در اینجا کمک کننده باشد. به view>Show>Grid بروید.
 




راحت تر است که مرکز سر پیچر را پیدا کنیم، ابزار elliptical marquee را برداشته، alt و shift را نگه داشته و بر روی مرکز پیچ کلیک چپ می کنیم و می کشیم تا زمانی که تمام شئ انتخاب شود.
چرا shift را می زنیم؟ کلید shift اغلب در فتوشاپ برای باقی نگه داشتن اندازه نسبت ها به کار می رود. اگر می خواهید که اندازه اشیاء را بدون تغییر تناسبات آن ها تغییر دهید، باید کلید shift را در زمان تغییر اندازه آن ها نگه دارید. در این مورد اگر شما یک دایره می خواهید باید shift را بزنید، در حالی که زمانی که به یک بیضی نیاز دارید نباید shift را بزنید.
چرا alt را می زنیم؟ با این کار اولین کلیک با مرکز دایره منطبق می شود. در حالی که اگر این کار را نکنید و "Alt" را نگه ندارید، اولین کلیک با محیط دایره منطبق می شود.
 


زمانی که پیچ انتخاب شد، با رفتن به Select>Inverse (یا زدن shift+ctrl+I) انتخاب را معکوس کرده و delete را بزنید. پس زمینه پاک می شود.
نکته: در موردی که شما پس زمینه را هنوز شفاف نمی بینید، اما هنوز یک پس زمینه سفید دارید، به این معنا است که لایه پس زمینه را از حالت قفل خارج نکرده اید. زمانی که یک تصویر را در فتوشاپ باز می کنیداین تصویر به طور پیش فرض قفل شده است. برای خارج کردن آن از حالت قفل شده بر روی لایه تصویر دوبار کلیک می کنیم (در پنجره لایه - پایین سمت راست) و در پنجره ای که ظاهر می شود OK را می زنیم.
نکته 2: اگر می خواهید که یک تصویر را با پس زمینه شفاف ذخیره کنید، باید فرمت .png را انتخاب کنید.
 


حالا پیچ شما از پس زمینه خارج شده است، می توانید از آن برای ترکیب بندی هایتان استفاده کنید مانند اینکه من در این آموزش متنی انجام داده ام:
 


اما برای بیرون آوردن یک فرم نا منظم ساده چه باید کرد؟ در این مورد باید از ابزار Pen استفاده کنید. ابزار Pen به شما این اجازه را می دهد که هر نوع فرمی را با هر انتخابی ایجاد کنید. این ابزار را از نوار ابزار انتخاب کرده و آن را به "paths mode" تنظیم کنید. ما از ابزار pen برای خارج کردن یک سیب استفاده می کنیم.
آیا می دانید که ابزار pen چطور کار می کند؟ اگر نمی دانید بهتر است که اول نگاهی به این آموزش بیاندازید.
 


با استفاده از ابزار pen محیط سیب را دورگیری کنید:
 


زمانی که تمام شد ctrl+enter را بزنید

 

تا به ابزار selection دست یابید، shift+ctrl+I را بزنید تا بخش انتخابی معکوس شده و در پایان delete را بزنید.
 

 



تمرین 2: چطور یک شخص را بیرون بیاوریم

بیرون آمردن یک شخص از پس زمینه کمی سخت تر از مجزا کردن یک سیب است. برای این تمرین من از تصویر یک مدل استفاده می کنم.
 


بهترین ابزار برای خارج کردن یک دختر زیبا چیست؟ ابزار pen. تفاوت آن با تمرین قبلی چیست؟ باید خیلی خیلی بیشتر صبور باشید زیرا به نقاط anchor خیلی خیلی بیشتری نیاز دارید. ابزار pen را برداشته و بر روی تصویر زوم کنید. هر چه بیشتر زوم کنید دقیق تر می توانید انتخابتان را انجام دهید. سپس مانند تمرین قبلی که یک سیب بود محیط دختر را دورگیری کنید.
نکته: چرخ موس را alt+scroll کنید تا zoom in/out شود
 


زمانی که محیط مدل را دورگیری کردید، با استفاده از ابزار pen در "حالت substract area" قسمت های داخلی که باید پاک شوند را دورگیری کنید.
 


این مسیری است که در پایان پروسه به وجود می آید:
 



مانند تمرین قبلی ctrl+enter را می زنیم تا انتخاب فعال شود. اما برای دقیق تر کردن اننتخابمان (لبه های مدل را پیچیده تر از سیب می کنیم)، در حالی که انتخاب هنوز فعال است، دکمه “refine edge” در نوار گزینه ها را می زنیم. ابزار Refine Edge برای استفاده خیلی حسی است. گزینه های دیگر برای اداره کردن (radius, contrast, smooth etc) است و یک پیش نمایش زنده ار انتخاب شما. زمانی که راضی شدید OK را بزنید.
 


آخرین مرحله معکوس کردن انتخاب است (shift+ctrl+I) و delete را بزنید تا پس زمینه پاک شود.
 



تمرین 3: چطور اشیاء تیره را از پس زمینه های سفید بیرون بکشیم

برای این تمرین من از این تصویر برگ استفاده می کنم. به کنتراست قوی بین رنگ برگ و پس زمینه سفید توجه کنید. زمانی که می خواهید یک شئ را که با پس زمینه خود کنتراست بالایی دارد بیرون بکشید، فیلتر Extract بهترین انتخاب است.
 


این روش بسیار ساده است. به Filter>Extract بروید. برگ در یک پنجره جدید دیده می شود. اولین ابزار در سمت چپ "ابزار edger highlighter" است، که باید در روشنی لبه های قسمت هایی که باقی مانده اند استفاده شود.



نکته: در Photoshop CS3 فیلتر extract یک پلاگین پیش فرض است. اگر از نسخه CS4 استفاده می کنید، می توانید آن را دانلود کنید.
 



با استفاده از ابزار Fill قسمت هایی را که می خواهید باقی بمانند را رنگ آمیزی کنید.
 


اگر به درستی برگ را بیرون کشیدید بر روی preview کلیک کنید:
 




با استفاده از ابزارهای cleanup و edge touchup انتخابتان را

تصحیح کنید:


 



و در اینجا نتیجه نهایی را می بینید:


 


تمرین 4: چگونه ابرها و شعله ها را بیرون بکشیم

اگر همیشه زمانی که می دیدید ابرها و شعله ها را از پس زمینه شان بیرون کشیده اند تعجب می کردید، این تمرین برای شماست. تصویر شعله را دانلود کرده و در فتوشاپ باز کنید.
 




به پنجره channels بروید (Window>Channels). بر روی channel قرمز ctrl+click کنید. باید یک انتخاب فعال در تصویرتان ببینید.
چرا channel قرمز؟ انتخاب channel مطابق با تصویر است. channel ها با کنتراست بیشتر به شما این اجازه را می دهند که پیکسل های کمتری را پیدا کنید. channel ها با کنتراست کمتر پیکسل های بیشتری را پیدا می کنند.
 




حالا می توانید شعله هایتان را بر روی تصویر دیگر کپی (ctrl+C) و (paste (ctrl+V کنید، مانند این آموزش.
 


مرحله 5: چطور مو را با استفاده از channels بیرون بکشیم

بیرون کشیدن مو یکی از سخت ترین تمرین ها در فتوشاپ است. من در اینجا به شما نشان می دهم که چطور با استفاده از channels موهای این دختر را بیرون بکشید:
 


در پنجره channels در (Window>Channels) می توانید 4 channel را ببینید: RGB، Red،Green و Blue. ما باید با آن channel کار کنیم که بالاترین کنتراست را در بین مو ی مدل و پس زمینه سفید دارد. در این مورد Blue channel. با کشیدن آن بر روی دکمه “create new layer channel” آن را Duplicate کنید.
 


حالا در نظر داشته باشید: قسمت های سیاه جایی است که ما می خواهیم باقی بماند، در حالی که قسمت های سفید باید پاک شوند. اولین کار برای انجام این است که با استفاده از curves کمی کنتراست را بالا ببریم. ctrl+M را زده تا curves فعال شود و مانند تصویر زیر نوعی “S” دیده شود:
 


سپس با استفاده از ابزار pen محیط دور بازو های دختر و صورت او را دورگیری کنید:
 


رنگ foreground حتماً باید سیاه باشد (#000000). ctrl+Enter را بزنید تا انتخاب فعال شده و alt+delete را بزنید تا انتخاب با رنگ سیاه رنگ آمیزی شود. در پایان به Select>Deselect بروید (یا ctrl+D را بزنید).



نکته: Alt+delete: با رنگ foreground رنگ آمیزی می شود. Ctrl+delete: با استفاده از رنگ پس زمینه رنگ آمیزی می شود.
 


مقدمات انتخاب تقریباً کامل شده است. به یاد داشته باشید: قسمت های سیاه در زمانی انتخاب می شوند که قسمت های سفید پاک می شوند. هنوز باید قسمت های سفیدی در مو را با سیاه بپوشانیم. ابزار (brush (B را انتخاب کرده، یک براش مکانیکی نرم برداشته (hardness 0%) و blending mode آن را به overlay قرار می دهیم. با این براش آخرین قسمت سفید که می خواهیم پاک شود را می کشیم.
چرا blending mode باید به overlay قرار گیرد؟ با این کار بر روی پس زمینه سفید تاثیر نمی گذارد اما تنها قسمت های خاکستری تاثیر می گیرند.
 


آخرین مرحله: دوباره با استفاده از levels کنتراست را افزایش می دهیم. ctrl+L را می زنیم تا تنظیم level فعال شود. سپس مکان نمای سمت چپ را به 20 حرکت می دهیم.
 


حال می توانیم نتیجه را ببینیم. در کپی channel آبی Ctrl+کلیک می کنیم تا قسمت سیاه انتخاب شود. سپس لایه RGB را کلیک می کنیم تا به رنگ ابتدایی تصویر بازگردد. انتخاب را معکوس کرده و delete را می زنیم.
 


ببینید که چقدر این روش خوب کار کرد. یک لایه جدید در زیر ایجاد کرده و آن را با یک رنگ سبز و با استفاده از ابزار (Paint Bucket (G رنگ آمیزی کنید.
 


همانطور که متوجه شدید انتخاب خوب است اما فوق العاده نیست. کمی قسمت های سفید در انتهای رشته های مو دیده می شود. چطور می خواهید آن ها را پاک کنید؟ به سادگی لایه دختر را انتخاب کرده و به Layer>Matting>Remove white matting بروید.
در اینجا نتیجه نهایی را می بینید:
 



تمرین 6: چگونگی بیرون کشیدن حیوانات پشمالو

آیا تا به حال خواسته اید که یک خرگوش بامزه را در یکی از کارهایتان قرار دهید (شاید نه...)؟ به هر حال من برای شما توضیح می دهم که چطور حیوان های پشمالو را از پس زمینه ها بیرونن بکشید بدون اینکه تنها یکی از موهای او را از دست بدهید. برای این تمرین من تصویر این خرگوش را به شما پیشنهاد می کنم.
 



بیرون کشیدن مو/پشم کار ساده ای نیست. اما در این میان یک روش ماهرانه وجود دارد که من به شما نشان می دهم. ابزار pen را در حالت paths برداشته و محیط دور خرگوش را دورگیری کنید. بعداً مو را اضافه می کنیم.
 


همانطور که در آموزش های قبلی نشان داده ایم، زمانی که با استفاده از ابزار pen حالت path را ایجاد می کنیم می توانیم با زدن ctrl+Enter آن را به یک انتخاب تبدیل کنیم. سپس انتخاب را معکوس کرده (shift+ctrl+I) و delete را می زنیم.
 


خرگوش بدون مو هایش خیلی شارپ به نظر می رسد. اما ما می توانیم آن ها را با استفاده از ابزار Smudge ایجاد کنیم. ابتدا یک لایه جدید ایجاد کیده و آن را با رنگ سبز رنگ آمیزی می کنیم تا دیدن مو های خرگوش کار سختی نباشد.
 


لایه خرگوش را با کلیک کردن بر روی آن در پنجره layers انتخاب کنید. ابزار smudge را برداشته و یک براش نرم 5px با hardness 0% و strenght 80% بردارید.
 


با ابزار smudge شروع کنید به کشیدن بر روی لبه های خرگوش به سمت بیرون تا مو های خرگوش ایجاد شود. برای این مرحله بهتر است که از یک تبلت گرافیکی استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از موس نیز به نتیجه خوبی برسید.
 

باید خیلی صبور باشید و از براش ها با اندازه و strength های مختلف استفاده کنید، در اینجا نتیجه نهایی را می بینید.منبع: persiangfx
 

[...]

ادامه مطلب 0

نکته سریع: سرعت جریان کارتان در فتوشاپ را بالا ببرید - بخش دوم


نکته سریع: سرعت جریان کارتان در فتوشاپ را بالا ببرید - بخش دوم


 
سرعت جریان کارتان در فتوشاپ را بالا ببرید

جزئیات آموزش
برنامه: فتوشاپ
سطح آموزش: مبتدی
مدت آموزش: یک دقیقه برای یادگیری: یک لحظه برای استاد شدن!
در قسمت 2 از افزایش سرعت جریان کار در فتوشاپ، به چگونگی بارگیری اتوماتیک فایل ها در لایه، سخت افزار، دسته بندی، و خیلی چیزهای دیگر می پردازیم. اگر دوست دارید قبل از شروع به قسمت 1، که در این جا آمده، نگاهی بیندازید.


بارگیری اتوماتیک فایل ها در لایه ها
غالباً، ممکن است لازم باشد مجموعه ای از عکس ها را در فتوشاپ باز کنید. امروزه می توانید همه ی تصاویر جداگانه را باز کنید و سپس آن ها را در یک document پیست کنید، اگر به تصاویر زیادی احتیاج داشته باشید این یک فرآیند بسیار کند است.

چرا از یک script از پیش کدگذاری شده استفاده نکنید؟ به File > Scripts > Load files into a stack بروید. لایه های وارد شده را انتخاب کنید و سپس بگذارید فتوشاپ جادوی خود را اجرا کند. هر تصویر قبل از این که در یک document ادغام شود بطور جداگانه بارگیری می شود، و نام فایل document ای که باز شده روی لایه ها گذاشته می شود.

 


سخت افزار
با ارتقا سیستم کامپیوترتان پردازش سریع تر اطلاعات را امکان پذیر می سازید و بنابراین وقت کم تری صرف پردازش می کنید.

اول از همه، بررسی کنید آیا هارد درایوتان فضای کافی دارد. Adobe Photoshop به فضای زیادی برای scratch disk نیاز دارد، و بهتر است مطمئن شوید همیشه حداقل 10 گیگابایت فضای خالی وجود دارد. امروزه هارد درایوها ارزان تر از قبل هستند، و شما می توانید یک درایو 1TB را کم تر از 80 دلار بخرید.

سپس، RAM تان را ارتقا دهید. من خودم تصمیم دارم آن را بزودی تا 12GB از DDR3 ارتقا دهم زیرا اجرای برنامه های چندگانه سرعت کامپیوترم را تا حد توقف کاهش داده است. شما می توانید میزان مصرف RAM فتوشاپ را با استفاده از یک ویژگی دستی در پایین فتوشاپ بررسی کنید.

در پایین فتوشاپ باید پانل کوچکی با یک فلش وجود داشته باشد. روی فلش کلیک کنید و Scratch disks را انتخاب کنید. تصویر سمت راست RAM موجود را به شما نشان می دهد، در حالیکه تصویر سمت چپ مقدار جاری که فتوشاپ مصرف کرده را نشان می دهد.

 


دسته بندی و نام گذاری لایه ها
وقتی یک ویرایش بزرگ تر و پیچیده تر در میان است سازماندهی اهمیت زیادی دارد. با صرف وقت برای نام گذاری لایه ها و دسته بندی آن ها، در وقتی که بعدها برای جستجوی لایه ها صرف می کنید صرفه جویی خواهید کرد. یک اثر که من ایجاد کرده ام شامل 1000 لایه است- که بدون سازماندهی صحیح یک کابوس خواهد بود.

دکمه group را می توانید در پایین پانل لایه ها پیدا کنید. وقتی روی آن کلیک کنید چیزی شبیه یک فولدر باز می شود که می توانید لایه ها را به داخل آن drag کنید.

 


فضای کار عکاسی
Photoshop CS5 یک فضای کار عکاسی پیش ساخته دارد. این فضای کار حاوی ابزارهایی از قبیل هیستوگرام، ماسک ها، لایه ها و تنظیمات است.انتخاب آن سریع و آسان است، و می توانید آن را در منوی کشویی در بالای گوشه راست پیدا کنید (مثل تصویر زیر).

من خودم ترجیح می دهم از فضای کار سفارشی خودم استفاده کنم، اما اگر معمولاً بین دو نوع طراحی، مثلاًعکاسی و 3D، تغییر روش می دهید این یک ابزار بسیار مفید است.

 


عناصر هوشمند(smart objects)
اگر معمولاً آثار هنری مشابهی برای مشتریان تان خلق می کنید، استفاده از یک عنصر هوشمند می تواند خیلی در وقت تان صرفه جویی کند. به جای این که یک افکت را چندین بار بطور کامل دوباره ایجاد کنید، می توانید از عناصر هوشمند استفاده کنید تا تنظیمات روی عکس یادتان بیاید.

تبدیل یک لایه به یک عنصر هوشمند راحت است. راست کلیک کنید و Convert to smart object را انتخاب کنید. از این جا به بعد می توانید با آن مثل یک لایه معمولی کار کنید. در مثال زیر از چند لایه تنظیم و یک فیلتر اصلاح لنز استفاده کرده ام (که در صورت نیاز می توانید آن را ماسک کنید).

نکته جالب درباره لایه های هوشمند اینست که می توانید روی آن ها راست کلیک کنید و روی Replace contents کلیک کنید. در اینجا می توانید عکس دیگری که بعداً جایگزین عکس فعلی می شود را انتخاب کنید اما همه افکت ها و ماسک ها را حفظ کنید. فایل ها وقتی به یک اندازه و یک شکل باشند بهتر عمل می کنند.

همچنین می توانید روی لایه های هوشمند دبل کلیک کنید و آن ها را در پانل خودشان ویرایش کنید. این کار doument شما را تمیز و مرتب نگه می دارد، که اگر در حال مونتاژ یک عکس هستید و لازم است هر یک از تصاویر را ویرایش کنید خیلی مفید است.

 


پیدا کردن یک لایه
اگر نمی توانید لایه ای که به دنبال آن هستید را پیدا کنید، می توانید ماوس را روی قسمتی از تصویرتان قرار دهید و راست کلیک کنید. فهرستی از لایه های مورد استفاده می آید، سپس شما می توانید لایه ای که به دنبال آن هستید را پیدا کنید.

این همه کاری است که باید در این جا انجام دهید!

 


از این که این آموزش را خواندید از شما متشکرم
این آموزش بدون یک نکته پایانی کوچک کامل نمی شود: روی کیبوردتان دکمه F را فشار دهید تا حالت های مختلف صفحه نمایش بصورت متناوب ظاهر شوند.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد، و دلم می خواهد هر گونه نکته صرفه جویی کننده در فتوشاپ شما را در قسمت نظرات ببینم!منبع:persiangfx

[...]

ادامه مطلب 0

همه میانبرهای این‌دیزاین، ایلاستریتور و فوتوشاپ (All Shortcuts InDesign, Illustrator and Photoshop)

 

 

همه میانبرهای این‌دیزاین، ایلاستریتور و فوتوشاپ (All Shortcuts InDesign, Illustrator and Photoshop)

 

فوتوشاپ

 

 

 

این‌دیزاین  InDesign

 

 

ایلاستریتور  Illustrator

 

 

siliconbeachtraining.co.uk

 

 

 [...]

ادامه مطلب 0

سرعت کار فتوشاپ تان را بالا ببرید (بخش اول)




 

سرعت کار فتوشاپ تان را بالا ببرید

جزئیات آموزش
برنامه: فتوشاپ
سطح آموزش: مبتدی
مدت آموزش: یک دقیقه برای یادگیری، یک لحظه برای استاد شدن!

اگر در سال جدید اراده کرده اید سرعت جریان کارتان را بالا ببرید،پس امروز روز شانس شماست. می خواهم به شما نشان دهم چه طور می توانید برای پردازش در فتوشاپ با استفاده از ویژگی هایی که ممکن است هرگز قبلاً به آن ها برخورد نکرده باشید در وقت تان صرفه جویی کنید.


میانبرها
بیایید با ساده ترین صرفه جویی کننده ها در وقت یعنی میانبرها شروع کنیم.اگر قبلاً از میانبرهای فتوشاپ استفاده نکرده اید، پس به شما توصیه می کنم چند تا از آن ها را یاد بگیرید.علاوه بر میانبرهایی مثل copy, paste, undo, و redo میانبرهای زیادی در فتوشاپ وجود دارد.

بیایید با چند تا از مفیدترین آن ها شروع کنیم: (کاربران ویندوز CTRL را جایگزین CMD کنند)
New Layer: CMD + SHIFT + N
Hue and Saturation: CMD + U
Fit on Screen: CMD + 0
Default Colours: D
Duplicate Layer: CMD + J
Free Transform: CMD + T

اگر ابزار مورد علاقه شما میانبری ندارد نگران نباشید، خیلی راحت یک میانبر بسازید. از میانبرهای Edit > Keyboard استفاده کنید. بیش تر ابزارهای وابسته به عکاسی را می توان در زیر منوی کشویی یافت.

کادر بعد از Tool Name را انتخاب کنید و سپس میانبر خودتان را تایپ کنید. میانبری را انتخاب کنید که استفاده از آن راحت باشد و انتخابش سخت نباشد. سخت ترین قسمت پیدا کردن میانبری است که قبلاً وجود نداشته است. برای مثال، من دلم می خواهد لایه تنظیم منحنی هایم CMD + C باشد، اما این میانبر قبلاًبه کپی اختصاص داده شده است، که بنظرم مهم تر است.

می توانید یک PDF با همه میانبرها دانلود کنید.

 


عملیات ها (actions)
تنظیم عملیات ها برای سرعت بخشیدن به کارهایی که شما بر یک مبنای مشخصی انجام می دهید فوق العاده مفید است. آن ها واقعاً باعث صرفه جویی وقت زیادی در ویرایش می شوند و به شما اجازه می دهند زمان بیش تری را صرف عکس گرفتن کنید.

ایجاد یک عملیات خیلی راحت است. فقط نوار وظیفه actions را با انتخاب Window > Actions باز کنید. سپس می توانید یک action جدید ایجاد کنید و بعد از این هر کاری انجام می دهید ثبت می شود.

پس از اتمام کار می توانید این عملیات را اجرا کنید و مراحلی که ثبت کرده اید را کامل می کند. اگر غالباً یک عملیات را روی تعداد زیادی عکس اجرا می کنید پس تنظیم یک عملیات ممکن است مهم ترین صرفه جویی کننده در وقت باشد.

برای نگاه دقیق تری به عملیات ها سری به پست ما بزنید.

 


اسکن کردن در تصاویر چندگانه
اگر دو یا سه تصویر را هم زمان و در یک صفحه در کامپیوترتان اسکن می کنید و لازم است آن ها را سریعاً جدا کنید، پس چرا از ابزار crop and straighten استفاده نکنید؟

فایل را از اسکنرتان باز کنید، و File > Automate > Crop and Straighten را انتخاب کنید و تصاویر اسکن شده تان crop می شود، آن ها را straighten کنید و در یک پنجره جداگانه باز کنید تا بعداً به آن ها رسیدگی کنید.

این کار خیلی آسان تر از این است که خودتان این کار را انجام دهید، یا عکس ها را جداگانه اسکن کنید. اگر مجبورید تعداد زیادی عکس را اسکن کنید این کار باعث می شود در آینده در وقت شما خیلی صرفه جویی شود.

 
crop and straighten عکس های اسکن شده شما را دسته بندی می کند


پردازشگر تصویر
اگر می خواهید اندازه یک سری عکس را طوری تغییر دهید که طول و عرض همه آن ها یکسان باشد می توانید از عملیاتی با یک فرآیند دسته بندی استفاده کنید یا می توانید از پردازشگر تصویر استفاده کنید.

پردازشگر تصویر خیلی شبیه فرمان دسته بندی است اما گزینه های بیشتری دارد. برای شروع به File > Scripts > Image Processor بروید.

می توانید فایل ها را بصورت JPEG, PSD یا TIFF ذخیره کنید، یا اگر دلتان می خواهد می توانید بصورت هر سه ذخیره کنید. همچنین می توانید عملیات هایی بارگذاری کنید (load)، مثلاً در پانل پردازش دسته ای (processing batch).

 


لایه های تنظیم
استفاده از لایه های تنظیم فتوشاپ بهترین روش برای ویرایش عکس بدون دستکاری عکس اصلی است. این کار به شما اجازه می دهد بدون این که عکس خراب شود آن را ویرایش کنید و به راحتی هر تغییری در آن ایجاد کنید.

لایه های تنظیم فتوشاپ را می توانید در Layer > New Adjustment layer پیدا کنید. استفاده از آن ها خیلی سریع و آسان است، اما در هنگام ذخیره PSD تان به فضای بیش تری در هارد دیسک احتیاج دارید.

اگر لازم باشد در آینده دوباره عکس را ویرایش کنید لایه ها به شما امکان می دهند به جای این که دوباره از stratch شروع کنید فقط یک اسلایدر را جابجا کنید. اگر هر یک از آموزش های قبلی مرا خوانده باشید، می دانید که من همیشه با لایه های تنظیم ویرایش می کنم.

 


تغییر رابط و تنظیمات
تغییر رابط برای تنظیم اولویت های شخصی تان کار مهمی است. تنظیم فتوشاپ بطور صحیح بدین معناست که بتوانید سریع تر به ابزارها دست یابید و از سبک برنامه تان راضی باشید.

برای ویرایش تنظیمات در Adobe Photoshop برای ویندوز Edit > Preferences > General را انتخاب کنید. کاربران Mac باید Photoshop > Preferences > General را انتخاب کنند.

در پانل تنظیمات، می توانید گزینه های صفحه نمایش رابط، history states, unit measure default, transparency و 3D و همچنین خط کش ها و راهنماها (guides) را تغییر دهید.

 


از افزایش سرعت لذت ببرید!

از این که این آموزش را خواندید از شما متشکرم، و منتظر آموزش بعدی باشید که نکته های بیش تری به شما ارائه می دهد تا به یک معلم فتوشاپ چابک تبدیل شوید.

[...]

ادامه مطلب 0

13 اشتباه و عمل غلط در فتوشاپ به همراه روش رفع آن ها

فتوشاپ برای یک طراح و گرافیست مانند وردنه است برای یک نانوا. فتوشاپ به عنوان یک ابزار طراحیگرافیک می تواند با خاکی که در دستان مجسمه ساز یا چاقویی که در دستان جراح است مقایسه شود. با این وجود، فتوشاپ می تواند پیامدهای منفی هم داشته باشد. یک طراح برای به وجود آوردن تصویری باورنکردنی از یک مدل لاغر اندام، ممکن است مرتکب اشتباهات زیادی شود. این کار منجر به اتهاماتی درمورد تصاویر غیرواقعی از اندام بدن مدل خواهد شد. بعضی از افراد ممکن است این مورد را یک اشتباه در طراحیگرافیک بدانند؛ در حالی که بقیه می گویند این فقط انجام یک کار اشتباه در فتوشاپ است. پیامدهای بد فتوشاپ نه تنها در صنعت مد، بلکه در صنایع بازاریابی تکنولوژی نیز می توانند مصیبت آمیز باشند. این کار منجر به نمایش بد کیفیت و وحشتناک تصویر بر روی صفحات لپ تاپ و موبایل خواهد شد و می تواند طراحان را به دردسر بیندازد.

 

 

فتوشاپ برنامه ای برای ویرایش تصاویر است که می تواند بر روی ویندوز یا مکینتاش استفاده شود. فتوشاپ شامل ابزار متعددی از ساده تا پیچیده می باشد. این ابزار می توانند بر روی بازه وسیعی از پروژه ها إعمال شوند. گاهی اوقات، تمام چیزی که نیاز دارید فقط یک عملیات ساده است. برای نمونه اگر بخواهید یک اثر هنری مختلط خلق کنید، باید تصاویری را از یک عکس اصلی استخراج نموده و سپس آن ها را در تصویر جدید قرار دهید. برای به دست آوردن یک نتیجه تأثیرگذار، نیاز است که از ابزار صحیح و مناسب استفاده کنید.

 

اشتباهات رایج در فتوشاپ

از کجا متوجه انجام اشتباهات و استفاده غلط از برنامه می شوید؟ فتوشاپ ابزار قدرتمندی را برای ویرایش و خلق آثار گرافیکی به شما پیشنهاد می دهد. این برنامه دارای واسط کاربری قابل درکی است. مبتدیان و حرفه ای ها باید در مورد جنبه های گوناگون بریدن و تغییر دادن اندازه تصویر اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند در استفاده از ابزار فتوشاپ ماهر شوند. این مقاله به شما کمک می کند تا مهارت هایتان را در ویرایش تصویر بازنگری نموده و آثار گرافیکی چشمگیری را خلق کنید. ما درمورد چگونگی استفاده از ابزار رتوش و بهبود تصویر، ابزار pen، ابزار نقاشی و رسم، ابزار جابجایی رنگ، درک مفهوم ماسک ها و ابزار ماسک گذاری تصویر با شما بحث خواهیم نمود.

 

  1. روش های رایج استخراج تصویر

ابزار متعددی برای استخراج اجزاء بصری موجود در یک فایل وجود دارد. تمام آن ها سطح یکسانی از دقت و ظرافت را ارائه نمی دهند. این ابزار برای حذف قسمت های غیرضروری تصویر یا برای پاک کردن یک شئ استفاده می شوند. برای نمونه : گزینه Quick Select می تواند برای تعیین اندازه ناحیه ای که می خواهید استخراج کنید استفاده شود.

 

 

ابزار Pen به کاربر اجازه می دهد اجزاء را دنبال کند تا شئ دقیقی از آن چه در تصورش دارد را ایجاد نماید. تمرین می تواند منجر به ایجاد نواحی انتخاب پیشرفته از تصاویر و دقت و ظرافت بیشتر شود. روش های انتخاب شده باید برای عملیات مورد نظر مناسب باشند.

 

  1. لبه های ملایم شده

در زمان انتخاب شئ برای تغییر یا انتقال، پیشنهاد می شود که لبه را ملایم تر کنید. این کار می تواند با رزولوشن 2 به 3 پیکسل انجام شود، البته به رزولوشن تصویر بستگی دارد.

 

 

Feather کردن، لبه های ناهمواری را که در اغلب عکس ها یافت می شود از بین می برد. این کار منجر به ایجاد یک لبه نرم خواهد شد که می تواند با ناحیه انتخاب شده بهتر ترکیب شود. محو کردن یک ناحیه انتخاب با استفاده از یک مقدار زیاد نیز تأثیرگذارتر می باشد.

 

  1. گرادیانت های رنگارنگ

می توانید با استفاده از گرادیانت های رنگارنگ از پیش آماده شده، افکت رنگین کمانی به تصویر بدهید. جهت خلق یک افکت واقع گرایانه، ترتیب رنگ ها را تغییر دهید. این کار باید با ملایمت انجام شود.

 

 

گرادیانت های رنگارنگ می توانند با هم متضاد باشند. وب سایت ها و طرح های بسیاری از گرادیانت های رنگارنگ استفاده می کنند. آن ها را با ترکیب گرادیانت هایی از تن روشن تر به تیره تر یک رنگ (و نه ترکیب دو رنگ مختلف) محتاطانه به کار ببرید. رنگ پریدگی بیش از حد باعث از بین رفتن ارزش تصویر خواهد شد. همه افراد رنگ های درخشان را دوست دارند و مایلند تصویر رنگ روشن داشته باشد.

 

  1. عمق زمینه

گاهی اوقات در یک تصویر، یک شئ ممکن است تحت تمرکز باشد و شئ دیگر مورد نظر طراح نباشد. این امر باعث به وجود آمدن ظاهری بسیار غیرواقعی شده و منجر به تصویری عجیب و غریب خواهد شد. عمق زمینه باید صحیح و درست باشد. زمانی که تصاویر مختلفی را با عمق های متفاوت با هم ترکیب می کنید، ممکن است نیاز باشد فوکوس را تنظیم نموده و عمق را نیز اصلاح کنید. این یکی از رایج ترین اشتباهات در خلق تصاویر در فتوشاپ است.

 

  1. استفاده بیش از حد از فیلترها

مبتدیان فتوشاپ معمولاً شیفته فیلترها هستند و تمایل به استفاده بیش از حد از آن ها دارند. فیلترها می توانند جالب باشند و استفاده از آن ها آسان است. ولی آن ها برای خلق یک افکت حرفه ای کافی نیستند. استفاده بیش از حد از فیلترها می تواند افکت متضادی به وجود آورد. تصویر شما ممکن است آماتورگونه به نظر برسد. ویرایش بیش از اندازه می تواند تبدیل به یک مشکل مزمن و شدید شود.

 

 

زمانی که مبتدیان در مورد فتوشاپ مطالبی یاد می گیرند، از ویژگی ها و توانایی های ابزار کاملاً شگفت زده می شوند و مهارت های صحیحی برای استفاده از آن ها ندارند. آن ها شروع به دستکاری و امتحان کردن فیلترها و پلاگین ها می کنند. این باعث به وجود آمدن تصویری پر از اشتباه خواهد شد. گاهی اوقات به کار بردن افکت های کمتر، ظاهر بهتری به وجود می آورد.

 

  1. جهت تابش نور

در زمان کار بر روی آثار مونتاژ شده، تصاویر باید با شرایط یکسان نورپردازی باهم ترکیب شوند. زمانی که نور بر روی یک شئ می تابد، مجموعه ای از سایه ها را ایجاد می کند که در یک جهت مشخص در حرکتند. این جهت اساساً به نحوه قرار گرفتن منبع نور نسبت به آن شئ خاص بستگی دارد.

 

 

زمانی که در مورد مونتاژ دو تصویر تصمیم می گیرید، منبع نور برای هر دو باید یکی باشد. در صورتی که جهت نور برای دو تصویر متفاوت باشد، افکت به وجود آمده غیر واقعی و غیر قابل قبول است.

 

  1. پراکندگی رنگ ها

میزان رنگ سفید یا تن رنگ نواحی سفید اصطلاحاً به عنوان درجه رنگ تصویر نام برده می شود. این ویژگی باید به خوبی تنظیم شود. تمام نواحی سفید رنگ باید مثل هم به نظر برسند. در غیر این صورت، نتیجه نهایی غیر واقعی به نظر خواهد رسید. چشم انسان قادر به درک چنین ناهنجاری هایی می باشد. در تصاویر مونتاژ شده از چنین اشتباهاتی اجتناب کنید.

 

 

  1. تنظیمات منحنی ها

Curves ویژگی مهمی در فتوشاپ است. این ابزار می تواند مبتدیان را کمی بترساند. افراد آماتور تمایل به استفاده بیش از حد یا اجتناب از این ابزار دارند. هیچ کدام از این رفتارها پیشنهاد نمی شود.

 

 

تنظیمات Curves می تواند بر سایه ها و رنگ ها تأثیر منفی بگذارد. این ویژگی نباید بر تنالیتی و رنگ پوست تأثیر بگذارد.

 

  1. لایه ها و فولدرها - کاربرد یا عدم کاربرد

کاربران جدید فتوشاپ عموماً از لایه ها استفاده نمی کنند. لایه ها ویژگی مرکزی در فتوشاپ هستند و استفاده از آن ها، کپی گرفتن، انتقال، ویرایش و حذف را آسان تر می کند.

 

 

صرف نظر از استفاده محض از لایه ها و فولدرها، نیاز دارید لایه ها را داخل فولدرها مرتب کنید. این ویژگی بسیار مهم است؛ به ویژه اگر بر روی فایل های PSD حجیم کار می کنید یا در حال طراحی وب هستید. این ابزار می تواند صرفه جویی زیادی در زمان نموده و سردرگمی شما را کاهش دهد. با استفاده از این ابزار، حرکت در بین لایه های پروژه آسان تر خواهد شد.

 

  1. استفاده از ویژگی Desaturate

زمانی که می خواهید تصویر را به سیاه و سفید تبدیل کنید، پیشنهاد می شود از Image> Adjustments>Desaturate استفاده نکنید.

 

 

استفاده از این ویژگی فقط منجر به خلق تصویری مرده و بی روح خواهد شد. در عوض می توانید با رفتن به مسیر Image> Adjustment> Channel Mixer این کار را انجام دهید. با تیک زدن گزینه monochrome و سپس تنظیم لغزنده های مربوط به رنگ های قرمز، سبز و آبی، می توانید تصویر روشن تر و زنده تری به دست بیاورید. عکس های سیاه و سفید می توانند مفهوم تصاویر قدیمی را انتقال دهند که فقط با رنگ مقدور نیست. در تصاویر چهره و منظره، می توانید افکت دیدنی و اعجاب انگیزی بیافرینید. بی رنگ کردن تصاویر، گزینه خوبیست. مشکل این است که: این ابزار نمی تواند به طور تأثیرگذاری میان تن رنگ های مختلف یک تصویر سیاه و سفید تفاوت قائل شود. استفاده از Channel Mixer منطقی تر است. این ویژگی می تواند کمی پیچیده باشد، ولی همان افکت حاصل از فیلترهای معمولی را برای تصاویر سیاه و سفید شبیه سازی نموده و به شما اجازه می دهد کانال های قرمز، سبز و آبی را تنظیم کنید. برای نمونه : اگر کانال قرمز را بالا ببرید، رنگ های قرمز روشن تر می شوند. همه چیز را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 

  1. خطوط و جداول راهنما

مرتکب اشتباه "فقط دیدن" نشوید. از راهنماهای موجود در فتوشاپ استفاده کنید. Grid ابزاری است که برای مرتب کردن صحیح و بی عیب و نقص در طراحی گرافیک به کار می رود.

 

 

استفاده از آن تقریباً آسان است. می توانید برای همتراز کردن و مرتب چیدن اشیاء از Snap به همراه Grid استفاده کنید. این ابزار کمک می کند اشیاء را با استفاده از خطوط راهنما و در امتداد زیربخش ها مرتب کنید. بسته به شرایط کاری خودتان، می توانید واحد اندازه گیری را روی اینچ، پیکسل یا هر واحد استاندارد دیگری تنظیم کنید.

 

  1. خصوصیاتی مثل چشم ها، دندان ها و پوست

چه کسی درخشش داخل چشم ها را دوست ندارد؟ بهترین راه رسیدن به این افکت، نور انداختن در چشم ها در حین فوکوس کردن دوربین است. از Eye Doctor در فتوشاپ بیش از اندازه استفاده نکنید، زیرا منجر به مصنوعی شدن عکس می شود. برای دندان ها نیز می توانید کمی از رنگ زرد را حذف کرده و آن ها را تا حدودی درخشان تر کنید. ولی از این ویژگی هم نباید بیش از حد استفاده کنید. ویژگی های مربوط به نرم کردن پوست واقعاً محبوب و پرکاربرد هستند. همه ما می خواهیم پوستمان بی عیب و نقص به نظر برسد، بدون چین و چروک و سوراخ های ریز. ولی دوست نداریم مصنوعی و مانند یک عروسک به نظر بیاییم.

 

 

مطمئن شوید که ابزارهای نرم کردن و رتوش پوست را صحیح و خردمندانه به کار می برید. اعتدال، رمز پیروزی است. با استفاده از لایه های کپی شده و کاهش Opacity و ماسک گذاری، ظاهر عکس را طبیعی نگه دارید. سایه زیر چشم ها نیز می تواند حذف شود؛ ولی آن ها را کاملاً حذف نکنید. در این جا هم از Opacity استفاده نمایید.

 

  1. استفاده صحیح و بجا

فتوشاپ در موارد بسیاری می تواند به طور تأثیرگذاری به کار برده شود. با این وجود، گاهی اوقات استفاده از یک برنامه دیگر مانند ایندیزاین یا دریم ویور منطقی تر است. آن ها برای برخی از پروژه های ویرایش تصویر مناسب ترند. فتوشاپ را فقط زمانی به کار ببرید که برای عملیات مورد نظرتان مناسب است. فتوشاپ اساساً یک برنامه ویرایش تصویر است و برای ایجاد مضمون بصری که قبلاً ایجاد شده است بسیار مناسب می باشد. بسیاری از طراحان از فتوشاپ برای خلق آثار گرافیکی و نیز لوگوها استفاده می کنند. نتیجه همیشه ایده آل نخواهد بود. ابزار فتوشاپ برای ویرایش و اصلاح اسناد و ارتقاء تصاویر به وجود آمده اند. آن ها برای این اهداف مناسب ترند تا برای ایجاد آثار اصلی و اولیه.

 

بقیه بایدها و نبایدها در فتوشاپ

- ظاهر تصویر را بیش از اندازه تیره و مات نکنید، زیرا مصنوعی به نظر می رسد.

- در زمان ویرایش، زیاده روی نکنید.

- کنتراست بیش از حد اضافه نکنید. ممکن است در قسمت سایه ها اطلاعاتی را از دست بدهید. زمانی که عدد داخل پالت به صفر نزدیک می شود، بدین معنیست که در قسمت سایه ها اطلاعات زیادی وجود ندارد.

- از تنظیم شدید تن رنگ در تصاویر تک رنگ بپرهیزید. یک رنگ روشن، انتخاب بهتری است. گاهی اوقات، تن رنگ قرمز قهوه ای (sepia) یا دیگر تن های شدید، انتخاب خوب و صحیحی نخواهند بود.

- بدون شناخت و کورکورانه از عملیات فتوشاپ استفاده نکنید. قبل از انجام هر عملی ابتدا آثار آن را درک کنید.

- برش دادن تصویر گاهی مفید است؛ ولی منجر به از بین بردن پیکسل ها و اطلاعات دیگر می شود. همیشه قبل از برش دادن تصویر، اصل آن را ذخیره کنید. تصویر را بیش از حد برش ندهید چون ممکن است در آینده نزدیک به اندازه متفاوتی از آن نیاز پیدا کنید. سوژه را در نقاطی مانند آرنج، زانو یا گردن برش ندهید.

- بعضی از افراد، وجود نور ملایمی را پیرامون سوژه دوست دارند تا ظاهر محو و رویایی به آن بدهند. اگر این ظاهر را دوست دارید، می توانید از این ویژگی استفاده کنید. البته در استفاده از این ابزار زیاده روی نکنید و فقط زمانی آن را به کار ببرید که نیاز است.

- لبه ها را بیش از حد محو نکنید و فقط در صورت نیاز این کار را انجام دهید. از لبه های تیره در هر تصویری استفاده نکنید. به جای آن از Opacity استفاده نمایید.

- تیز و برجسته کردن (sharpen) بیش از حد تصویر نیز موجب آسیب رساندن به آن می شود. تصاویر دیجیتال قطعاً به این کار نیاز دارند تا ظاهر زنده تری به خود بگیرند. در هر حال، اگر تصویر محو و خارج از ناحیه فوکوس است، استفاده از این ویژگی فقط به تصویر آسیب می زند. اندازه خاصی از تصویر وجود ندارد که با همه قوانین sharpen کردن متناسب باشد. شما باید تصاویر مختلف را امتحان کنید. از ویژگی Noise ware (شناسایی کننده نویز) برای حذف دانه های برفکی تصویر استفاده کنید. با این حال، این ویژگی می تواند بافت را حذف کرده و چیزهایی مانند مو و لباس ها را بیش از حد نرم و لطیف نشان دهد. Opacity را تنظیم نموده و از ماسک برای برگرداندن جزئیات استفاده کنید.

 

دردسرهای فتوشاپ

فتوشاپ می تواند افراد را به دردسر بیندازد؛ به ویژه در مورد اشتباهات. یک عکس از چهره مردی بر روی جلد دو مجله Time و Newsweek چاپ شد. هنرمندان مجله Time از فتوشاپ برای تیره تر کردن پوست صورت استفاده کرده بودند تا ظاهر تهدیدآمیزتری به چهره مرد ببخشند.

 

 

 

ممکن است Newsweek تصویر چهره را روشن تر نموده یا آن را ارتقاء داده باشد. تصاویر نمی توانند همیشه مورد اعتماد باشند. بسیاری از اشخاص مشهور و سوپراستارها عکس های خود را قبل از چاپ با فتوشاپ رتوش می کنند. آن ها عکس های خود را برای پاک کردن، ویرایش و ملایم و نرم کردن به فتوشاپ می سپارند تا عیب و نقص های آن ها به چشم بیننده نیاید. چنین تصاویری به نتایجی غیرواقعی ختم می شوند.

 

 

افراد عادی و متوسط نمی توانند مانند ستاره های سینما به نظر برسند. تأسف بار ترین جنبه چنین اشتباهاتی در فتوشاپ این است که بیننده ها با چنین دستکاری هایی آشنا نیستند. آن ها خودشان را با تصاویر موجود در مجلاتی مقایسه می نمایند که سعی می کنند به صورت بیهوده ای ازآن ها تقلید کنند. بسیاری از مردم تصور می کنند فتوشاپ باید مردود و ممنوع شود. یک کار بهتر، پایبندی به اخلاق یا حتی افشای این است که تصویر به صورت دیجیتالی تغییر کرده و به این جا رسیده است.

 

نتیجه

تعداد زیادی ابزار در فتوشاپ قابل دسترس است. در زمان ویرایش تصاویر، باید ابزار درست را به کار ببریم. جزئیات ریز و کوچک می توانند طرح های هنری تأثیرگذاری خلق کنند. از جزئیاتی مانند بافت های ظریف و سایه پردازی محتاطانه استفاده کنید. اگرچه فتوشاپ می تواند ابزار بسیار مفیدی برای طراحی باشد، اگر اشتباه به کار گرفته شود، نتایج سؤال برانگیز و مشکوکی در پی خواهد داشت. این برنامه می تواند برای دستکاری واقعیت نیز استفاده شود. بعضی از مشاغل زمان و بودجه کافی برای خلق تصاویر جدید ندارند. آن ها از تصاویر ارزان قیمت استفاده می کنند. هیچ کسی زمان یا حوصله عکس گرفتن ندارد. به علاوه، تصاویر رایگان و زیبایی وجود دارد که برای تاجران در دسترس است. تاجران بودجه خود را حفظ کرده و دوره آموزش فتوشاپ را می گذرانند. به سلامت رد شدن از چنین تمرین هایی و درست انجام دادن ویرایش تصاویر، بسیار مهم است.منبع:persiangfx

 [...]

ادامه مطلب 0

5 تکنیک دیگر غیر مخرّب و به طور باور نکردنی مفید در فوتوشاپ (قسمت دوم)

قسمت دوم

اگر مانند یک حرفه ای به فوتوشاپ اشتیاق داشته باشید، استفاده از جریان کار غیر مخرّب ضروری است. شما با کار کردن به صورت غیر مخرّب، انعطاف بیشتری در کار خود خواهید داشت. و چون تغییرات ثابت نیستند، شما توانایی ویرایش ترکیبات هنری خود را در هر زمان خواهید داشت. این مخصوصاً برای کار مشتری مفید است. اگر درخواست مشتری شما در هر زمان تغییر کرد، شما بدون نیاز به انجام دادن دوباره چیزی می توانید سریع و به آسانی کار خود را ویرایش کنید. ممکن است به یاد بیاورید که ما قبلاً منتشر کردیم :

 

اگر این مقاله را مطالعه نکرده اید، من آن را توصیه می کنم؛ چون که تمام انواع تکنیک های غیر مخرّب مفید را پوشش می دهد مانند dodge/burn, adjustment layers, masking, lens flare و دیگر موارد! امروز می خواهم 5 تکنیک غیر مخرّب دیگر فوتوشاپ را با شما در میان بگذارم. هر کدام از این تکنیک ها واقعاً به روند کار من کمک کرده است، بنابراین امیدوارم شما آن ها را تست کنید!

 

  1. به کار بردن Layer Style برای چند لایه

 

کاربرد یک Layer Style یکسان برای چند لایه همیشه یک دردسر واقعی بوده است. مجبور بودم بر روی لایه ها رایت کلیک نموده، بر روی copy layer style کلیک کرده و سپس استایل را یک به یک در تمام لایه های مربوطه پیست کنم. یک روش سریع تر برای انجام این کار، تبدیل لایه ها به اسمارت آبجکت است. اجازه دهید به یک مثال کاربردی در این زمینه نگاهی بیندازیم: بگذارید بگویم شما مایل به إعمال آسان drop shadow بر روی چند لایه متنی هستید. یک لایه بک گراند ایجاد کنید و سپس لایه های متنی مختلفی داشته باشید. سازماندهی لایه های شما باید چیزی شبیه به تصویر زیر به نظر برسد:

 

 

 

تمام لایه هایی که می خواهید استایل را روی آن ها إعمال کنید، انتخاب نمایید. سپس بر روی یکی از این لایه های انتخاب شده رایت کلیک نموده و convert to smart object را انتخاب نمایید.

 

 

 

در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید لایه ها زمانی که به اسمارت آبجکت تبدیل شدند، چگونه به نظر می رسند:

 

 

 

اکنون در پنل لایه ها بر روی این اسمارت آبجکت رایت کلیک کرده و blending options را انتخاب کنید. هرکدام از استایل ها را که دوست دارید إعمال کنید و ببینید که آن ها چگونه تمام لایه های متنی شما را تحت تأثیر قرار می دهند! من برای این مثال، استایل drop shadow را بر روی لایه های متنی إعمال کرده ام:

 

 

 

 

 

  1. کپی سازی غیر مخرّب

 

اینکه نمی توانستم تصاویرم را به صورت غیر مخرّب کپی سازی کنم همیشه برای من آزار دهنده بوده است. زمانی که روی پروژه های رتوش عکس کار می کردم، معمولاً برای حفظ لایه عکس اصلی درصورت بروز اشتباهات، فقط از آن کپی می گرفتم. با این حال، یک روش مؤثرتر و غیر مخرّب برای استفاده از براش clone stamp وجود دارد! با نگاه به تصویر زیر، می توانیم چهره ای را ببینیم که فرصتی برای استفاده از ابزار clone stamp برای رهایی از خال صورت در آن وجود دارد:

 

 

 

یک لایه جدید ایجاد کرده و آن را clone stamp tool بنامید. ابزار clone stamp را انتخاب کرده و سپس در منوی تنظیمات بالای صفحه، چک باکس aligned sample را جستجو کنید. جلوی آن باید یک منو تاشو ببینید. گزینه پیشفرض current layer خواهد بود. آن را به all layers تغییر دهید. با انجام این کار، ابزار clone stamp اطلاعات لایه های پایینی را کپی سازی می کند، ولی اطلاعات کپی سازی شده در لایه جدید clone stamp tool نمایش داده خواهند شد.

 

 

 

شما در تصویر زیر می توانید اطلاعات ابزار clone stamp را جداگانه به همراه لایه مخفی شده چهره اصلی ببینید. این نشان می دهد که اطلاعات کپی سازی شده شما چگونه در یک لایه مجزا هستند. این به شما اجازه می دهد آن را هرگونه دوست دارید ویرایش، حذف یا دستکاری کنید و در حین رتوش عکس هایتان به شما آزادی عمل بیشتری می دهد. هم چنین شما می توانید از ‘نمونه برداری همه لایه ها’ برای ابزار دیگر مانند healing brush استفاده کنید.

 

 

 

  1. ابزار Refine Edge

 

ابزار Refine Edge یک محصول جدید از فوتوشاپ CS5 بود. این یک روش مهم برای بهبود لبه های تصاویر استخراج شده شماست. هم چنین بسیار غیر مخرّب است، به طوری که شما می توانید لبه تصحیح شده خود را به همراه ماسک به یک لایه جدید کپی کنید. با باز کردن عکس خود در یک سند جدید آغاز کنید. پیرامون قسمتی که می خواهید استخراج کنید یک ناحیه انتخاب ایجاد نمایید.

 

 

 

درحالی که ابزار انتخاب شما فعال است، روی refine edge در منوی تنظیمات بالای صفحه کلیک کنید.

 

 

 

این کار دیالوگ باکس تنظیمات refine edge را نمایش می دهد. دقت کنید که ناحیه انتخاب شده که شما استخراج کردید، در مقابل یک بک گراند سفید رنگ نمایش داده می شود. تنظیماتی را که جهت زیبا شدن انتخاب دوست دارید وارد کنید. مهم است که در زیر تنظیمات output to، گزینه new layer with layer mask را انتخاب کنید.

 

 

 

وقتی OK را بزنید می بینید که تصویر استخراج شده شما به همراه بک گراند ماسک شده در یک لایه جدید کپی شده است. مهم است این را در جریان کار غیر مخرّب خود بگنجانید که اکنون می توانید قسمت هایی از لبه ها را هر وقت نیاز داشتید با استفاده از ماسک تصحیح کنید.

 

 

 

  1. ماسک کردن فیلترهای هوشمند

 

اغلب کاربران فوتوشاپ فیلترهای هوشمند را به بازی می گیرند. اگر این طور نیستید، یک تکنیک غیر مخرّب مهم برای إعمال فیلتر بر روی تصاویر شما وجود دارد. چیزی که ممکن است درک نکنید این است که شما می توانید نواحی خاصی از فیلتر هوشمندتان را ماسک کنید. به عنوان مثال، اگر دوست داشتید لبه های یک چهره را محو کنید، نمونه ای از روند کار غیرمخرّب ممکن است چیزی مانند این به نظر برسد:

1- تصویر چهره را باز کنید

2- از لایه چهره کپی بگیرید

3- یک فیلتر gaussian blur بر روی لایه کپی شده إعمال کنید

4- مرکز لایه کپی شده را حذف کنید، چهره محو نشده اصلی در زیر آشکار می شود

5- شما یک لبه محو شده برای چهره خود خواهید داشت، ولی با یک مرکز زمخت به هر حال، تمام این ها می تواند با استفاده از فیلترهای هوشمند و مقداری اطلاعات در مورد ماسک کردن به صورت غیر مخرّب انجام شود. بهتر از همه اینکه شما فقط به یک لایه نیاز دارید، لایه چهره. کارتان را با باز کردن تصویر چهره شروع کنید:

 

 

 

به مسیر filter>convert for smart filters بروید. OK را بزنید. این کار، تصویر شما را به یک اسمارت آبجکت تبدیل می کند، که به شما اجازه می دهد فیلترها را به صورت غیرمخرّب به کار ببرید. حال به مسیر filter>blur>gaussian blur بروید. یک gaussian blur با قدرت 10px إعمال کنید.

 

 

 

حال تصویر ماسکی که همراه فیلتر هوشمند است را انتخاب نمایید. برای ماسک کردن مرکز تصویرتان از یک براش مشکی نرم استفاده کنید؛ درست همان کار که با ماسک معمولی انجام می دادید. این کار، با نمایش تصویر منظم مورد نظر در این ناحیه، مرکز فیلتر blur را ماسک می کند. این تکنیک می تواند برای هر فیلتری استفاده شود و به شما آزادی عمل فوق العاده زیادی می دهد. شما به این سبک می توانید با الگوها، رنگ ها، نور، افکت ها و فیلترهای مورد استفاده بیشتری بازی کنید و فقط به کار با یک لایه نیاز دارید.

 

 

 

  1. قیچی کردن غیر مخرّب تصویر

 

قیچی کردن یکی دیگر از ابزار فوتوشاپ است که ما آن را مربوط به غیر مخرّب بودن نمی دانیم، ولی می تواند باشد! ابزار crop را از نوار ابزار انتخاب کنید. سپس در نوار تنظیمات بالای صفحه برای گزینه cropped area، به جای انتخاب پیشفرض delete، مربع کنار hide را تیک بزنید. این کار لفظاً فقط ناحیه ای که قیچی می کنید را به جای آن که حذف کند، مخفی می کند. پس این غیرمخرّب است! در زیر می توانید گزینه های صحیح انتخاب شده و ناحیه بریده شده اولیه را ببینید:

 

 

 

این کار منجر به یک تصویر با ظرافت بریده شده مانند زیر می شود:

 

 

 

حال اگر مایلید اطلاعاتی که قیچی شده است را در هر نقطه ای که هستند بازیابی کنید، دو راه وجود دارد. هم می توانید به مسیر image>reveal all بروید:

 

 

 

و هم می توانید مجدداً ابزار crop را انتخاب نموده و سپس به سادگی کناره ها را به سمت بیرون درگ کنید. زمانی که شما crop جدید را وسیع تر به کار می برید، نواحی بریده شده قبلی را آشکار خواهد کرد.منبع : persiangfx

[...]

ادامه مطلب 0

5 تکنیک باورنکردنی مفید در فتوشاپ


5 تکنیک باورنکردنی مفید و غیر مخرب در فتوشاپ 

 

تعریف اصطلاح مخرب destructive و غیر مخرب Non-destructive 
اگر طراح و کاربر فتوشاپ باشید شاید به مواردی در پروژه های خود برخورد کرده باشید که مثلا قسمتی از تصور را با ابزار پاک کن، پاک کرده اید و بعد از کمی کار بروی پروژه بخواهید قسمت های پاک شده را برگردانید در حالت معمول چنانچه شانس بسیار بالایی داشته باشید می توانید از پنل History چند گام به عقب تر بروید و تصویر اولیه را داشته باشید که باز با این کار کلیه ی کارهایی که انجام داده اید نیز از بین می رود و تازه در بسیاری از موارد نمی توانید این کار را انجام دهید پس استفاده از ابزار پاکن یک روش مخرب است چون شما قسمت هایی از تصویر را از دست می دهید ولی در همین مورد پاک کردن روش دیگری نیز وجود دارد که غیر مخرب است یعنی هر زمانی که اراده کنید می توانید قسمت های پاک شده را برگردانید که این کار با لایه ماسک انجام می گیرد. 

5 تکنیک باورنکردنی مفید و غیر مخرب در فتوشاپ 
برای اینکه یک طراح عالی در فتوشاپ باشید Non-destructive workflows (گردش کارهای غیر مخرب) حیاتی هستند. اگرچه اغلب توسط مردم نادیده گرفته می شوند. من نیز شخصا دیر خود را به خطر انداخته و این تکنیک ها ی غیر مخرب را در فتوشاپ استفاده کردم. بعد از یادگرفتن این تکنیک ها گردش کاری من به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و قادر بودم تصاویرم را بعد از تمام کردن ترکیب ها خیلی آسان تر ویرایش کنم. 

1- لایه های تنظیماتی Adjustment 
اخیرا لایه های تنظیماتی Adjustment توجه زیادی را به خود جلب کرده اند و این دلیل خوبی دارد. اگر شما یک کاربر دائمی فتوشاپ باشید آنها برایتان خیلی باارزش نیستند.بلکه به شما اجازه می دهند به راحتی تنظیمات را بر روی تصاویر خود از طریق یک لایه کاملا قابل ویرایش اعمال کنید. این به این معنی ایست که تنطیمات شما کلا غیر مخرب و non-destructive هستند و می توانید در هر زمانی آنها را تغییر دهید یا حذف کنید. برای فعال کردن پنجره لایه تنظیماتی Adjustment به window>adjustments بروید.



این مسئله پنجره لایه تنظیماتی Adjustment تان را به سرعت می آورد که شبیه به تصویر زیر است. گزینه های تنظیماتی Adjustment بسیاری از جمله: levels, hue/saturation, brightness/contrast, gradient overlays, color overlays, exposure و غیره را می توانید ببینید. شما باید قادر باشید لوازم مورد نیاز را برای ویرایش کردن عکس خود با استفاده از لایه های تنظیماتی Adjustment به کار ببرید.



در مثال زیر یک لایه تنظیماتیgradient map adjustment به کار خواهم برد. یک rainbow default gradient استفاده می کنم و سپس opacity لایه تنظیماتی adjustment خود را تا 20% کاهش می دهم تا یک افکت لطیف بدهد. یک نکته خیلی خوب درباره لایه های تنظیماتی adjustment این است که شما می توانید نه تنها تنظیمات adjustment settings بلکه opacity و blend mode لایه را هم ویرایش کنید. حتی می توانید ماسک ها را برای mask off کردن نواحی از لایه های تنظیماتی adjustment خود با دادن تنظیمات area-specific adjustments برای تصاویرتان به کار ببرید.


2- Smart Filters ها 
لایه های تنظیماتی Adjustment خیلی عالی هستند اما اگر بخواهید فیلترها را به صورت غیر مخرب به کار ببرید چه؟ اینجا جایی است که smart filters وارد عمل می شوند. این فیلترها به شما اجازه می دهند smart filters های خودتان را درست مانند یک لایه blending option استفاده کنید تا اینکه بتوانید برگردید و در هر زمانی تنظیمات فیلتر خود را ویرایش کنید. برای به کار بردن smart filter لایه ایی را که می خواهید این فیلتر در آن استفاده شود را انتخاب کنیدو به filter>convert بروید.




یک تذکری دریافت خواهید کرد که باید لایه تان را در یک ‘smart object’ تبدیل کنید. Ok را کلیک کنید.



سپس یک فیلتر به عنوان فیلتر معمولی استفاده کنید. اگر به پالت لایه هایتان نگاه کنید خواهید دید که فیلتر زیر لایه هایتان شبیه به blending option ظاهر شده است. اگر می خواهید تنظیمات filter settings لایه تان را تغییر دهید به راحتی بر روی فیلتر در پالت لایه هایتان دوبار کلیک کنید.




3- Masks ماسک ها 
احتمالا ماسک ها جنبه ایی هستند که که اکثر شما با آنها آشنایید. که به شما اجازه می دهند که بخشهایی از تصویرتان را پنهان یا ‘mask’ کنید. قطعا فکر می کنید که بسیاری از ما عادت داریم که ابزارهای آسان تر از این را به کار ببریم که البته خیلی destructive و مخرب ترند. ماسک ها به شما آزادی بسیار زیادی می دهند تا تنظیماتی را که می خواهید به کار ببرید. و یقینا non-destructive (غیر مخرب) اند. برای این مقاله بر روی یک لایه ماسک استاندارد (standard layer mask) متمرکز می شوم. اما در بیرون تنوع بسیار زیادی از تکنیک های ماسک کردن وجود دارد. اگر به قسمت پایین پالت لایه ها نگاهی بیندازید یک آیکون کوچک برای ‘apply layer mask’ خواهید دید. روی این آیکون کلیک کنید. سپس می توانید یک ابزار براش رنگ مشکی را برای ماسک کردن نواحی از تصویر خود به کار ببرید. سعی کنید نتیجه را با براش هایی با opacity و hardness های مختلفی امتحان کنید. دقت کنید براش مشکی را باید در ناحیه ماسک اعمال نمایید.


وقتی بخشهایی از تصویرتان را با استفاده از ابزار براش لبه نرم و بزرگ با 100% opacity ، ماسک می کنید اتفاقی که می افتد این است که قسمت های ماسک شده در واقع پاک شده اند مانند اینکه با ابزار پاکن ان را پاک کرده باشید. اگر می خواهید بخش هایی از تصویرتان را بازسازی کنید می توانید به راحتی و با استفاده از یک براش با رنگ سفید (با انتخاب ناحیه ماسک در لایه تصویر) ناحیه های پاک شده را برگردانید و بخش های خاصی را از حالت ماسک خارج کرده و از حالت ماسک در آوردید.




4- Dodge/Burn (رایت و داج) 
این یک تکنیک بسیار عالی است که من اکثرا در برنامه های آموزشی مهارت های تصویری خود به کار می برم. من عادت داشتم تصاویرم را با استفاده از ابزار Doge/Burn بر روی لایه ها Dodge/Burn می کردم. اگرچه این کار کاملا destructive و مخرب است چون اگر بعدا از نتیجه کار راضی نبودید شما نمی توانید این عملیات را undo کرده و ّان را برگردانید. برای این که با باز کردن عکس تان عملیات dodge/burn به صورت non-destructively و غیر مخرب شروع شود، یک لایه جدید در بالا ایجاد کرده و نام آن را ‘dodge/burn’ می نامید. به edit>fill رفته و این لایه را با رنگ خاکستری 50% gray پر می کنید. مطابق تصاویر زیر:

 

 



حالا blend mode لایه فوق را به حالت ‘overlay’ تغییر دهید. این مسئله رنگ خاکستری لایه شما را پنهان می کند. اما به شما اجازه می دهد روی این لایه را رنگ بزنید. بر روی لایه فوق با استفاده از براش رنگ لبه نرم با رنگ های سفید یا سیاه با میزان Opacity:10% رنگ بزیند.

منبع : persiangfx.com

 [...]

ادامه مطلب 0

آدرس :

تهران،(مراجعه حضوری با هماهنگی قبلی)
 
تلفن تماس  :  33840280 - 021
تلفن تماس  :  33848096 - 021
تلفن تماس  :  33647838 - 021
(همراه + تلگرام + ایتا) : 41 30 523 0937
 
کانال تلگرام : hejratd@
ساعت کار : 9 صبح الی 5 بعد از ظهر
جمعه تعطیل