طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | طراحی کارت ویزیت | طراحی لوگو  RSS

تهران،   تلفن :  33577123

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


تئوری رنگ ها و هارمونی رنگ

آشنایی با چرخه یا دایره ی رنگ

اساس هر تئوری رنگ، حلقه رنگ است و دسته بندی رنگ ها را مشخص می كند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند.
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.


رنگ های اصلی:
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.

 


رنگ های فرعی یا ثانویه:
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.


رنگ های ترکیبی:
زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند.

 

 

هماهنگی (هارمونی) رنگ:
هماهنگی یا هارمونی به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه می کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل می شود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه مند نمی کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.

مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز می شود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگ ها در در طبیعت دقت کنید. همان طور که گفتیم، تئوری های رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگ ها میپردازیم:


هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:

رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.


هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل آن هایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.


هارمونی بر اساس طبیعت:

طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر پایین ملاحظه می کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمی گنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.


رنگ های گرم و سرد

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب روان و دریا است بنابراین با دیدن این رنگ ها احساس سرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگ های سرد می گویند.
رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آتش و خورشید بوده و با دیدن این رنگ ها احساس گرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگهای گرم می گویند.


رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد
رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش


تأثیرات روانی رنگ ها

همه ما می دانیم، انسان موجودی است كه به سرعت و به شدت تحت تأثیر فر آیندهای محیطی قرار می گیرد و در تحت همین تأثیر شكل جدیدی از رفتار را از خود بروز می دهد. اثر روانی بعضی از رنگ ها به صورت زیر است:

زرد : زرد رنگی است با توان پرتو افكنی زیاد، كه بیشتر پرتوهای دریافتی را بازتاب می كند.
زرد، رنگی است رویه ای، رنگی كه ژرفا و عمق ندارد. بُرد آن نسبت به رنگهای دیگر زیادتر است و از بسیاری از ویژگی های سفید برخوردار است. رنگ ترش است و نمودار ترشی های متفاوت. صدای زیر ویولن « زرد » است. آواز بلبل و قناری زرد است. رنگ زرد وقتی یكدست باشد، شادی آفرین و هنگامی كه با تغییرات زمینه های رنگی همراه باشد ایجاد هیجان و ناراحتی تا حد اضطراب می كند. زرد رنگ بی خوابی، بیداری، بیماری، نا امیدی، هیجان، اضطراب و تلاطم فكری است. همچنین رنگ آغاز بهار، رسیدگی كشت، نمودار نیروی فزون نهفته در دانه است. رنگی است مادی و زمینی كه هرگز نمودار ژرفا نیست. رنگی است با موضوع عمودی و بنابراین با خط عمودی هم سنگ می شود. رنگ زرد رنگ جوانی، نشان روشنی و نور و نشان دانش و معرفت است. در بعضی اوقات رنگ زرد به عنوان القاء كننده تنفر مطرح می شود، این حالت زمانی مورد قبول است كه پس زمینه ی آن مشكی باشد زیرا تضاد این دو رنگ بسیار شدید است و در هیچ شرایطی با هم هماهنگی ندارند. در صورتی كه همین رنگ در پس زمینه ی سبز زندگی و امید را به نمایش می گذارد.

آبی : آبی، رنگی است آرام و درونگرا. بیننده را به سوی خود می كشد و در درون آرامش خود، نرم می سازد و به خواب می برد. چشم را به خود متوجه می كند. رنگ آبی موافق با وضعیت خط افق است. آبی، رنگی است الهی و آسمانی. رنگی است مطیع، سر به راه و سازشكار. آبی رنگ زمستان و سرمای آن است. آبی رنگ خلاقیت است. آرامش و سكونی كه از آن به ما می رسد نتیجه رشد مقتدر و طبیعی آن است. در استفاده از رنگ آبی بیننده همیشه منتظر یك نو آوری و كار جدید است. زلالی، پاكی و خلوص را می توان توسط رنگ آبی بوجود آورد. طعم آبی، بی طعمی و كمی متمایل به شیرینی است. رنگ آبی همیشه سایه دار است و همواره میل دارد در تاریكی خود نمایی كند. همیشه نامحسوس است و در عین حال هوای شفافی را می نمایاند. آبی با روان آدمی پیوند می خورد و تا اعماق و انتهای روح نفوذ می كند. آبی معنی ایمان می دهد. سمبل جاوید است.

قرمز : قرمز، رنگی گرم و دارای نیروهای برون گراست. رنگِ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است. طعم آن شیرین است. قرمز رنگ حق، حقیقت، پیكار و بلاخره شهادت است. قرمز پایان تابستان و آغاز پاییز است. در تطابق با خط، گویای خط قطری همگن است. قرمز، رنگی است كه فرو رفتن و ماندن در آن می سوزاند و كناره گیری از آن گرما می دهد. رنگ عشق و تشكیل خانواده است. قرمز سمبل حیات و زندگی، عامل مؤثری در سازندگی و تشدید رویش گیاهان و بیان كننده ی هیجان و شورش است، نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش. اثر هیجان و هوس را به خوبی نشان می دهد، این رنگ اگر در پس زمینه تیره قرار گیرد وحشت، ناپایداری و پلیدی را نشان می دهد و اگر در پس زمینه روشن قرار گیرد معرف یك عشق سطحی و زودگذر است.

نارنجی : نارنجی، رنگی است كه خواص بصری آن آتش و خواص روانی آن گرما است. نارنجی رنگ جوانی است. رنگ شادابی است. رنگ جشن و سرور است و رنگ میوه های تازه رسیده. حالتی از اضطراب و عدم ثبات را شامل می شود. آمیخته با كمی سفید، رنگ بلوغ زنانه است و آمیخته با كمی مشكی، رنگ بلوغ مردانه است. در ارتباط با خط، خطی است آزاد و متمایل به عمودی.

سبز : سبز معتدل و اعتدالش سرد است. در سبز توان آرامش وجود دارد. رنگ تعقل، تفكر و آرامش خردمندانه است. رنگ صلح و صفا است. رنگ سبز، رنگ امید به زیستن و ادامه ی حیات در بهترین شرایط خود است. این رنگ در حالی كه در غرب مفهوم مطلق زندگی است (Western Green) در شرق یك رنگ روحانی و مذهبی به حساب می آید.
(Eastern Green) طعم رنگ سبز، نه شیرین است نه شور، نه ترش است و بی مزه، نه تند است نه تلخ، طعم آب گواراست و كمی مزه گَس دارد. سبز رنگ پایان بهار است و آغازین تابستان. در تطابق با خط، خط قطری است.

بنفش : رنگ بنفش نمایشگر بی خبری، بی اختیاری، ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و بر انگیزاننده احساسات. اگر در سطوح وسیع به كار بریم حالت ترس را نشان می دهد؛ به خصوص اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد كه در طبیعت و مناظر اغلب به چشم می خورد. بنفش از نظر ظاهری و بصری معرف رنگین كمان و از نظر معنا القاء كننده امید است. در ارتباط با خط، رنگ خط آزاد متمایل به افقی است كه اگر با خط آزاد متمایل به عمودی آگین شود، گرمتر و سرخ می شود. صدای بنفش بم است و طعم آن گَس. بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی، رنگ القاء كننده ی تنهایی است. بنفش قرمز، نشان عشقی یزدانی و سلطه ی روحانی است

منبع : persiangfx.com[...]

ادامه مطلب 0

10 راه تبدیل طرح های چاپی به طرح های دیجیتال


10 راه تبدیل طرح های چاپی به طرح های دیجیتال 

 

کار چاپ همچنان ادامه دارد اما اگر در این میان ما تمام فرصت های دیجیتالی را نادیده بگیریم کار اشتباهی است. در اینجا 10 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا این تغییرات را ایجاد کنید.


 

  1. یک کنترل کننده وسواسی نباشید
    قانون شماره یک: کار طراحی دیجیتال شما درباره ارائه اطلاعات است، اما طریقی که این اطلاعات به نظر می رسد و طریقه عمل کردن آن ها دو رشته جداگانه است. CSS به وجود آمده تا از نگاه و قالب بندی اطلاعات محافظت کند. از مشاهده آن به عنوان یک دشمن طراح دست برداشته و آن را مانند یک ابزار مثل فتوشاپ یا ایندیزاین بپذیرید. 

    2. پیکا ها به پیکسل ها
    پیکا ها یک اندازه گیری فیزیکی هستند و اندازه نقاط یک بخش فرعی استاندارد آن ها است. اما می دانید که پیکا ها حدود دو دهه پیش در دانشگاه ها تدریس می شدند. خوب حالا آن را فراموش کنید. در دیجیتال، تمام ابعاد به هم مربوط هستند، پس برای آموختن اینکه چرا از فضای بوم تان به پیکسل ها رجوع کرده اید و چرا تایپ با پیکسل ها و درصد ها اندازه گیری می شود، کمی وقت بگذارید. 

 

  1. RGB و hex
    قبلاً شما با چهار رنگ، مخصوص و پنجم کار می کردید. آن ها را فراموش کنید. رنگ ها بزرگترین مانع در برابر طراح ها هستند که از چاپ به دیجیتال آمده اند، پس به اندازه های RGB و hex توجه کنید. به سادگی اندازه های hex که کد شش رقمی هستند و نشانه گذاری رنگ های RGB را نشان می دهند را قرار دهید، در جایی که سیاه #000000 است با اندازه های R, G و B که همه صفر درصد هستند و سفید که #ffffff است با صد درصد R, G و B برای هر کدام. ساده نیست؟ 

    4. خوانایی هنوز هم یک اولویت است
    مگر اینکه شما واقعاً سعی کنید که مخاطبانتان را بیگانه فرض کرده، و مطمئن شوید که اولین اولویت خوانایی است. این به این معناست که متن را به اندازه کافی بزرگ گرفته تا خوانا باشد، از جاسازی ها و سیستم فونت های مناسب برای خواندن در یک مانیتور با پس زمینه سفید و یا تبلت استفاده کرده و به تصاویر فضای کافی برای تنفس بدهید. یک حساب سر انگشتی مطمئن برای تبدیل پیکا ها به اندازه نقاط برای دو برابر کردن آن و اضافه کردن دو است. این کار برای کپی بدنه که از چاپ به یک تبلت توزیع می شود مناسب است. 

 

  1. با کادر افقی شروع کنید
    بعضی از اوقات لازم است که یک صفحه آرایی دیجیتال را دوبار طراحی کنید: یک بار برای استفاده عمودی و یکبار برای استفاده افقی، با تغییر ابعاد صفحه که در بین این دو حالت تغییر می کند. همیشه با افقی شروع کنید زیرا بیشتر از عمودی هماهنگ می شود و همچنین طراحی را دیکته کرده و با محتویاتی که بر روی آن کار می کنید هماهنگ می کند. زمانی که بر روی حالت افقی کار می کنید، عناصر اصلی را منتقل کرده و صفحه آماده تغییر به حالت عمودی است. 

    6. با تصاویر بزرگ کار کنید
    تصاویر همیشه در صفحه های با پس زمینه سفید عالی به نظر می رسند، خصوصاً در تبلت های pixel-packed مانند iPad و Kindle Fire. از تصاویر تا جایی که می توانند بزرگ شوند استفاده کنید. اگر بر روی انتشارات دیجیتالی کار می کنید، از تصاویر full-screen برای ایجاد وقفه های دراماتیک در داخل مقاله ها استفاده کنید. یک ترفند واقعی در مجله های دیجیتالی این است که لحظه های "توقف و خیره شدن" را ایجاد می کنند که در چاپ بسیار موثر است. 

 

  1. آزمایش های طرح حروف
    ممکن است که شما یک مجموعه طرح حروف با زواید حروف باریک و فونت های نمایشگر سفارشی داشته باشید، اما بدن شک آن ها در موبایل ها و بک گراند های مانیتورها استفاده می شوند. شما باید از استفاده آن ها در عنوان ها و فونت های ضربه ای دوری کرده اما کپی بدنه متن بهترین مکان برای استفاده از این سیستم فونت های زمخت است، به خصوص اگر نمونه دیجیتال شما به کاربران امکان تغییر اندازه سایز نقاط را بدهد. 

    8. یادگیری دوباره شبکه
    شبکه های طراحی گرافیک و سرمقاله بر پایه ستون ها، مربع ها و فضاهای منفی هستند که برای کمک به نمایش محتویات کار شما با یکدیگر ترکیب می شوند. در گوی دیجیتال، شبکه ها بر پایه سلسله مراتب افقی بوده که چنانکه یک حالت نزولی دارند، به خصوص در تبلت ها در جایی که حرکت ناگهانی از چپ به راست یک روش پیوسته مشترک است. به این فکر کنید که چگونه می توانید محتویات را از بالا به پایین جریان دهید به خوبی زمانی که از چپ به راست حرکت می کنند. 

 

  1. تبلت ها برای لمس کردن هستند
    کاربران خود را دست کم نگیرید و فضای گرانبهای تصویر را با دستورکارها پر کرده و آن ها را به فعالیت که دعوت کنید و از آن ها درخواست کنید تا "در اینجا حجم بیشتری را لمس کنند". کاربران به طور طبیعی صفحه های لمسی را لمس کرده و انگشت می زنند، پس پس آن ها را در ازای فرمان دادن، راهنمایی کنید تا به محتوای جدید دست یابند. شما یک طراح هستید، پس از آیکون های مناسب استفاده کرده - مانند نشانه های مثبت و منفی - تا بتوانید بدون توضیح مسیر دستورکار را شرح دهید. 

    10. زیاده روی نکنید
    تنها به این دلیل شما می توانید برای انجام کاری از دیجیتال استفاده کنید که شما هیچگاه نمی توانید آن را با چاپ انجام دهید در صورتی که لازم است. برای نمونه، صفحه های اسپلش متحرک برای وب سایت ها که بینندگان در اطراف آن معطل می کنند و معادل های دیجیتال در حال لود شدن با آگهی ها منتشر می شوند. در حالی که انتقال های صفحه هوشمند در چاپ یک تبلت ممکن است به نظر شما جالب بیاید، آن ها پروسه خواندن را برای کاربران قطع می کنند. اگر شک دارید آن را امتحان کنید. این چیزی است که ما می گوییم. 

 

منبع : persiangfx.com[...]

ادامه مطلب 0

5 تکنیک باورنکردنی مفید در فتوشاپ


5 تکنیک باورنکردنی مفید و غیر مخرب در فتوشاپ 

 

تعریف اصطلاح مخرب destructive و غیر مخرب Non-destructive 
اگر طراح و کاربر فتوشاپ باشید شاید به مواردی در پروژه های خود برخورد کرده باشید که مثلا قسمتی از تصور را با ابزار پاک کن، پاک کرده اید و بعد از کمی کار بروی پروژه بخواهید قسمت های پاک شده را برگردانید در حالت معمول چنانچه شانس بسیار بالایی داشته باشید می توانید از پنل History چند گام به عقب تر بروید و تصویر اولیه را داشته باشید که باز با این کار کلیه ی کارهایی که انجام داده اید نیز از بین می رود و تازه در بسیاری از موارد نمی توانید این کار را انجام دهید پس استفاده از ابزار پاکن یک روش مخرب است چون شما قسمت هایی از تصویر را از دست می دهید ولی در همین مورد پاک کردن روش دیگری نیز وجود دارد که غیر مخرب است یعنی هر زمانی که اراده کنید می توانید قسمت های پاک شده را برگردانید که این کار با لایه ماسک انجام می گیرد. 

5 تکنیک باورنکردنی مفید و غیر مخرب در فتوشاپ 
برای اینکه یک طراح عالی در فتوشاپ باشید Non-destructive workflows (گردش کارهای غیر مخرب) حیاتی هستند. اگرچه اغلب توسط مردم نادیده گرفته می شوند. من نیز شخصا دیر خود را به خطر انداخته و این تکنیک ها ی غیر مخرب را در فتوشاپ استفاده کردم. بعد از یادگرفتن این تکنیک ها گردش کاری من به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و قادر بودم تصاویرم را بعد از تمام کردن ترکیب ها خیلی آسان تر ویرایش کنم. 

1- لایه های تنظیماتی Adjustment 
اخیرا لایه های تنظیماتی Adjustment توجه زیادی را به خود جلب کرده اند و این دلیل خوبی دارد. اگر شما یک کاربر دائمی فتوشاپ باشید آنها برایتان خیلی باارزش نیستند.بلکه به شما اجازه می دهند به راحتی تنظیمات را بر روی تصاویر خود از طریق یک لایه کاملا قابل ویرایش اعمال کنید. این به این معنی ایست که تنطیمات شما کلا غیر مخرب و non-destructive هستند و می توانید در هر زمانی آنها را تغییر دهید یا حذف کنید. برای فعال کردن پنجره لایه تنظیماتی Adjustment به window>adjustments بروید.



این مسئله پنجره لایه تنظیماتی Adjustment تان را به سرعت می آورد که شبیه به تصویر زیر است. گزینه های تنظیماتی Adjustment بسیاری از جمله: levels, hue/saturation, brightness/contrast, gradient overlays, color overlays, exposure و غیره را می توانید ببینید. شما باید قادر باشید لوازم مورد نیاز را برای ویرایش کردن عکس خود با استفاده از لایه های تنظیماتی Adjustment به کار ببرید.



در مثال زیر یک لایه تنظیماتیgradient map adjustment به کار خواهم برد. یک rainbow default gradient استفاده می کنم و سپس opacity لایه تنظیماتی adjustment خود را تا 20% کاهش می دهم تا یک افکت لطیف بدهد. یک نکته خیلی خوب درباره لایه های تنظیماتی adjustment این است که شما می توانید نه تنها تنظیمات adjustment settings بلکه opacity و blend mode لایه را هم ویرایش کنید. حتی می توانید ماسک ها را برای mask off کردن نواحی از لایه های تنظیماتی adjustment خود با دادن تنظیمات area-specific adjustments برای تصاویرتان به کار ببرید.


2- Smart Filters ها 
لایه های تنظیماتی Adjustment خیلی عالی هستند اما اگر بخواهید فیلترها را به صورت غیر مخرب به کار ببرید چه؟ اینجا جایی است که smart filters وارد عمل می شوند. این فیلترها به شما اجازه می دهند smart filters های خودتان را درست مانند یک لایه blending option استفاده کنید تا اینکه بتوانید برگردید و در هر زمانی تنظیمات فیلتر خود را ویرایش کنید. برای به کار بردن smart filter لایه ایی را که می خواهید این فیلتر در آن استفاده شود را انتخاب کنیدو به filter>convert بروید.




یک تذکری دریافت خواهید کرد که باید لایه تان را در یک ‘smart object’ تبدیل کنید. Ok را کلیک کنید.



سپس یک فیلتر به عنوان فیلتر معمولی استفاده کنید. اگر به پالت لایه هایتان نگاه کنید خواهید دید که فیلتر زیر لایه هایتان شبیه به blending option ظاهر شده است. اگر می خواهید تنظیمات filter settings لایه تان را تغییر دهید به راحتی بر روی فیلتر در پالت لایه هایتان دوبار کلیک کنید.




3- Masks ماسک ها 
احتمالا ماسک ها جنبه ایی هستند که که اکثر شما با آنها آشنایید. که به شما اجازه می دهند که بخشهایی از تصویرتان را پنهان یا ‘mask’ کنید. قطعا فکر می کنید که بسیاری از ما عادت داریم که ابزارهای آسان تر از این را به کار ببریم که البته خیلی destructive و مخرب ترند. ماسک ها به شما آزادی بسیار زیادی می دهند تا تنظیماتی را که می خواهید به کار ببرید. و یقینا non-destructive (غیر مخرب) اند. برای این مقاله بر روی یک لایه ماسک استاندارد (standard layer mask) متمرکز می شوم. اما در بیرون تنوع بسیار زیادی از تکنیک های ماسک کردن وجود دارد. اگر به قسمت پایین پالت لایه ها نگاهی بیندازید یک آیکون کوچک برای ‘apply layer mask’ خواهید دید. روی این آیکون کلیک کنید. سپس می توانید یک ابزار براش رنگ مشکی را برای ماسک کردن نواحی از تصویر خود به کار ببرید. سعی کنید نتیجه را با براش هایی با opacity و hardness های مختلفی امتحان کنید. دقت کنید براش مشکی را باید در ناحیه ماسک اعمال نمایید.


وقتی بخشهایی از تصویرتان را با استفاده از ابزار براش لبه نرم و بزرگ با 100% opacity ، ماسک می کنید اتفاقی که می افتد این است که قسمت های ماسک شده در واقع پاک شده اند مانند اینکه با ابزار پاکن ان را پاک کرده باشید. اگر می خواهید بخش هایی از تصویرتان را بازسازی کنید می توانید به راحتی و با استفاده از یک براش با رنگ سفید (با انتخاب ناحیه ماسک در لایه تصویر) ناحیه های پاک شده را برگردانید و بخش های خاصی را از حالت ماسک خارج کرده و از حالت ماسک در آوردید.




4- Dodge/Burn (رایت و داج) 
این یک تکنیک بسیار عالی است که من اکثرا در برنامه های آموزشی مهارت های تصویری خود به کار می برم. من عادت داشتم تصاویرم را با استفاده از ابزار Doge/Burn بر روی لایه ها Dodge/Burn می کردم. اگرچه این کار کاملا destructive و مخرب است چون اگر بعدا از نتیجه کار راضی نبودید شما نمی توانید این عملیات را undo کرده و ّان را برگردانید. برای این که با باز کردن عکس تان عملیات dodge/burn به صورت non-destructively و غیر مخرب شروع شود، یک لایه جدید در بالا ایجاد کرده و نام آن را ‘dodge/burn’ می نامید. به edit>fill رفته و این لایه را با رنگ خاکستری 50% gray پر می کنید. مطابق تصاویر زیر:

 

 



حالا blend mode لایه فوق را به حالت ‘overlay’ تغییر دهید. این مسئله رنگ خاکستری لایه شما را پنهان می کند. اما به شما اجازه می دهد روی این لایه را رنگ بزنید. بر روی لایه فوق با استفاده از براش رنگ لبه نرم با رنگ های سفید یا سیاه با میزان Opacity:10% رنگ بزیند.

منبع : persiangfx.com

 [...]

ادامه مطلب 0

5 ترکیب رنگ که طراحان وب باید به کار ببرند


5 ترکیب رنگ که طراحان وب باید به کار ببرند 

 

مطمئنم که شما، به عنوان یک طراح وب، با مسئله انتخاب ترکیب رنگ ها برای وب سایت خود مواجه شده اید، تا از این طریق بیننده و مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید. انجام این یک کار کاملا تکنیکی و دارای ترفندهای خاص خود است، که می تواند شما را دچار مشکل کند، اما اگر اطلاعات کافی در این باره کسب کنید و همچنین مقاله زیر را مطالعه نمایید، مطمئنم که این مشکل حل خواهد شد. 

در این مقاله، می خواهیم بیشتر روی ترکیب رنگ ها متمرکز شویم، به این ترتیب شما قادر خواهید بود طرح های ابداعی، جذاب و جالبی طراحی کنید. این یعنی، شما یاد می گیرید کدام رنگ ها برای تم های گوناگون مناسب است، معنی و مفهوم یک رنگ خاص چیست و ... . 

اهمیت ترکیب رنگ ها 
اولین چیزی که مردم در یک وب سایت می ببنند رنگ ها است. همین طور که می دانید، هر رنگ دارای یک معنی خاص است. زیبایی ترکیب رنگ ها به این اصل استوار است که این فرایند در را به روی دنیایی مملو از زندگی، معانی جدید و جذاب باز می کند. بنابراین شما باید هر زمان که شروع به کار طراحی می کنید قوه تخیل خود را بیش از پیش به کار ببندازید و شروع به بازی با رنگ ها کنید. 

ابزارهایی که می توانید به کار ببرید 
پیدا کردن ترکیب رنگ مناسب و درست آنطور که به نظر می رسد ساده نیست. رنگ های زیادی وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کرده و ترکیب رنگ مناسب را انتخاب کنید، که این یک فرایند پیچیده و تکنیکی است. اما، خوشبختانه، شما در این موقعیت بدون کمک نیستید؛ امروزه کار شما با پالت های رنگ و تولیدکنندگان ترکیب بندی رنگ آسان شده است. هنگامی که از پالت های رنگ استفاده می کنید مجبورید رنگ ها را به صورت دستی با هم ترکیب کنید، در حالی که با سازنده های رنگ بندی یک کمک بزرگ تر دریافت می کنید، چون ترکیب رنگ صحیح و مناسب را برای رنگ های که شما انتخاب کرده اید می سازد. 

برخی از ابزارهای فوق العاده که مفید بودن آنها اثبات شده است عبارتند از color blender, color Jack, color combos, color mixers و .... فقط کافی است در مورد آنها در گوگل جستجو کنید، مطمئنا آنچه لازم دارید را پیدا خواهید کرد. به هر حال، ابزار مورد علاقه من Degraeve Color Palette Generator است، که به یک طراح وب کمک می کند زیادی می کند. شما فقط به URL تصویر خود نیاز دارید، که باید در برنامه خود وارد کرده و سپس به یک پالت رنگ هماهنگ با تصویر خود دست پیدا خواهید کرد. 

رنگ بندی و انواع آن 
1. رنگ بندی منوکرومیک یا تک رنگ




در زمینه پیدا کردن ترکیب رنگ مناسب، بهتر است ابتدا در مورد رنگ بندی ها و انواع آن صحبت کنیم. گزینه اول، رنگ بندی منوکرومیک یا تک رنگ می باشد، که درجات مختلف یک رنگ را نشان می دهد. همچنین باید بدانید که اگر در حال طراحی یک وب سایت که در مورد ازدواج و یا چیزی که الهام بخش پاکی، هماهنگی و یا عشق است هستید، اگر از این رنگ بندی استفاده کنید هرگز شکست نخواهید خورد. چرا؟ بیشتر به این دلیل که رنگ بندی های هارمونیک همیشه احساساتی مثل ظرافت، پاکی و آرامش را به همراه دارند. توجه: توصیه می شود این رنگ ها همیشه با رنگ سیاه یا سفید خالص ترکیب شوند تا حس خسته کنندگی و کسالت به بیننده وب سایت غلبه نکند. 

2. رنگ مجاور




این رنگ ها که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند (مثل سبز و زرد و سرخابی) نیز به عنوان رنگ های مجاور شناخته می شوند. ویژگی این رنگ بندی این است که یکی از رنگ ها مقداری از رنگ دیگر را در خود دارد. این رنگ ها را می توان به عنوان رنگ های هماهنگ و همه کاره نیز تعریف کرد. همچنین چون این رنگ ها در طبیعت یافت می شوند و احساس لذت به چشم ها می دهند، برای وب سایت هایی که با طبیعت و وب سایت هایی که نیاز به رنگی بودن دارند مناسب است، البته نباید در به کار بردن این رنگ ها نیز زیاده روی کرد. 

3. رنگ بندی مکمل




در چرخه رنگ به رنگ هایی روبروی هم قرار دارند رنگ های مکمل گفته می شود. در این باره باید بگوییم اگر می خواهیم وب سایت شما حالت دراماتیک تر، چشم نواز تر و جذاب تری پیدا کند از این رنگ ها استفاده کنید. موکدا توصیه می شود از این رنگ ها برای متن استفاده نشود چون قطعا چشم را اذیت می کند. 

یک رنگ بندی که بیشتر هنرمندان از آن استفاده می کنند رنگ بندی تریادیک است. رنگ بندی تریادیک به سه رنگی که در چرخه رنگ در فاصله مساوی نسبت هم قرار دارند گفته می شود. اگر می خواهید از این ترکیب رنگ برای وب سایت خود استفاده کنید، باید به یاد داشته باشید که یک رنگ غالب انتخاب کنید و همچنین رنگ هایی که خیلی روشن هستند را با مقداری رنگ خاکستری مخلوط کنید. 

4. رنگ بندی تترادیک




اگر 4 رنگ از رنگ های چرخه رنگ که جفت جفت با هم مکمل باشند را انتخاب کنید شما یک رنگ بندی تترادیک به دست خواهید آورد. این برای وب سایت هایی که الهام بخش و القاکننده انرژی و تحرک و شادابی هستند بسیار مناسب است، چون دارای تنوع رنگ است. اما، حقیقت این است که برقراری تعادل در قسمت پایین چرخه رنگ مشکل است. به هر حال، برای این کار هم ترفندهایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید: ممکن است سعی کنید رنگ ها را به زانو درآورید و یا از به کار بردن رنگ هاس خالص اجتناب کنید. 

5. رنگ بندی مکمل های متساوی الساقین




اگر در زمینه طراحی وب تازه کار هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از رنگ بندی مکمل متساوی الساقین است. این رنگ بندی از رنگ های مشابه و رنگ بندی مکمل ساخته شده است بنابراین یک تصویر بسیار زیبا را نمایش می دهد. شدت و پویایی این رنگ ها کمتر است اما به راحتی توجه را به خود جلب می کنند. اگر چه مرتب سایز و سازماندهی آنها مشکل است اما دارای کنتراست بالایی هستند و هماهنگ سازی آنها سخت است. 

در پایان شما باید همیشه به یاد داشته باشید که رنگ ها نقش مهمی در وب سایت شما دارند و باید آنها را به شیوه ای هوشمندانه با هم ترکیب کنید. سعی کنید از به کار بردن بیش از اندازه رنگ ها در طراحی خودداری کنید، چون باعث خسته شدن چشم می شوند، همچنین سعی کنید از رنگ های کسل کننده کمتر استفاده کنید چون باعث کم شدن تعداد بازدیدکنندگان شما می شود.

منبع : persiangfx.com

 [...]

ادامه مطلب 0

چهار مرحله برای عکاسی انعکاسی (reflection photography) چشمگیر

 
4 مرحله برای عکاسی انعکاسی (reflection photography) چشمگیر 

 

انعکاس های عکاسی می تواند فوق العاده مورد توجه قرار گیرد و نتایج حیرت انگیزی ایجاد کند، اما بعضی وقت ها دستیابی به این عکس های دراماتیک ممکن است سخت تر از چیزی باشد که در ابتدا فکرش را می کردید. در این مقاله من چند نکته در مورد انعکاس ها ذکر می کنم و به شما در گرفتن چند عکس چشمگیر کمک می کنم.



 


مرحله 1. اصول 
انعکاس ها به اشکال مختلف وجود دارند، از عکس مناظر دراماتیک گرفته تا ترکیب بندی های درشت (macro composition) پر جزئیات، اما چند تکنیک اساسی وجود دارد که هنگام سر و کار داشتن با انعکاس ها به شما کمک می کند. 

در خصوص عمق زمینه، سعی کنید یک رقم f بالا مثلاً f/11 یا بیش تر را انتخاب کنید، این کار با افزایش افکت انعکاس کمک می کند سوژه های عکس طوری یکنواخت شوند که با رابطه نزدیک تری به چشم آیند. 

فوکوس خیلی به فاصله بین سوژه و انعکاس بستگی دارد.ابتدا، سعی کنید تمرکزتان روی سوژه و سپس روی انعکاس باشد. این کار نتایج نسبتاً متفاوتی ایجاد می کند و اولویت شما به این بستگی دارد که تا چه حد می خواهید توجه به انعکاس جلب شود. 

در پایان، به فکر زاویه نور و این که چه طور بر انعکاس تأثیر می گذارد باشید. در صحنه آرایی یک استودیو می توانید این کار را طوری ترتیب دهید که تأکید بیش تر بر روی انعکاس باشد، اما در یک صحنه آرایی طبیعی ممکن است بخواهید حالت های مختلف را امتحان کنید تا زاویه ای که در آن انعکاس بیش تربه چشم می آید را پیدا کنید. 

 


مرحله 2. آب و مناظر 
ابهت، رنگ ها و الگوهایی که طبیعت ارائه می دهد ممکن است چشمگیر باشد و برای من، ماهیت این در کوه هایی با قله های پوشیده از برف که در بالای یک دریاچه صاف و آرم در حال انعکاس است تداعی می شود. چنین منظره ای رؤیای یک عکاس است، اماشما چگونه پتانسیل آن را برای گرفتن یک عکس چشمگیر به حداکثر می رسانید؟ 

ابتدا، وقتی نور در بهترین حالت است، چه صبح زود چه عصر هنگام غروب برای عکاسی بروید. حتماً سه پایه تان را با خود ببرید و سعی کنید از یک جفت فیلتر استفاده کنید. یک فیلتر پلاریز کننده به شما کمک می کند میزان درخشندگی آب را کنترل کنید و یک فیلتر تراکم خنثی به اطمینان از این که آسمان بیش از اندازه در معرض نور قرار نگرفته کمک می کند. 

برای ملایم کردن آب سرعت های شاتر نسبتاً طولانی تر را امتحان کنید، و همانطور که قبلاً ذکر کردم، حتماً عمق زمینه و زاویه نور را مد نظر قرار دهید و سعی کنید برای میزان درام بیش تر روی آب تمرکز کنید. 

 


مرحله3. اشیاء درخشان! 
عکاسی مربوط به انعکاس محدود به عکاسی مناظر آبی نمی باشد، سطوح انعکاسی زیادی از قبیل آینه، شیشه، فلز، سرامیک و حتی چوب صیقلی شده نیز وجود دارد. 

به خاطر سپردن این که سطوح درخشان از این قبیل نور را جذب نمی کنند اهمیت دارد، بنابراین در صورت استفاده از نور مصنوعی، با دقت درباره مقدار و زاویه نور مربوط به سطح تان فکر کنید. می توانید نورپردازی از پشت یا بالای سوژه تان را امتحان کنید. 

این امر درباره استفاه از فلاش نیز صادق است. 

سعی کنید مطمئن شوید که سطح تان عاری از خراش و جای انگشت است، بخصوص وقتی تمرکز روی جزئیاتی در انعکاس می باشد. کار با سطوح صاف راحت تر است چرا که انعکاس های کامل تری ارائه می دهند. 

پس از این که سطح را پیدا کردید، سعی کنید از سوژه های مختلف استفاده کنید تا ببینید به چه انعکاس هایی می توانید دست یابید. می توانید از هر چیزی که دلتان می خواهد استفاده کنید، اما هر چه شکل جالب تر باشد، ایجاد انعکاس نیز جالب تر خواهد بود. 

 


مرحله 4. تجربه و لذت 
عکاسی انعکاسی معمولاً بعنوان انتزاعی توصیف می شود، که بنظر من بجاست، اما هنگام استفاده ار انعکاس ها نوع عکس هایی که می گیرید کاملاً به خودتان بستگی دارد. 

ممکن است دلتان بخواهد از یک سطح انعکاسی استفاده کنید تا یک عکس غیر قابل پیش بینی را جالب تر کنید، ممکن است بخواهید عکس های حیرت انگیزی از مناظر واقعی بگیرید، یا ممکن است بخواهید برای ایجاد عکس های انتزاعی هنری چشمگیری زاویه ها و نورپردازی را امتحان کنید. لذت این در تنوع عکس های بالقوه است، حالا به خودتان بستگی دارد بروید و از آن ها عکس بگیرید! 

 

 

منبع : prrsiangfx.com

[...]

ادامه مطلب 0

آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ آخرین مقالات

آدرس :

آدرس : تهران ، شهرک قیامدشت ، خیابان شهید بهشتی، بعد چهار راه رجایی، پلاک 465
تلفن تماس :  33577123 - 021
تلگرام : 09375233041
کانال تلگرام : hejratd@
ایمیل : hejratd[at]gmail.com
ساعت کار : 8/30 صبح الی 5 بعد از ظهر