طراحی تراکت | طراحی کاتالوگ | طراحی بروشور | طراحی ست اداری | چاپ لیبل | طراحی لوگو  RSS

 تهران، تلفن :  33848096 - 33840280 - 021

مجموعه مقالات آموزش طراحی آموزش عکاسی آموزش فتوشاپ

مقالات آموزش طراحی


آموزش طراحی

آموزش طراحی (67)

آموزش طراحی

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت ششم)

قسمت ششم

مراحل اجرای حرفه ای کار طراحی

 

اجرای حرفه ای هر کار طراحی از قبیل کاتالوگ، بروشور، پوستر،ست اداری، تراکت، منو رستوران، پاکت، لیبل و ... جدا از بحث خلاقیت و ایده، شامل مراحل متعددی است که در ادامه و در هر بخش به توضیح آن پراخته می شود. اما حال مرور کلی بر این مراحل خواهیم کرد.

 

اولین مرحله

اولین مرحله انجام هر پروژه طراحی تا چاپ، در بخش فنی آن، استفاده از اورژینال مناسب است. به این معنی که اگر قرار است عکسی از محصول یا شخصی گرفته شود، بهتر است که این عکس به شکل حرفه ای تهیه گردد و ترجیحا اسلاید باشد.

تهیه اسلاید حرفه ای برای این منظور یه سرمایه گذاری بجا و لازم است. با داشتن تصویری مناسب که قابلیت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد، می توان کار را برای پوستر، بروشور، کاتالوگ، تراکت، لیبل و یا هر درخواست دیگری، با ابعاد بزرگ انجام داد. به علاوه فکر آینده را نیز باید کرد.

این که بعد از اتمام طراحی یک کاتالوگ آیا لازم است که پوستری در ابعاد 50*70 یا 100*70 نیز تهیه شود یا نه ؟ اگر قدم اولیه، یعنی تهیه منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) با دقت و به جا صورت گرفته باشد، ادامه کار در ابعاد بزرگ تر نیز امکان پذیر است و لزومی به عکس برداری مجدد نیست.

در بعضی از پروژه ها کار به نحو احسنت صورت می گیرد و به چاپ هم میرسد و پس از چاپ و مشاهده خروجی کار کارفرما می خواهد یکی از صفحات زیبا و یا جلد به صورت پوستر و یا بنر طراحی و چاپ شود. ولی به دلیل نبودن منبع مناسب (اسلاید حرفه ای) امکانش وجود نخواهد داشت و اگر هم بخواهد این کار صورت بگیرد اول اینکه هزینه زیادی باید پرداخت بکند و یا اینکه به آن شکل و طرح چاپی اختلاف شدیدی خواهد داشت، که این یک تناقض در یک پروژه حرفه ای می شود و بسیار زننده خواهد شد.

در موارد دیگر، چنانچه اسکن تصاویر مد نظر باشد، بهتر است در صورت امکان، اسکن حرفه ای و با دقت بالا صورت گیرد.

استفاده از نرم افزار مناسب، همان طور که قبلا توضیح داده شد، در مرحله بعدی کار قرار دارد. یعنی کار روی تصاویر در نرم افزارهای بیت مپ مانند Photoshop و نوشته ها و خروجی نهایی در نرم افزارهای برداری مانند CorelDRAW یا Illistrator .

به صورتی که نمی توان گفت برای طرح فقط از یک نرم افزار استفاده شود بلکه ترکیب این دو نرم افزارها می باشد که پس از چاپ  به طرح جلوه خاصی می بخشد. و طراح با دقت و حوصله و در زمان های مناسب از این نرم افزار ها استفاده کند تا خروجی کار اید آل و بدون نقص باشد.
بعد از آن نوبت بستن سند، با آگاهی از ابعاد و اندازه های کاغذ و ماشین چاپ و مشخص کردن محل های برش و خط تا می رسد.

و سپس مرحله لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینک است، که این مرحله نیز کنترل های مضاعفی را می طلبد. و در آخر، چاپ و مراحل بعدی آن ( برش، خط تا، دایکات، صحافی و خدمات دیگر پس از چاپ) که بایستی در همه موارد کنترل و نظارت بر آن آنها صورت گیرد.

نویسنده : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت پنجم)

قسمت پنجم

6 - درباره طرح های برداری و طرح های بیت مپ

اصولا دو دسته نرم افزار های گرافیکی وجود دارد، نرم افزارهای برداری و نرم افزار های بیت مپ.

از جمله نرم افزارهای برداری می توان به معروف ترین آنها یعنی CorelDRAW و Illustrator اشاره کرد و از جمله نرم افزارهای بیت مپ از Photoshop و Corel Photo PAINNT نام برد.

در نرم افزارهای برداری خط و اشکال بر اساس روابط و فرمول های ریاضی رسم می شوند بدین معنی که زمان رسم یک دایره، این دایره کامل و بدون کنگره و رنجه است اما در نرم افزارهای بیت مپ رسم اشکال بر اساس نقاط تاریک و روشن (پیکسل) می باشد. به زبان دیگر هنگامی که یک دایره را در Photoshop که یک نرم افزار بیت مپ است، رسم می کنید و با ابزار بزرگنمایی آن را بزرگ می نمایید، آنچه مشاهده می شود نقاط تاریک و روشنی است که کنگره دار دیده میشود. اما در نرم افزارهای برداری با بزرگ کردن دایره، یک خط کاملا قوس دار و بدون کنگره دیده می شود، به همین دلیل بهتر است که خروجی های کار طراحی شده شما از نرم افزارهای برداری باشد به خصوص اگر حروف و نوشته های ریز در آن وجود دارد.

در غیر این صورت اگرچه ممکن است بعد از چاپ از نظر افراد غیر متخصص، اشکالی وجود نداشته باشد، اما چنانچه خروجی همان کار، در دو حالت متفاوت با نرم افزارهای بیت مپ و نرم افزارهای برداری گرفته شود، بعد از چاپ اختلاف را می توانید در حروف و نوشته های ریز به راحتی مشاهده کنید. البته این در حالتی است که نکات فنی دیگر رعایت شده باشد که در قسمت های بعد به آن اشاره می شود.

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت چهارم)

قسمت چهارم

 

4 - مشکل تبدیل به منحنی (convert to curve)

در هنگام کار با نرم افزارهای طراحی چون CorelDRAW و FreeHand دگمه نمایش Overprint را فعال کنید. این مسئله باعث جلوگیری از خطاهای ناشی از Overprint کردن جاهای ناخواسته می شود.

گاهی پیش می آید که متنی را با رنگ مشکی نوشته اید و رنگ مشکی به طور پیش گزیده Overprint شده است. در چنین حالتی اگر رنگ نوشته را تغییر دهید متن فوق از حالت Overprint خارج می شود.

اکنون نوشته مشکی را تبدیل به منحنی کنید. در این حالت نوشته شما که مشکی است، همچنان Overprint می باشد، اما چنانچه در این وضعیت رنگ نوشته را تغییر دهید نوشته با رنگ جدید نیز کماکان Overprint خواهد بود و مشکلات متعددی را پیش خواهد آورد. بنابراین توصیه های زیر توجه کنید:

1 – دکمه نمایش Overprint را فعال کنید.

2 – تبدیل منحنی کردن حروف و نوشته ها را در آخرین مرحله و زمانی که فایل برای خروجی فیلم یا پلیت آماده می شود انجام دهید.

3 – در برنامه CorelDRAW برای تبدیل به منحنی کردن حروف فارسی، بهتر است از دستور Weld استفاده شود تا بین حروف نیز از بین برود.

5 - نزدیکی حروف به برش

در طراحی دقت کنید که نوشته های خود را زیاد به لبه های کار نزدیک نگیرید. فاصله لازم تا لبه کار در موارد مختلف چون کارت ویزیت، سربرگ، لیبل، و ... متفاوت است. دقت در این موارد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است، یکی اینکه هنگام برش با گیوتین یا دایکات، نوشته ها برش نخورند و دیگر اینکه بعد از برش، نوشته از نظر زیبایی خدشه دار نشود. رعایت این نکته به حس زیبایی شناسی طراح بستگی دارد.

البته گاهی اوقات یک طراح کارآزموده به عمد حروف را در کادر برش قرار می دهد که این کار، گاهی به زیبایی بیش تر طرح می انجامد.

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت سوم)

قسمت سوم

2 - خط دور حروف

در برنامه های گرافیکی همواره می توانید داخل نوشته ها را با رنگ دلخواه رنگ کنید. همچنین می توانید یک خط دور به نوشته خود بدهید اما بایستی در ضخامت و رنگ خط دور دقت کنید.

ضخامت 1/0 میلی متر در چاپ دیده خواهد شد و ضخامت بیش از 1 میلی متر فونت کوچک را از زیبایی می اندازد. چنانچه به نوشته خود خط دور داده اید، رنگ خط دور را با یکی از رنگ های cmyk و ترجیحا k (مشکی) رنگ کنید، رنگ کردن خط دور با ترکیب 2 یا چند رنگ بسته به اندازه حروف، می تواند خطر تار شدن در چاپ را به همراه داشته باشد.

{cmyk: مخفف Cyan, Magenta,Yellow,Blak می باشد که در زمان چاپ از ترکیب آن ها یک کار رنگی به دست می آید.}

اگر انددازه حروف مورد استفاده، کوچک (پوینت 6 یا کمتر) است هیچگاه از خط دور چند رنگ استفاده نکنید زیرا جابجایی در چاپ رنگ ها باعث تار شدن و ناخوانی آن می گردد.

{پوینت : واحد اندازه گیری استاندارد در حروفچینی است. یک پوینت 35/0 میلی متر است، بنابراین پوینت 12 حدودا 4 میلی متر است.}

3 - خطوط بین حروف فارسی

بین حروف در یک کلمه فارسی، خطوطی وجود دارد که ممکن است با رنگ کرددن خط دور نمایان شوند. برای از بین بردن این خطوط در برنامه corel DRAW نوشته های فارسی را weld کنید. بدین ترتیب نوشته از حالت فونت خارج شده، خطوط بین حروف از بین می رود.
جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)
[...]

ادامه مطلب 0

12 اشتباهی که در طراحی کارت ویزیت باید از آن ها اجتناب کنید

 

12 اشتباهی که در طراحی کارت ویزیت باید از آن ها اجتناب کنید

 

 

 

 

 

یکی از مهم ترین بخش های هر شغلی، داشتن یک کارت ویزیت است. همه ما می دانیم زمانی که از تجارت صحبت می کنیم، یک کارت ویزیت می تواند یکی از چیزهایی باشد که برای معرفی خود و شغلتان لازم است. کارت ویزیت به سادگی به مشتریان احتمالی شما یادآوری می کند که شما که هستید و چه کاری انجام می دهید. ولی ممکن است در طراحی کارت ویزیت اشتباهاتی رخ داده و از کارایی آن بکاهد. زمانی که حتی یکی از جنبه های طراحی کارت ویزیت دارای نقص باشد، ظاهر کلّی کارت غلط به نظر رسیده و کارایی آن واقعاً کم می شود.

به همین دلیل، مهم است که یک طراح راجع به اشتباهات احتمالی که ممکن است در حین کار طراحی به وجود بیاید، آگاهی کافی داشته باشد. مهارت های طراح برای خلق آثار طراحی متنوعی آماده است، ولی گاهی اوقات مسائلی وجود دارد که طراحان از آن چشم پوشی می کنند. گاهی اوقات یک کارت ویزیت توسط کسانی طراحی می شود که بایدها و نبایدهای طراحی را نمی دانند. یک یادآوری کوچک قطعاً آسیبی به کسی نخواهد رساند. پس در این جا تعدادی از اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت را که باید از آن ها اجتناب کنید برای شما تشریح می کنیم.

 

چه چیزهایی باید راجع به کارت ویزیت بدانید؟

 

 

 

قبل از ارائه لیست اشتباهات، اجازه دهید مرور کوتاهی بر کارت ویزیت ها داشته باشیم. اگر در مورد طراحی صحبت کنیم، می توانید طرح های بسیاری را در Naldz Graphics مشاهده کنید. نگاه کردن این طرح ها صرفاً ایده هایی در مورد طراحی کارت ویزیت به شما می دهد. آیا شما طراحی هستید که قبلاً کارت ویزیت طراحی کرده اید؟ یا یک تازه کار هستید که دوست دارید این کار را انجام دهید؟ بسیار خب، هدف شما هرچه باشد و هرکه باشید، همیشه باید موضوعات مهم راجع به کارت ویزیت را بدانید.

یکی از مواردی که باید درمورد آن آگاهی داشته باشید، محتویات کارت است. یک کارت ویزیت باید شامل نام شخص، نام شرکت، لوگوی شرکت، شماره های تماس، آدرس، آدرس ایمیل، وبسایت و یک عبارت خاص باشد. از قرار معلوم، این عبارت خاص، نویدی در مورد شغل و حرفه شماست و مانند این است که اعتماد مشتری را به خود جلب کنید تا او از بابت تحویل محصولات و خدمات با کیفیت بالا مطئن شود. بقیه اجزاء برای کارت ویزیت ضروری هستند، زیرا اولین دلیل داشتن کارت ویزیت، شناساندن خود و شرکت و راه های تماس به مشتری می باشد. می توانید لینک هایی به رسانه های اجتماعی نیز در کارت قرار دهید، البته به شرط آن که فضا را شلوغ نکند.

اندازه کارت ویزیت هم مهم است. اکثر افراد شاغل، وسیله ای برای نگه داشتن کارت دارند که کارت ویزیت های افراد مختلف را در آن نگه داری می کنند. اگر کارت شما سایز استانداردی نداشته باشد، ممکن است در آن مکان نگه داشته نشود و شانس این که بیافتد، گم شود یا فراموش گردد بسیار است. قطعاً شما نمی خواهید چنین اتفاقی رخ دهد.

دیگر چه چیزی مهم است؟ اجتناب از اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت نیز بسیار مهم است. این مقاله نیز در همین رابطه نوشته شده است. به لیستی که در زیر ارائه کرده ایم نگاهی بیندازید. پس همین الان کارت ویزیتی را که طراحی کرده اید روبروی خود قرار دهید و نکاتی که بیان می کنیم بر روی کارت خود بررسی نمایید.

 

اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت

 

قطعاً مایل نیستید پول و وقت زیادی صرف طراحی یک کارت ویزیت کنید. هم چنین دوست ندارید آبرو و شهرت برند شما به خطر بیافتد. پس با اجتناب از این اشتباهات، مطمئن شوید کارت ویزیت شما مؤثر و حرفه ایست:

 

  1. فونت بیش از حد کوچک

آیا همه چیز بر روی کارت ویزیت شما خوانا است؟ یا باید از ذره بین استفاده کنید؟! اگر متن شما بیش از اندازه کوچک باشد، کارت ویزیت شما دارای عیب و نقص است. همه افراد دید 100% ندارند و اگرهم داشته باشند، زحمت خواندن کارت را به خود نمی دهند. بله، شما باید مطالب زیادی را بر روی کارت جا دهید، ولی اگر هیچ کس آن را نخواند چه فایده ای خواهد داشت؟ مطمئن شوید که فونت هایی که استفاده کرده اید، کوچک تر از 8 نیستند.

 

  1. رنگ آمیزی ضعیف

رنگ ها همیشه مهم هستند. رنگ ها باعث می شوند یک طرح جذاب و گیرا شود. رنگ ها بر خوانایی متن نیز تأثیر می گذارند. کنتراست را رعایت کنید. از نوشتن متن با رنگ خاکستری بر روی بک گراند سفید اجتناب کنید، زیرا خوانایی متن و جذابیت کارت را کاهش می دهد. می توانید رنگ ها را دستکاری کنید ولی در انجام این کار زیاده روی نکنید. استفاده از رنگ های اضافی، فضای کارت را شلوغ کرده و باعث گیج شدن بیننده می شود.

 

  1. تناقض و ناسازگاری در نمایش برند

شما یک وبسایت، یک لوگو و چیزهای دیگری در رابطه با معرفی برند خود دارید. کارت ویزیت شما باید منسجم و سازگار باشد. اگر شکل و موضوع خاصی را پذیرفته اید، از همان برای کارت ویزیت خود نیز استفاده کنید. گنجاندن برند در یک کارت ویزیت، بسیار با ارزش است. با این کار، برند شما قوی تر شده و درک حرفه و شغلتان برای مشتریان راحت تر است. باید به یاد داشته باشید که کارت ویزیت شما در واقع بخشی از حرفه تجاری شماست و مهم تر این که شما را به افراد مختلف معرفی می کند.

 

  1. کوتاهی در قرار دادن آدرس ایمیل و وبسایت

بعضی از مردم هنوز این بخش را نادیده گرفته و مانند روش قدیم، فقط شماره تلفن را بر روی کارت ذکر می کنند. زمانی که ادرس ایمیل داشته باشید، می توانید بهتر کار کنید؛ زیرا اکثر مردم ترجیح می دهند در عوض تلفن کردن، به شما ایمیل بزنند. هم چنین آن ها علاقه مندند در مورد سایت شما بیشتر بدانند. بنابراین باید لینک سایت خود را نیز در کارت ویزیت ذکر کنید.

 

  1. استفاده از کاغذهای بی کیفیت

نه تنها طرح، بلکه کاغذی که برای چاپ کارت ویزیت به کار می رود اهمیت بسیاری دارد. سعی کنید کاغذ کارت را لمس کنید. آیا نازک و سبک است؟ اگر این طور باشد، کار اشتباهی کرده اید. اگر فکر می کنید کاغذ کارت مهم نیست، سخت در اشتباهید. زمانی که مشتری کارت ویزیت شما را با دست خود لمس می کند، صرفاً با لمس کاغذ، می تواند درمورد شما تصمیم گیری کند. پس از کاغذ سبک استفاده نکنید. از کاغذهایی حرفه ای تر و قابل ارائه استفاده کنید.

 

  1. نامرتب و شلوغ بودن کارت

چه کسی نگاه کردن به صحنه های نامرتب را دوست دارد؟ قطعاً هیچ کس. پس در طراحی کارت ویزیت، دقت کنید صفحه بندی شما نامرتب نباشد. هم چنین مطمئن شوید که کارت شما شلوغ نیست. شلوغی به این معناست که اطلاعات زیادی را بر روی کارت قرار داده باشید. نیازی نیست تمام شماره تلفن های خود را ذکر کنید. از تراکم بیش از حد کاراکترها در یک خط اجتناب کنید. اجازه دهید کارت شما با طرح و متن کمی که دارد، با مشتری حرف بزند.

 

  1. عدم بیان زمینه شغلی

چیزی که دارید، تنها یک کارت نیست، بلکه یک کارت "کسب و کار" است. با داشتن کلمه "کسب و کار"، این عبارت بدین معناست که شما باید کاربرد کارت خود را در تجارت و ارتقاء شغلی خود به حداکثر برسانید. به همین دلیل، ذکر یک عبارت خاص بسیار مفید است که به مردم بگوید شما چه کاری انجام می دهید و چرا انتخاب مناسبی هستید. انجام این کار، کارت ویزیت شما را جذاب تر می کند. از آن پس، کارت شما به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عمل کرده و به جذب مشتری کمک می کند.

 

  1. کارت های بیش از حد بزرگ

قبلاً در مورد اندازه کارت صحبت کردیم. بعضی از افراد برای گنجاندن اطلاعات بیشتر یا حتی منحصر بفرد بودن، اندازه بزرگتری برای کارت در نظر می گیرند. ولی حمل و نگه داری چنین کارت هایی مشکل است. با یاد داشته باشید که افراد بسیاری هستند که کارت ویزیت ها را در بین اشخاص توزیع می کنند. زمانی که کارت شما در کیف یا جعبه نگه دارنده کارت جا نمی گیرد، برای افراد دردسر ساز بوده و آن را دور می اندازد. پس چرا از اندازه استاندارد استفاده نمی کنید؟

 

  1. قسمت خالی در پشت کارت

همیشه می توانید از پشت کارت هم استفاده کنید. بقیه اطلاعات را در پشت کارت ذکر کنید. حتی می توانید شعار مخصوص خود را در قسمت پشت کارت تایپ نموده و کارت را از همان سمت به گیرنده بدهید. این کار، گیرنده را مجبور می کند که در نگاه اول شعار شما را مشاهده نماید. به علاوه، می توانید سایر اطلاعات مانند وبسایت و بقیه موارد مهم را در پشت کارت قرار دهید.

 

  1. شغل شناخته نشده

کارت ویزیت شما باید اطلاعاتی درمورد شغلتان به مشتری بدهد. پس مطمئن شوید که مردم با یک نگاه به کارت می توانند شغل شما را تشخیص دهند. این یک اشتباه رایج است، زیرا بقیه فقط به رنگ ها و سایر اجزاء توجه می کنند و به درک شغل اهمیتی نمی دهند. از طراحی کارت های مرموز اجتناب کنید زیرا مشتری وقت اضافی برای حلّ معمّا ندارد. اجازه دهید کارت شما در مورد شغلتان سخن بگوید. با اضافه کردن یک لوگو یا استفاده از روش های خلاق مانند یک عکس جذاب در حرفه عکاسی می توانید این کار را انجام دهید.

 

  1. طرح بی مزه و پیش پا افتاده

طراحی کارت ویزیتی که ساده و بی مزه به نظر می رسد، فقط هدر دادن کاغذ و جوهر است. شما فقط همه چیز را با هم ترکیب می کنید و به فکر یک نشانه خاص بر روی کارت نیستید. زمانی که کارت را طراحی کرده اید یا زمانی که بر روی کارت خود کار می کنید،  فقط بر روی ظاهر و اطلاعات روی آن تمرکز نکنید. به این فکر کنید که چگونه می توانید آن را منحصربفرد کنید و کارت شما چگونه می تواند پیغام شما را انتقال دهد. اجازه دهید کارت شما صرفاً از طریق طرح خود، اطلاعات مربوط به شغل شما را شرح دهد. دریافت کننده کارت باید حس خوبی از دریافت آن داشته باشد.

 

  1. کارت های توزیع نشده

این آخرین مورد، راجع به طراحی نیست، بلکه به خاطر این مهم است که اگر کارت ویزیت های شما صرفاً در یک جعبه نگه داری شده و توزیع نشوند، تمام تلاش شما به هدر می رود. کارت ها را پخش کنید. در به رخ کشاندن شغل خود تردید نداشته باشید. یکی از مزیت های داشتن کارتی با طراحی خوب این است که همیشه به توزیع آن اشتیاق دارید. ممکن است به جذابیت کارت خود افتخار کنید و حرفه خود را در معرض نمایش همه قرار دهید.

ارزیابی کارت شما چگونه بود؟ خوب بود یا مرتکب اشتباهاتی شده بودید؟ اگر چنین است، اکنون زمان طراحی مجدد است. با انجام این کار، همیشه به علت انجام آن اشتباه رجوع می کنید. سعی کنید بهترین کارت ویزیت را طراحی کنید. قطعاً نمی خواهید به واسطه طراحی بد، فقط کاغذ و جوهر هدر دهید. زمانی که طراحی شما با شکست مواجه شد، شما و کارتتان به زودی فراموش خواهید شد و مشتریانتان را از دست خواهید داد.منبع:persiangfx

 

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند: (قسمت دوم)

قسمت دوم:

امروزه حضور کامپیوتر به عنوان یک ابزار در کار طراحی و سادگی کار با آن باعث شده که بسیاری از طراحان غیر آشنا به مسائل فنی چاپ مجذوب و مغلوب رنگ ها و ابزار های موجود در آن شوند و بدون توجه به این مسئله که ممکن است آنچه بر صفحه مانیتور دیده می شود، مغایر با کار چاپ شده باشد، به اشتباه از امکنات موجود در کامپیوتر استفاده کنند.

خطی نازک با رنگ خاکستری در کامپیوتر رسم می شود، اما در چاپ چیزی دیده نمی شود. مشکلی که با آگاهی و شناخت محدودیت ها به راحتی قابل حل می بود به یک مسئله پر هزینه بدل شده است.

طراحان گرافیک بایستی با نرم افزار های طراحی آشنایی کامل داشته باشند و نقاط ضعف آنها را بشناسند. تفاوت نرم افزارهای برداری (وکتور) و بیت مپ را شناخته، از هر کدام در جای خود استفاده کنند.

 

نکاتی که درباره فونت باید بدانید:

1 – درباره فونت

2 – خط دور حروف

3 – خطوط بین حروف فارسی

4 - مشکل تبدیل به منحنی

5 – نزدیکی حروف به برش

6 – درباره طرح های برداری و طرح های بیت مپ

7 – تراز کردن حروف

 

نکته اول :

1 - در باره فونت

هنگام ارسال یک سند، جهت خروجی فیلم و یا پلیت (زینک) توجه داشته باشید که یا فونت های خود را تبدیل به منحنی کنید، یا این که به همراه ارسال سند، فونت ها را برای خروجی فیلم ارسال نمایید.

چنانچه فایل ارسالی به لیتوگرافی، تصویر (حتما با فرمت tiff) می باشدد یا اینکه کار نهایی را تبدیل به تصویر کرده اید دقت کنید که فونت یا خطوط ظریف در کار نباشد. تبدیل فایل برداری به تصویر، به فونت های ریز در حدود 6 صدمه وارد میکند و فونت در کار نهایی کنگره دار دیده می شود یا اصطلاحا رنجه خواهد شد.

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)

 [...]

ادامه مطلب 0

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند:

نکاتی که طراحان (فارغ التحصیلان رشته گرافیک)، از طراحی تا چاپ باید بدانند:


قسمت اول

 

طرح یک سوال ؟؟؟

 

يک طراح (گرافیست) باید همه چیز را بداند! ولی آیا همه آنچه را که باید یک طراح گرافیک بداند در دانشگاه به وی می آموزند؟!

سالهاست که فارغ التحصیلان رشته گرافیک پس از خروج از دانشگاه برای طی دوره هایی که اکنون جزو ملزومات کار یک طراح حرفه ای است برای کارآموزی به شرکتهای تبلیغاتی و آتلیه های هنری می روند تا آنچه را که به آنها آموخته نشده است را در آنجا بیاموزند. که گه گاه این تجربه برای بسیاری ناگوار بوده است و عده ای نیز با صرف مدت زیاد (که متاسفانه در کشور ما خیلی کم هستند کسانی که دانش و تجربیات خود را در اختیار دیگر عزیزان این حرفه قرار دهند) به این تجربیات دست پیدامی کنند. 

بسیار پیش آمده که در اثر یک غفلت یا یک اشتباه و گاه عدم آشنایی طراحان با امکانات، مشکلات و محدودیتهای چاپی ناچار به تحمل هزینه های سنگینی شده اند. 

 

راه حل چیست؟

 راه حل آنست که طراح همه مواردی را که از طراحی تا چاپ و سپس بعد از چاپ وجود دارد را به دقت کنترل کند تا از هدر رفتن سرمایه به دلیل یک اشتباه کوچک که منجر به خراب شدن یک محصول چاپی میشود جلوگیری نماید.

1)

طراحان گرافیک بسیاری داریم که تجربه لازم در امور چاپ و نکات فنی آن (که لازمه گذشت زمان است) را ندارند. این مسئله باعث می شود که ایده های بسیار خلاقانه آن ها که بر روی مانیتور کامپیوتر زیبایی فراوانی دارد، به هنگام چاپ از آب و رنگ بیفتد و جلوه مطلوب را نداشته باشد. برخورداری از تجربه دیگران که گاهی از طریق مشورت و گاهی از طریق مطالعه حاصل می شود، بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. و بایستی اطلاعات خود را به روز کنند.

هر روز شاهد ظهور امکان چاپی جدیدی هستیم که هر کدام از آن ها ویژی ای خاص خود را دارد و کنترل و مراقبت های خود را می طلبد. طراحی که قرار است مثلا چاپ روی pvc انجام دهد اگر نداند که چه تنگناهایی برای طراحی اش وجود دارد، نمی تواند کار قابل قبولی ارائه دهد.

بنابراین معقول تر و صحیح تر آن است که طراحان قبل از آن که شروع به طراحی کنند شیوه چاپ را مد نظر داشته باشند و محدودیت های آن را بشناسند.(برگرفته از کتاب آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند)

جمع آوری شده توسط : موسی عبدی (طراح هجرت دیزاین)[...]

ادامه مطلب 0

10 نکته برای اینکه چطور برای طراحی کارت ویزیت رنگ های مناسب انتخاب کنیم؟

 

 

10 نکته برای اینکه چطور برای طراحی کارت ویزیت رنگ های مناسب انتخاب کنیم؟

 

یک راه دیگر برای انتخاب رنگ های مناسب برای کارت ویزیت ، نگاه کردن به کارت های دیگر است. اما این به آن معنا نیست که از آن ها تقلید کنید. از آن ها برای الهام گرفتن برای کارت های خودتان استفاده کنید. پس از دیدن کارت ویزیت های متفاوت، می بینید که چقدر از آن ها الهام گرفته اید.

 

  1. به نوع کار نگاه کنید.

 

 

برای هرکدام از صنایع، رنگ متفاوتی باید استفاده شود زیرا هر کار یا زمینه کاری باید رنگ متفاوتی داشته باشد تا بهتر قابل شناسایی باشد. مانند اینکه برای کار غذا باید از رنگ نارنجی استفاده کنید، همچنین برای بچه ها نیز می توان از این رنگ استفاده کرد. رنگ سیاه برای پوشاک بوده و نشان دهنده وقار و لوکس بودن است. هر رنگ نشان دهنده صنعت جداگانه ای است. پس، مطمئن شوید که از رنگ مناسبی استفاده می کنید. ممکن است بعضی طراحان رنگ ها را ترکیب کنند که در هنرها و طراحی مناسب است.

 

 

  1. هدف مخاطب را بشناسید.

 

 

 

نوع گروه مردمی را که مخاطب شما هستند را مشخص کنید. این به شما کمک می کند که بتوانید رنگ مناسب تری برای آن دسته از مخاطبان انتخاب کنید. اگر هدف شما افراد جوان تر هستند،از رنگ های روشن تر استفاده کرده و از استفاده از رنگ های قهوه ای و سیاه خود داری کنید زیرا این رنگ ها برای آن ها خسته کننده است. اگر مخاطبان شما برای یک صنعت خاص هستند، از رنگی استفاده کنید که برای آن مناسب باشد. مانند اینکه اگر برای کار های مربوط به گل است، می توانید از قرمز، زرد یا نارنجی و یا حتی از ترکیب آن ها استفاده کنید.

 

 

  1. روانشناسی رنگ ها را بشناسید.

 

 

روانشناسی رنگ ها به معنای رنگ ها می پردازد و اینکه چطور می توانند بر کسانی که به آن رنگ نگاه می کنند تاثیر بگذارد. رنگ ها باید به طور مطابق با آن استفاده شوند. در غیر این صورت، کارت ویزیت و تجارت شما ممکن است دچار مشکل شود. پس، به روانشاسی رنگ های مختلف نگاه کرده و رنگ هایی را انتخاب کنید که با کار شما هماهنگی داشته باشند.

 

 

  1. رنگ های شرکتتان را بشناسید.

 

 

 

اگر در حال حاضر برای شرکتتان رنگ دارید، انتخاب رنگ برای کارت ویزیتتان بسیار ساده تر خواهد بود. می توانید از رنگ شرکتتان استفاده کرده و تنها چند رنگ تاکیدی به آن اضافه کنید. تنها رنگ های شرکت را برجسته تر کنید زیرا این بخشی از علامت گذاری شرکت است.

 

 

  1. چرخه رنگ را در نظر داشته باشید.

 

 

زمانی که بحث رنگ ها می شود، همیشه باید پایه اولیه ی اینکه این رنگ ها چطور ساخته شده و ترکیب شده اند را در نظر داشته باشیم. استفاده از چرخه ی رنگ به شما به عنوان یک راهنما کمک می کند که چطور رنگ ها می توانند یک ترکیب خوب داشته باشند. با استفاده از آن به عنوان راهنما هیچگاه شکست نخواهید خورد. می توانید چرخه رنگ را به طور آنلاین دانلود کنید. می توانید از آن در زمان های مختلف برای طراحی هایتان استفاده کنید. از این جهت، جدول رنگی مناسبی را برای طراحی تان انتخاب کنید.

 

 

  1. از رنگ هایی استفاده کنید که همیشه مناسب باشند.

 

 

 

همراه با انتخاب رنگ ها در نظر داشته باشید که تا چه زمانی در بازار باقی می ماند. اگر از رنگی استفاده کنید که با گذر زمان نامناسب شود، به شما این توانایی را می دهد که هویت بهتری پیدا کنید. حتی اگر شما مدت زمان زیادی از شروع کارتان بگذرد، مشتری ها تجارت شما را تشخیص می دهند. استفاده از رنگ های مناسب به شما کمک می کند که برندینگ و علامت گذاری موثرتر و مثبت تری به دست آورید.

 

 

  1. مشخص کنید که می خواهید چطور مشتری ها واکنش نشان دهند.

 

 

 

چون هر رنگی تاثیر متفاوتی بر کسی که به آن نگاه می کند دارد، شما باید بدانید که می خواهید چطور مشتری هایتان واکنش نشان دهند. واکنش مشتری اغلب به رنگ هایی که شما استفاده می کنید بستگی دارد. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آن ها تعجب کنند، با انگیزه شوند، قدر دان شوند، آرام شوند و یا چه حالتی به آن ها دست دهد. این می تواند به شما کمک کند تا رنگ مناسب تری را انتخاب کنید.

 

 

  1. از رنگ های وب سایتتان استفاده کنید.

 

 

 

با استفاده از رنگ وب سایتتان، بین وب سایتتان و کارت ویزیتتان پیوستگی ایجاد کنید. با این کار ارتباط مشتری ها با کارت ویزیت و وب سایتتان کار ساده تری خواهد بود. با این کار آن ها بهتر می توانند آن ها را تشخیص داده و این برای تجارت شما یک امتیاز محسوب می شود. حداقل، زمانی که این کار را انجام دهید، دیگر زمان لازم نیز که زمان زیادی را صرف انتخاب رنگ کنید. همچنین، اگر از همان فونت نیز استفاده کنید، هویت تجاری بهتری برای تجارتتان به وجود می آورید.

 

 

  1. تصمیم بگیرید که چه تصاویری را می خواهید ارائه دهید.

 

 

 

اگر تصمیم بگیرید که چه نوع تصاویری را می خواهید انتقال دهید حتماً موفق تر خواهید بود. اما این تنها نباید در کارت ویزیت گنجانده شود. این ها باید در تمام عناصر بازاریابی شما شامل بروشور، وب سایت، مجله، لوگو و دیگر موارد نیز وجود داشته باشد. سپس، می توانی یک رنگ موثر را برای این نوع تصاویر انتخاب کنید.

 

 

  1. به دنبال الهام باشید.

 

 

یک راه خوب دیگر برای انتخاب یک رنگ مناسب برای کارت ویزیت، نگاه کردن به کارت ویزیت های دیگر است. اما این به معنای تقلید از آن ها نیست. پس از دیدن کارت ویزیت های متفاوت دیگر، برای کارت ویزیت خودتان الهام خواهید گرفت.منبع :persiangfx

 [...]

ادامه مطلب 0

چگونه برای برند خود رنگ مناسب انتخاب کنیم

چگونه برای برند خود رنگ مناسب انتخاب کنیم

 

بر خلاف آنچه برخی فکر می کنند، طراحی یک برند کار بسیار زمان بر و مشکلی است. نه تنها شما مجبورید تعداد زیادی متغیر را در نظر داشته باشید، بلکه باید بدانید چگونه تغییرات را به خوبی و به نسبت های مناسب در جاهایی که نیاز است اعمال نمایید

 

اگر شما بخواهید یک برند قدرتمند را طراحی کنید، تجارت شما قسمتی از تامین و ارائه سرویس ها و خدمات مناسب و مطلوب برای راضی کردن مخاطب و مشتری خواهد شد.

شما می توانید به فروش اتومبیل بپردازید و یا یک فروشنده مستقل باشید، فنجان بفروشید و یا تعمیرکار ساعت باشید. داشتن یک برند قدرتمند هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت، در عوض، باعث افزایش شانس شما برای دستیابی به موفقیت های بیشتر خواهد شد.

هنگام طراحی یک برند، شما مجبور خواهید بود نکات زیادی را در نظر داشته باشید. یکی از این آیتم ها رنگ است. شما می توانید یک لوگوی تک رنگ، یک لوگوی دو رنگ و یا حتی لوگویی با بیش از دو رنگ داشته باشید (Windows و یا لوگوی Apple لوگوی). هر رنگ باز گو کننده مطالب و نکاتی در مورد لوگوی مرتبط می باشد. رنگ ها به طور ناخودآگاه چندین نوع پیام را منتقل می کنند. ما در این مقاله نگاهی به رنگ های اصلی خواهیم انداخت و نمونه های قدرتمندی از برند را که رنگ در آنها نقش بسزایی داشته را معرفی خواهیم کرد.

 

 

 

قرمز

قرمز رنگ خون و آتش است؛ با جنگ، قدرت، استحکام، شور و اشتیاق، عشق و آرزو در ارتباط است. این رنگ رنگ حسی است و پیام های قدرتی و احساسی را منتقل می کند. این رنگ به وفور به چشم می خورد. در علائم ایست، چراغ های خطر و تجهیزاتی که مربوط به آتش و آتش نشانی است. این رنگ در بسیاری از پرچم ها نیز وجود دارد. در حقیقت رنگ قرمز یک گزینه عمومی و متداول است چون شور و هیجان مردم را بر می انگیزد و همیشه برجسته و گیراست.

 

مثال: Red Bull, ESPN, Coca Cola, Yamaha, صلیب سرخ یا هلال احمر. همچنین McDonalds, Shell, Lego, Superman, YouTube و Windows برندهایی هستند که در طراحی آنها از رنگ قرمز در کنار رنگ های دیگر استفاده شده است.

 

 

نارنجی

رنگ نارنجی ترکیبی از انرژی رنگ قرمز و لذت و شادابی رنگ زرد است. نارنجی به معنای شادی، طلوع آفتاب و نمایانگر اشتیاق، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است. هر چند این رنگ به اندازه رنگ قرمز قدرت برانگیختن بیننده را ندارد، اما پیام ها و تاثیرات قدرتمندی به مغز انسان منتقل می کند. رنگ نارنجی بدون این که حس پرخاشگری و تهاجم را در فرد ایجاد کند حس گرما را به او منتقل می کند. این رنگ همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است. این رنگ سطح وضوح بالایی دارد و برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی بسیار مناسب است. بنابراین در بساری از آگهی های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مثال: Orange, Fanta, ING and GE Money Bank و در برندهای FedEx و ZDF به همراه رنگ های دیگر نیز به کار رفته است. این رنگ اغلب برای آبمیوه پرتقالی مورد استفاده قرار می گیرد. من فقط نام فانت را در اینجا ذکر کردمم اما اگر جستجویی در گوگل داشته باشید می توانید نام صدها برند آب پرتقال را که در آن ها از این رنگ استفاده شده را پیدا کنید.

 

 

زرد

رنگ زرد رنگ شادی و لذت است چون با طلوع آفتاب در ارتباط است. این رنگ حس گرما، شادی و خوشی را منتقل می کند. رنگ زرد انرژی و فعالیت را بر می انگیزد و در ماهیچه ها تولید انرژی می کند. مثل رنگ نارنجی این رنگ نیز اغلب با غذا و مواد غذایی ارتباط نزدیکی دارد. آمار نشان می دهد که استفاده مقدار زیاد این رنگ تاثیرات نگران کننده ای روی مغز و رفتار ما دارد. رنگ زرد برای تبلیغ محصولا مربوط به کودکان، تبلیغاتی که با تعطیلات تابستانی در ارتباط است و نیز تبلیغ مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و در زمانی که هدف شما از استفاده از آن جلب توجه مخاطب است کارایی بسیار خوبی دارد، اگر چه این کارایی به اندازه رنگ قرمز و نارنجی نیست، چون رنگ زرد روشن تر از این دو رنگ است. برای این که تاثر این رنگ بیشتر و قدرتمند تر شود باید آن را در یک پس زمینه تیره تر به کار برد. توصیه می کنیم از این رنگ در برندهای خیلی جدی و مهم استفاده نکنید چون این رنگ حس هیجان و شادابی را القا می کند نمای برند را از حالت حرفه ای خارج می کند.

 

مثال: McDonalds, Batman, Yellow Pages, DHL, Best Buy and Smart Buy. در برندهای Windows, Shell, Nikon and Ferrari نیز ترکیبی از رنگ زرد و رنگ های دیگر را مشاهده می کنید.

 

 

سبز

رنگ سبز رنگ طبیعت است؛ به همین دلیل است که اغلب حس تازگی و طراوت و طبیعی بودن را القا می کند. سبز سمبل رشد و نمو و هارمونی است و حس امنیت را به بیننده منتقل می کند. سبز تیره با پول، بزرگداشت دلار آمریکایی، ارتباط نزدیکی دارد. این رنگ برای ذهن و چشم آرامش بخش است؛ به دید و تخیل کمک می کند. ثبات و استحکام را تلقین می کند و به هیمن دلیل برای کمپاین های قدرتمند و مشهور مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ سبز روشن در چراغ های راهنمایی به کار می رود. این رنگ سمبل سلامتی وامنیت است.

 

هر چند این رنگ با پول و ثروت در ارتباط است اما بیشتر برای تبلیغ محصولات "سبز" مورد استفاده قرار می گیرد. مثال: در طراحی برندهای Animal Planet, Greenpeace, Greenday, Greelabs and Land Rover به طور کامل از رنگ سبز استفاده شده است. در برندهای Starbucks, Xbox 360, Windows, eBay and StumbleUpon این رنگ در کنار رنگ های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. علامت بازیافت نیز سبز است.

 

 

آبی

می توان گفت آبی رنگی است که به مقدار زیاد در طراحی برند مورد استفاده قرار می گیرد. آبی رنگ آسمان و دریا است، با تداوم و ثبات و حرفه ای بودن در ارتباط است. این رنگ سمبل اعتماد و اطمینان، هوش و استعداد، حقیقت، ایمان، وفاداری و آسمان است. اگر از این رنگ در خط مبنای پایین طرح استفاده شود، هر چیزی را که مد نظر داشته باشید تداعی می کند. به همین دلیل است که این رنگ به وفور در طراحی به کار برده می شود. رنگ آبی به عنوان یک رنگ سودمند برای ذهن و جسم شناخته شده است و تاثیر آرامش بخشی دارد. این رنگ حس راحتی و آسایش و آرامش خاطر را القا می کند. آبی یک رنگ مردانه است به همین دلیل در برندهای قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ اغلب در میان مردان طرفداران زیادی دارد.

 

رنگ آبی موفقیتی در صنعت مواد غذایی و آشپزی نداشته چون باعث کاهش اشتها می شود. اگر این رنگ با رنگ زرد یا قرمز ترکیب شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

مثال: در برندهای Nokia, HP, Intel, Samsung, Dove, Nivea, Facebook, Dell, Lenovo and Ford از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی برند استفاده شده است و در برندهای Windows, NASCAR, Pepsi, Carrefour, MySpace, MSN و Volkswagen این رنگ نیز در کنار سایر رنگ ها قرار دارد.

 

 

ارغوانی

استفاده از رنگ ارغوانی در بین طراحان لوگو رایج نیست. اگر چه این رنگ ترکیبی از رنگ آبی و رنگ انرژیک قرمز است، به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ با تجملات، شکوه و عظمت همراه است و سمبل قدرت، اصالت، نعمت و جاه طلبی می باشد. ارغوانی رنگ افراد عجیب و غریب و غیر معقول است و اغلب با خردمندی، وقار و استقلال همراه است. این رنگ رنگ افراد مونث است.

 

مثال: Yahoo! و LA Lakers تنها برندهای قدرتمندی هستند که از رنگ ارغوانی در انها استفاده شده است.

 

 

سفید

همه ما می دانیم که سفید یک رنگ نیست اما باید آن را نیز به این فهرست اضافه کنیم. این رنگ با روشنایی، بی گناهی، خلوص و پاکی همراه است. از آنجا که این رنگ به عنوان رنگ کمال شناخته می شود و حس مثبتی که القا می کند بیش از رنگ های دیگر است، اما به طور گسترده استفاده نمی شود. احتمالا دلیل این امر این است که رنگ سفید را نمی توان بدون رنگ های دیگر به کار برد. هر لوگویی می توانید سفید باشد. فقط کافی است آن را در فتوشاپ باز کرده و تصویر را سیاه و سفید کنید، در نهایت به یک تصویر سفید روی یک پس زمینه سیاه خواهید رسید. این رنگ گزینه مناسبی برای استفاده در برند نیست اما در طراحی وب کاربرد زیادی دارد.

 

مثال: در برندهای Toy Machine و Hot Wheels رنگ سفید به همراه رنگ سیاه استفاده شده است. رنگ سفید را نیم توان به تنهایی به کار برد.

 

 

سیاه

به این دلیل که رنگ سیاه جزو رنگ های به شمار نمی اید، استفاده از آن در میان طراحان رایج نیست، هر چند این رنگ پیام های قدرتمندی را به بیننده القا می کند. این رنگ با قدرت و وقار و از سوی دیگر با مرگ، بدی و رمز و راز همراه است. این رنگ علامت قدرت و اقتدار است. به همین دلیل است که دیلپمات ها و سیاستمداران را فقط در اتومبیل های سیاه رنگ سوار می کنند. یک کراوات و لباس محلی سیاه رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.

 

مثال: Photobucket, ABC, JVC, Sony, Agent 007, RCA, Mercedes و گاهی HP. در برندهای Swiss Air, NBC, Daytona, Amazon and Cartoon Network نیز این رنگ با ترکیبی از رنگ های دیگر به چشم می خورد.

انتخاب رنگ مناسب برای برند یکی از مراحل مهم در ایجاد پیام های قدرمند و تاثیرگذار است. شما نه تنها با انتخاب یک رنگ مناسب برای برندتان مشتری و مخاطب را راضی خواهید کرد بلکه یک به آنها نشان خواهید داد که شما تصویری قدرتمند و جدید برای به نمایش گذاشتن و نشان دادن محصول خود به بازار هستید. وقتی می خواهید رنگ مناسبی برای برند خود انتخاب کنید بهتر است قبل از هر کار راهنمایی های بالا را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند تا یک برند حرفه ای و مطلوب طراحی کنید.

 [...]

ادامه مطلب 0

تئوری رنگ ها و هارمونی رنگ

آشنایی با چرخه یا دایره ی رنگ

اساس هر تئوری رنگ، حلقه رنگ است و دسته بندی رنگ ها را مشخص می كند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند.
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.


رنگ های اصلی:
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.

 


رنگ های فرعی یا ثانویه:
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.


رنگ های ترکیبی:
زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند.

 

 

هماهنگی (هارمونی) رنگ:
هماهنگی یا هارمونی به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه می کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل می شود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه مند نمی کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.

مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز می شود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگ ها در در طبیعت دقت کنید. همان طور که گفتیم، تئوری های رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگ ها میپردازیم:


هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:

رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.


هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل آن هایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.


هارمونی بر اساس طبیعت:

طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر پایین ملاحظه می کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمی گنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.


رنگ های گرم و سرد

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب روان و دریا است بنابراین با دیدن این رنگ ها احساس سرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگ های سرد می گویند.
رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آتش و خورشید بوده و با دیدن این رنگ ها احساس گرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگهای گرم می گویند.


رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد
رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش


تأثیرات روانی رنگ ها

همه ما می دانیم، انسان موجودی است كه به سرعت و به شدت تحت تأثیر فر آیندهای محیطی قرار می گیرد و در تحت همین تأثیر شكل جدیدی از رفتار را از خود بروز می دهد. اثر روانی بعضی از رنگ ها به صورت زیر است:

زرد : زرد رنگی است با توان پرتو افكنی زیاد، كه بیشتر پرتوهای دریافتی را بازتاب می كند.
زرد، رنگی است رویه ای، رنگی كه ژرفا و عمق ندارد. بُرد آن نسبت به رنگهای دیگر زیادتر است و از بسیاری از ویژگی های سفید برخوردار است. رنگ ترش است و نمودار ترشی های متفاوت. صدای زیر ویولن « زرد » است. آواز بلبل و قناری زرد است. رنگ زرد وقتی یكدست باشد، شادی آفرین و هنگامی كه با تغییرات زمینه های رنگی همراه باشد ایجاد هیجان و ناراحتی تا حد اضطراب می كند. زرد رنگ بی خوابی، بیداری، بیماری، نا امیدی، هیجان، اضطراب و تلاطم فكری است. همچنین رنگ آغاز بهار، رسیدگی كشت، نمودار نیروی فزون نهفته در دانه است. رنگی است مادی و زمینی كه هرگز نمودار ژرفا نیست. رنگی است با موضوع عمودی و بنابراین با خط عمودی هم سنگ می شود. رنگ زرد رنگ جوانی، نشان روشنی و نور و نشان دانش و معرفت است. در بعضی اوقات رنگ زرد به عنوان القاء كننده تنفر مطرح می شود، این حالت زمانی مورد قبول است كه پس زمینه ی آن مشكی باشد زیرا تضاد این دو رنگ بسیار شدید است و در هیچ شرایطی با هم هماهنگی ندارند. در صورتی كه همین رنگ در پس زمینه ی سبز زندگی و امید را به نمایش می گذارد.

آبی : آبی، رنگی است آرام و درونگرا. بیننده را به سوی خود می كشد و در درون آرامش خود، نرم می سازد و به خواب می برد. چشم را به خود متوجه می كند. رنگ آبی موافق با وضعیت خط افق است. آبی، رنگی است الهی و آسمانی. رنگی است مطیع، سر به راه و سازشكار. آبی رنگ زمستان و سرمای آن است. آبی رنگ خلاقیت است. آرامش و سكونی كه از آن به ما می رسد نتیجه رشد مقتدر و طبیعی آن است. در استفاده از رنگ آبی بیننده همیشه منتظر یك نو آوری و كار جدید است. زلالی، پاكی و خلوص را می توان توسط رنگ آبی بوجود آورد. طعم آبی، بی طعمی و كمی متمایل به شیرینی است. رنگ آبی همیشه سایه دار است و همواره میل دارد در تاریكی خود نمایی كند. همیشه نامحسوس است و در عین حال هوای شفافی را می نمایاند. آبی با روان آدمی پیوند می خورد و تا اعماق و انتهای روح نفوذ می كند. آبی معنی ایمان می دهد. سمبل جاوید است.

قرمز : قرمز، رنگی گرم و دارای نیروهای برون گراست. رنگِ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است. طعم آن شیرین است. قرمز رنگ حق، حقیقت، پیكار و بلاخره شهادت است. قرمز پایان تابستان و آغاز پاییز است. در تطابق با خط، گویای خط قطری همگن است. قرمز، رنگی است كه فرو رفتن و ماندن در آن می سوزاند و كناره گیری از آن گرما می دهد. رنگ عشق و تشكیل خانواده است. قرمز سمبل حیات و زندگی، عامل مؤثری در سازندگی و تشدید رویش گیاهان و بیان كننده ی هیجان و شورش است، نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش. اثر هیجان و هوس را به خوبی نشان می دهد، این رنگ اگر در پس زمینه تیره قرار گیرد وحشت، ناپایداری و پلیدی را نشان می دهد و اگر در پس زمینه روشن قرار گیرد معرف یك عشق سطحی و زودگذر است.

نارنجی : نارنجی، رنگی است كه خواص بصری آن آتش و خواص روانی آن گرما است. نارنجی رنگ جوانی است. رنگ شادابی است. رنگ جشن و سرور است و رنگ میوه های تازه رسیده. حالتی از اضطراب و عدم ثبات را شامل می شود. آمیخته با كمی سفید، رنگ بلوغ زنانه است و آمیخته با كمی مشكی، رنگ بلوغ مردانه است. در ارتباط با خط، خطی است آزاد و متمایل به عمودی.

سبز : سبز معتدل و اعتدالش سرد است. در سبز توان آرامش وجود دارد. رنگ تعقل، تفكر و آرامش خردمندانه است. رنگ صلح و صفا است. رنگ سبز، رنگ امید به زیستن و ادامه ی حیات در بهترین شرایط خود است. این رنگ در حالی كه در غرب مفهوم مطلق زندگی است (Western Green) در شرق یك رنگ روحانی و مذهبی به حساب می آید.
(Eastern Green) طعم رنگ سبز، نه شیرین است نه شور، نه ترش است و بی مزه، نه تند است نه تلخ، طعم آب گواراست و كمی مزه گَس دارد. سبز رنگ پایان بهار است و آغازین تابستان. در تطابق با خط، خط قطری است.

بنفش : رنگ بنفش نمایشگر بی خبری، بی اختیاری، ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و بر انگیزاننده احساسات. اگر در سطوح وسیع به كار بریم حالت ترس را نشان می دهد؛ به خصوص اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد كه در طبیعت و مناظر اغلب به چشم می خورد. بنفش از نظر ظاهری و بصری معرف رنگین كمان و از نظر معنا القاء كننده امید است. در ارتباط با خط، رنگ خط آزاد متمایل به افقی است كه اگر با خط آزاد متمایل به عمودی آگین شود، گرمتر و سرخ می شود. صدای بنفش بم است و طعم آن گَس. بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی، رنگ القاء كننده ی تنهایی است. بنفش قرمز، نشان عشقی یزدانی و سلطه ی روحانی است.

منبع : persiangfx.com[...]

ادامه مطلب 0
5
بعدی
پایان

آدرس :

تهران،(مراجعه حضوری با هماهنگی قبلی)
 
تلفن تماس  :  33840280 - 021
تلفن تماس  :  33848096 - 021
تلفن تماس  :  33647838 - 021
(همراه + تلگرام + ایتا) : 41 30 523 0937
 
کانال تلگرام : hejratd@
ساعت کار : 9 صبح الی 5 بعد از ظهر
جمعه تعطیل